رپورتاژ آگهی

یکی از چالش هایی که در سفرهای هوایی مسافران با آن روبرو می شوند، تاخیر در پرواز هواپیما است. گاهی اوقات دیده می شود که مسافران برای خرید بلیط هواپیما اقدام کرده و برای سفر به فرودگاه می روند. اما درست در زمانی که باید در آسمان باشند، همچنان در فرودگاه منتظر پرواز هستند. این که چرا هواپیما دچار تاخیر می شود، دلایل مختلفی دارد که در این مقاله در همین باره و چگونگی دریافت خسارت مسافر از شرکت های هواپیمایی صحبت می کنیم.

در هنگام تاخیر هواپیما چه کنیم؟

دلایل تاخیر در پرواز هواپیما

از جمله مهمترین دلایلی که می تواند باعث تاخیر در پرواز شود، شرایط جوی است. شرایط آب و هوای فرودگاه مبدا یا مقصد که اجازه پرواز و فرود به هواپیما نمی دهد. دلیل دیگر تاخیر هواپیماها، نقص فنی می باشد. اما چه زمانی می گوییم هواپیما تاخیر دارد؟

بیشتر ایرلاین ها یک تاخیر کوتاه چند دقیقه ای دارند که نمی توان آن را تاخیر جدی هواپیما دانست. بلکه تاخیری که بیشتر از یک ساعت باشد و منجر به شکایت مسافران شود، می تواند شرکت هواپیمایی مورد نظر را زیر سوال ببرد. حال این سوال پیش می آید که مسافران در این هنگام چه اقداماتی باید انجام دهند؟

گرفتن خسارت تاخیر پرواز

تصور کنید شما با کلی جستجو موفق به خرید بلیط هواپیما شده اید و قصد سفر هوایی دارید. چمدان خود را بسته و راهی فرودگاه می شوید و انتظار دارید همه چیز طبق برنامه پیش برود. اما ناگهان اعلام می کنند که هواپیما تاخیر دارد و شما نمی توانید سر وقت به مقصد برسید. علاوه بر این که برنامه ریزی شما به هم می ریزد و زمان را از دست می دهید، باید ساعتها در فرودگاه معطل شوید.

خستگی، عصبانیت و سردرگمی به سراغتان می آید و مجبورید با پرواز دیگری سفر کنید.

در این صورت حقوق مسافر تضییع شده و شرکت هواپیمایی موظف است آن را جبران کند. اما بسیاری از مسافران از حقوق خود هیچ اطلاعی ندارند و نمی دانند باید چه اقداماتی انجام دهند. بنابراین بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

قوانین پرداخت خسارت تاخیر پرواز

قوانین تاخیر پروازهای داخلی با پروازهای خروجی متفاوت می باشد. در صورت تاخیر در پرواز، شرکت هواپیمایی مربوطه باید خسارت مسافران را پرداخت نماید اما مسافران نیز باید از طریق قانونی اقدام کرده و از اعمال خشونت خودداری کنند. نکته مهم دیگر این است که پرداخت خسارت از طرف شرکت هواپیمایی تنها در زمانی صورت می گیرد که این شرکت تاخیر هواپیما را از قبل به شما اطلاع نداده باشد. مسافران در صورت تغییر 2 ساعته زمان پرواز می توانند بلیط خود را کنسل کنند.

در هنگام تاخیر هواپیما چه کنیم؟

جبران تاخیر از طرف ایرلاین ها:

در صورت تاخیر دو تا سه ساعته هواپیما، ایرلاین بایدبه شما اطلاع رسانی کرده و از شما در فرودگاه پذیرایی نماید.

اگر تاخیر بیش از 3 ساعت باشد، علاوه بر پذیرایی، امکان تماس تلفنی رایگان و تغییر ایرلاین را برای مسافر فراهم کنند. یا در صورت استرداد بلیط هواپیما توسط مسافر وجه آن را به حساب او واریز کنند.

در صورت تاخیر 5 ساعته ایرلاین باید علاوه بر موارد ذکر شده 20 درصد مبلغ بلیط را به عنوان خسارت پرداخت کند. به شرطی که مسافر درخواست استرداد بلیط را نکرده باشد.

اگر شرکت هواپيمايی دو هفته قبل از پرواز، تاخیر را به مسافر اعلام کرده باشد يا به جاي پرواز لغو شده، پرواز دیگری برای او فراهم کرده باشد، به شرطی که شرکت هوايي ثابت کند لغو پرواز به دليل شرايط فوق العاده بوده است، خسارتی به مسافر پرداخت نمی‌شود.

نکته: اگر تاخیر صورت گرفته به دلیل شرایط جوی باشد، ایرلاین مربوطه موظف به استرداد کامل وجه و پذیرایی از مسافران می باشد.

بهتر است قبل از انجام سفرهای هوایی از این قوانین اطلاع داشته باشید و در صورت بروز چنین مشکلاتی بدانید چگونه اقدام کنید. اگر بلیط هواپیما را به صورت آنلاین خریداری کرده باشید، استرداد بلیط نیز مراحل ساده تری دارد.

میانگین تاخیرهای پروازی در ایران

بر طبق آمار سازمان هواپیمایی کشوری به طور متوسط تاخير هواپیما در ايران چه در پروازهای داخلي و چه خارجی حدود نيم ساعت است. مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل شوند دارای حقوقی هستند که باید به آن توجه کنند. در این صورت ايرلاين‌ مربوطه بايد به مسافران خسارت پرداخت کرده و رضایت آنان را جلب نماید.

ملاک پرداخت خسارت تاخیر، قیمت بلیط هواپیما می باشد که از قوانین خاصی پیروی می کند. این قوانین تابع به لغو يا تأخير پرواز و مد زمان آن بستگی دارد.

کميسيون اتحادیه اروپا در همین باره برای مسافران خطوط هوایی، حقوقی قائل شده است. بر این اساس لغو شدن پرواز و تاخیر در پرواز باید از سوی شرکت هواپیمایی به اطلاع مسافران برسد.

استرداد آنلاین بلیط هواپیما

یکی از بهترین راهها برای خرید بلیط هواپیما ارزان، خرید اینترنتی بلیط است که از طریق سایت های معتبر فروش بلیط صورت بگیرد. در این صورت تاخیر پروازها نیز از طریق پیامک یا ایمیل به اطلاع مسافر می رسد. یکی دیگر از مزایای خرید آنلاین بلیط، امکان استرداد آنلاین بلیط هواپیما در زمانی بسیار کوتاه می باشد. به همین جهت بهتر است که بلیط خود را از سایت های معتبری همچون تیک بان، خریداری کنید که به عنوان معتبرترین سامانه خرید بلیط هواپیما آنلاین در سطح کشور مطرح می باشد.

تیک بان با ارائه خدماتی هوشمند و نوین می تواند شما را در خرید ارزان ترین بلیط هواپیما یاری کند و با تیم پشتیبانی حرفه ای و تمام وقت خود تمامی مشکلات احتمالی را برطرف نماید. فقط کافیست به آدرس WWW.TIKBAN.COM مراجعه کنید.