خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تغذیه سالـم

ترفندهایی برای تهیه‌ی یک میلک شیک کم چرب و کم کالری

شیک‌های شیر و شکلات، به خاطر کالری بالایی که دارند بدنام هستند زیرا آن‌ها حاوی چربی،قند و سایر مواد چاق کننده می‌باشند. اما نارحت نباشید! شما می‌توانید در خانه، میلک شیک‌های خوشمزه اما سالم درست کنید. برای کم کالری کردن نوشیدنی‌تان، می‌توانید اجزای چاق کننده‌ی آن را با مواد سالم جایگزین کنید. در زیر، نکات و ترفندهایی برای تهیه‌ی سریع یک میلک شیک شیر یا شکلات کم چرب بیان می‌کنیم:

از جایگزین‌های غیر لبنی استفاده کنید

دلیل اصلی آن‌که چرا میلک شیک‌ها چاق کننده هستند، شیر کامل است. شیر کامل نه تنها کالری بالایی دارد بلکه سرشار از چربی‌های ناسالم نیز می‌باشد. یک رژیم غذایی غنی از لبنیات کامل می‌تواند منجر به چاقی و بیماری‌های قلبی گردد.

به جای استفاده از شیر پرچرب یا حتی شیر کم چرب، از شیر غیر لبنی استفاده کنید. شیر غیر لبنی از عصاره‌های آجیل، لوبیا یا غلات ساخته می‌شود. جایگزین‌های شیر غیر لبنی، کم کالری و سرشار از مواد مغذی ضروری هستند. برای افزودن غلظت و حالت کرمی به میلک شیک‌های معمولی، ما شیر بادام، سویا و نارگیل را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می‌توانید از شیر کنف یا برنج استفاده کنید. هنگام انتخاب جایگزین شیر مناسب، به دنبال مارک های بدون GMO که کم قند و کم گلوتن هستند،باشید. اگر می توانید از جایگزین‌های شیر غنی شده استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  ۵ راه بدون درد برای کاهش وزن بعد از زایمان

عصاره‌های میوه، ادویه و گیاهان

بجای استفاده از شکر، شربت، پودر کاکائو و مواد دیگر برای خوش طعم کردن نوشیدنی‌تان، از عصاره‌‌های میوه یا ادویه استفاده کنید. عصاره‌های میوه، ادویه و گیاهان بدون افزودن کالری و قند ناخواسته، طعمی عالی به نوشیدنی‌تان اضافه می‌کنند. ریختن مقداری عصاره‌ی نعناع یا عصاره‌ی وانیل در میلک شیک شکلاتی کم چرب‌تان، قطعا یک ویژگی متفاوت به نوشیدنی‌تان اضافه می‌کند. همچنین، می‌توانید عصاره‌های گیاهان و ادویه‌های مختلف را با هم ترکیب کنید تا نوشیدنی‌تان سفارشی شود.

از ادویه‌های آسیاب شده یا پودر شده استفاده کنید

یکی دیگر از طعم دهنده‌های میلک شیک کم کالری، ادویه‌های آسیاب شده یا پودر شده هستند. پودر دارچین، زنجبیل، هل و برگ‌های پودر شده‌ی چای، بدون قند و کالری هستند. آن‌ها ادویه‌هایی عالی برای نوشیدنی‌های روزهای تعطیل نیز می‌باشند. شما می‌توانید ادویه‌های پودر شده را با عصاره‌ی طعم‌ها ترکیب کنید و نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد، خوشمزه و کم کالری مانند میلک شیک وانیل دارچین، شیک شکلات و هل و همچنین میلک شیک چای و زنجبیل درست کنید.

انواع مواد تشکیل دهنده‌ی کم کالری

جایگزینی، بهترین دوست هر فردی است که رژیم دارد. به جای استفاده از شربت شکلات برای درست کردن میلک شیک شکلات خودتان، از جایگزین‌های کم کالری مانند تراشه‌های شکلات استفاده کنید. پودر کاکائو تیره (فرآوری شده) نیز یک جایگزین عالی برای شربت کاکائو است زیرا کالری کمتری دارد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف است.

به جای اضافه کردن بستنی برای غلیظ کردن نوشیدنی‌تان، چرا از نارگیل رنده شده، پودر بلغور جو دوسر یا توفوی نرم استفاده نمی‌کنید؟ اگر می‌خواهید به نوشیدنی‌تان طعم آجیلی بدهید، بادام هندی، بادام یا گردوی خرد شده اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای یک میلک شیک کرمی و غلیظ، مقداری کره‌ی بادام زمینی ارگانیک، دانه‌های شاهدانه‌ی خام، ژل آلوئه‌ورا یا کره‌ی بادام درختی اضافه کنید.

برای شیرین کردن نوشیدنی‌هایتان، شربت‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی را فراموش کنید. شما می‌توانید برای شیرین کردن میلک شیک‌تان، انواع توت تازه و رسیده، انبه، هندوانه و هلوهای آبدار اضافه کنید.
کمی عسل خام یا شهد قند نیز برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها مناسب است. این شیرین کننده‌ها سالم‌تر از قند خوراکی هستند زیرا ارگانیک و فراوری نشده می‌باشند.