خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

تبلیغات متنی

تغذیه سالـم

۹ ماده غذایی تاثیر گذار در خلق و خو

خلق و خو

اگر زمستان طولانی و دلگیر پیش رو، شما را افسرده کرده است، خوشحال باشید!چون یک خلق و خو شادتر می تواند به اندازه یخچال تان به شما نزدیک باشد. تاثیر مواد غذایی روی سلامت جسمی شما به راستی غیر قابل انکار است و مطالعات نشان داده اند که غذا در سلامت عاطفی نیز نقش عمده ای ایفا می کند. مواد غذایی که باعث احساس خوب می شوند، آنهایی هستند که حاوی مواد مغذی ضروری می باشند که بدن به آنها نیاز دارد تا به ما کمک کند شادتر و سالم تر باشیم. هنگامی که شما احساس اضطراب، خستگی یا تنهایی می کنید، برخی از این گزینه های غذایی زیر را امتحان کنید تا با افسردگی خداحافظی کنید.

سالمون

این ماهی مفید برای قلب، سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین D می باشد. ثابت شده که این مواد مغذی، سطوح سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی احساس خوب) را در مغز افزایش می دهند. سالمون جزء منابع غذایی ویتامین D است. مطالعاتی وجود دارند که سطوح پایین ویتامین D و نور آفتاب را با اختلال خلق و خو فصلی و افسردگی مرتبط دانسته اند.

ماست

برای خانم هایی که نوسانات خلقی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند، خوردن ماست ممکن است راه حل مناسبی باشد. یک مطالعه کوچک نشان داد خانم هایی که یک رژیم غذایی روزانه شامل ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم داشتند، قبل از قاعدگی شان کمتر ناراحت، تحریک پذیر و افسرده بودند.

مطلب مرتبط:  چگونه بدون بیرون رفتن، ویتامین D دریافت کنید؟

گردو

گردو به عنوان یک آجیل سرشار از آنتی اکسیدان، بسیار معروف است و یک منبع عالی از منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که باعث افزایش سروتونین می شوند. گمان می رود که منیزیم با تنظیم سطح قند خون در بدن، در خلق و خو فرد ثبات ایجاد می کند. کمبود منیزیم در رژیم غذایی، کلسیم بیش از حد و استرس ممکن است منجر به علائم مرتبط با افسردگی مانند بی خوابی، تحریک پذیری، اضطراب و پریشانی شود. همچنین گمان می رود که منیزیم، علائم مربوط به سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد.

پاپ کورن

مواد غذایی غنی از کربوهیدرات ممکن است باعث شوند که سروتونین افزایش یابد و ما احساس آرامش و شادی بیشتری کنیم. اما همه کربوهیدرات ها یکسان نیستند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند کربوهیدرات هایی را بخورید که سرشار از فیبر هستند و محتوای قند پایینی دارند. این شامل کربوهیدرات های موجود در سبزیجات، میوه ها و حتی غلات کامل مانند پاپ کورن می باشد. از آنجا که سوخت مغز ما توسط گلوکز تامین می شود، کربوهیدرات های پیچیده آرام یک منبع سوخت خوب فراهم می کنند که غنی از مواد مغذی است و در مقایسه با آنهایی که ما از کیک ها و کوکی ها دریافت می کنیم، پایدارتر است.

موز

ثابت شده که موز، سرشار از منیزیم بهبود دهنده خلق و خوی ، پتاسیم تولید کننده انرژی و ویتامین B6 است. خوردن یک موز برای صبحانه، قطعاً شروع خوبی برای روز است. ویتامین B6 برای سنتز انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین ضروری است. ویتامین B6 همچنین یک داروی متداول برای درمان سندرم قبل از قاعدگی می باشد.

مطلب مرتبط:  ۷ دلیل برای رزرو یک ماساژ و نداشتن احساس گناه!

شکلات تیره

شکلات تیره، جزء آخرین مواد غذایی آرامش بخش است و از سطوح بالای فنیل آلانین ساخته شده است. شواهد بالینی متعددی وجود دارد که نشان می دهد فنیل آلانین، یک درمان خوب برای افسردگی است زیرا تولید سروتونین و دوپامین را در مغز افزایش می دهد.

صدف

صدف به عنوان یک داروی تقویت کننده میل جنسی معروف است. صدف ها نه تنها برای افزایش لذت های جنسی مفید هستند بلکه سرشار از زینک نیز می باشند . ثابت شده که این ماده معدنی، بدن را آرام کرده و در خلق و خو ثبات ایجاد می کند.

اسفناج

شاید آهن موجود در این سبزی، باعث قوی شدن ملوان زبل شده باشد، اما این محتوای فولات اسفناج است که او را شاد نگه داشته است. مطالعاتی وجود دارند که افسردگی را با کمبود فولات در بدن مرتبط دانسته اند.

بوقلمون

بوقلمون فقط برای تعطیلات نیست. ترکیب کم چرب و با پروتئین بالای آن، یک منبع خوب از تریپتوفان، سلنیوم و ویتامین B6 می باشد. تریپتوفان برای تولید نیاسین بهبود دهنده خلق و خو و سروتونین ضروری است. همچنین به عنوان یک آرام بخش ملایم عمل کرده که به بهبود خواب و استراحت کمک می کند.

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید