مجله اینترنتی تناسب اندام بانوان و مردان تبلیغات


پاک مهر


تأثیرات کافئین بر بدن شما چیست؟

تأثیرات کافئین بر بدن ما سالهاست که توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است. تا این تاریخ، تحقیقات متعددی انجام شده است، اما در نتایج، بسیار از هم متفاوتند. با اینحال تأثیرات مثبت و منفی شناخته شده‌ی آن بر بدن کاملاً مشخص است.

۱- تأثیر کافئین بر شما به بدن و سیستم عصبی، وزن، جنسیت‌تان و عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. با این حال، تأثیرات آن می‌تواند تا ۸ ساعت بر بدن شما باقی بماند.

۲- یکی از اتفاقات واضح این است که کافئین بر قلب و خون شما تأثیر می‌گذارد، رگ‌های شما را تنگ‌تر کرده و باعث می‌شود تا قلب شما خون را سریع‌تر پمپاژ کند. به همین دلیل، برای کسانی که دارای فشار خون بالا هستند خطرناک است. حتی می‌تواند باعث سکته مغذی نیز بشود!

۳- محصولات کافئینی، مانند قهوه، کاکائو و چای، سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که از پیری زودرس و حتی سرطان پیشگیری می‌کنند. این محصولات همچنین غنی از اسیدهای چرب و برخی ویتامین‌ها نیز می‌باشند. تمام این ترکیب‌ها بدن شما را سالم نگاه خواهد داشت.

۴- با این حال، کافئین می‌تواند اثرات منفی‌ای بر سلامتی نیز داشته باشد. می‌تواند با شل کردن عضلات روده، سرعت هضم را کاهش دهد. به همین دلیل، نباید پس از صرف وعده‌های غذایی خود، قهوه یا چای بنوشید. کمی صبر کنید و حداقل نیم ساعت پس از صرف غذا خوردن، نوشیدنی‌های کافئیندار بنوشید.

۵- کافئین بر سیستم عصبی شما نیز تأثیر دارد. نتیجتاً، برخی مردم از اثرات شدید آن همچون لرزش دست و احساس غم یا اضطراب بصورت دائم رنج می‌برند.

۶- اغلب مردم نوشیدنی‌های کافئینی را با شکر می‌نوشند. چنین نوشیدنی‌هایی باعث می‌شود تا غده‌ی پانکراس آن‌ها برای هضم آن شیرینی، انسولین بیشتری تولید کند. ترکیب آن با شکر زیاد می‌تواند سطح انسولین را در بدن شما تشدید کند.

۷- کافئین بر بدن شما تأثیری همانند تأثیر استرس بر بدن دارد. زندگی مدرن به اندازه‌ی کافی دارای چالش‌هایی است که سطح استرس شما را افزایش دهد. کافئین هم به تأثیرات آن استرس خواهد افزود!

همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، کافئین هم خوبی‌هایی دارد و هم بدی‌هایی. اگر می‌توانید مصرف آنرا کنترل کنید، خواهید توانست از مزایای آن به خوبی بهره ببرید. در غیر اینصورت، مصرف بیش از اندازه‌ی آن سلامت شما را به خطر خواهد انداخت.

اشتراک:



10 دیدگاه

  1. محمدمهدی در

    من قبل از تمرین و قبل از درس خوندن قهوه میخورم تا کافئین دریافت کنم و اعتیادم به قهوه زیاد شده و حس میکنم که دگ قهوه یا نسکافه منو ارضا نمیکنه و مجبورم از قرص کافئین استفاده کنم.به دوستان گلم پیشنهاد میکنم که تا میتونن از مصرف کافئین پرهیز کنن که شدیدا اعتیاد اوره.درسته ک تمرکز بالا میبره و موقع تمرین خیلی اثر داره اما اگه من از روز اول نمیخوردم الان بدنم عادت نمیکرد تا به مشکل بربخورم .یکبار هم به طور کلی ترک کردم اما دوباره اومدم سمتش
    خیلی درباره کافئین تحقیق کردم تو سایت های خارجی نه ایرانی و اکثر دکترا مصرف روزی یک فنجان قهوه رو منع نکردن و حتی بعضی از دکترای مطرح جهان تو مقاله هاشون مصرف دو الی سه فنجون در روز رو بلا مانع میدونن اما این مسئله روهم قید کردم که اعتیاد میاره
    پس مواظب خودتون باشید

    • کافئین هم مث هر ماده غذایی و دارویی دیگه میتونه واکنش آلرژیک ایجاد کنه و اگه کسی با مصرف کافئین دچار خارش موضعی (وسایر علایم آلرژیک) میشه این علامت می تونه مبنی بر واکنش آلرژیک باشه .

  2. مطلب خوبی بود اما جامع نبود فقط مضرات رو ذکر کردید در حالیکه اکثریت قریب به اتفاق چربی سوز های ترموژنیک دنیا دارای ترکیبات کافئین هستند. مصرف کافئین به خصوص قبل از تمرینات کاردیو سبب بهبود تمرکز در تمرین و افزایش سطح متابولیسم و انرژی از طریق مصرف چربیها به صورت انرژی میشود. چون با مصرف کافئین چربیهای مقاوم به سمت میتوکندری منتقل و از آنجایی که عضلات حین ورزش در حرکت هستند برای تامین سطح انرژی از چربیهای آماده سوخت استفاده میکنند. به طور کلی مصرف کافئین در حد متعادل به همراه تمرینات کاردیو که سبب بالا رفتن ضربان قلب به میزان 60-70% از حداکثر ضربان مجاز قلب باعث افزایش سرعت در بهترین فرم چربی سوزی میشود.

نظر خود را بیان کنید