خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تناسب اندام سبک زندگـی

گفتگوی اختصاصی با فرشید نزاکتی

فرشید نزاکتی

کمتر کسی است که جزو علاقمندان به تناسب اندام و بدنسازی باشد و او را نشناسد! فرشید نزاکتی، که نامش را بارها ذیل مقالات و مجلات مختلف مرتبط با این حوزه دیده‌اید، بیشتر از ۱۸ سال است که در زمینه بدنسازی مشغول به فعالیت حرفه‌ای است. فعالیت حرفه‌ای نه به این معنی که صرفا اندام خوبی دارد و چند مدال قهرمانی کسب کرده، بلکه او یکی از معدود افراد ایرانی است که در زمینه بدنسازی صاحب علم است، و مهم‌تر از آن اینکه دانشش را محصور به خودش نگه نداشته و آنرا برای افزایش آگاهی عمومی منتشر می‌کند.

فرشید متولد تهران، ۳۴ ساله، و مربی درجه ۱ فدراسیون بدنسازی است، و ما افتخار داشتیم تا گفتگویی دوستانه با او داشته باشیم، و کمی بیشتر با خصوصیات و سبک زندگی او آشنا شویم. از شما دعوت می‌کنیم تا این مصاحبه را از دست ندهید.

فرشید عزیز، بزرگ‌ترین دستاورد شما در ورزش چه بوده؟

– جایگاهی که برای من در رسانه و البته در صنعت مربی گری فراهم شده، بزرگ ترین دستاوردی هست که می‌تونم ازش نام ببرم. تمام تلاش من اینه که از این فرصت استفاده کنم و برای طیف زیادی از ورزشکاران که مخاطب من هستند خوراک فکری درست کنم. من از اینکه بتونم حتی به یک نفر از افرادی که من و نوشته‌های من رو دنبال می‌کنه کمک کنم تا ورزش و زندگی ورزشیش رو بصورت علمی ادامه بده خیلی خوشحال می‌شم. در واقع بزرگ‌ترین دستاورد من اینه که بتونم برای زندگی دیگران مثبت باشم و هیچ چیزی بیشتر از این برام ارزشمند نیست. این اتفاق از نظر معنوی برای من از هر دستاورد دیگه‌ای بزرگ‌تره.

چه مواردی رو همیشه در تمرینات خودت رعایت می‌کنی؟

– من همیشه سعیم این هست از تایمی که برای تمرینم می‌گذرام، بیشترین استفاده رو ببرم. در واقع اگر بخوام بزرگ‌ترین یا پر رنگ‌ترین عاملی که در تمریناتم دنبال می‌کنم رو بهش اشاره کنم، این هست که تمرینم قطع نشه. یعنی بین تمریناتم بیشتر از ۳ روز فاصله ایجاد نشه. اگر این اتفاق بیفته بدن شما دچار بی تمرینی میشه، و بر اثر بی تمرینی هم، سازگاری‌های قبلی که برای بدن شما بوجود اومده بوده شروع به افت کردن می‌کنه. در واقع تداوم تمرین و داشتن نظم در جلسات تمرینی از همه چیز برای من مهم‌تره. در خصوص خود تمرین هم که، خب از سیستم‌های تمرینی خیلی متنوعی استفاده می‌کنم، تا هم بدنم به تمرین عادت نکنه، و هم اینکه بتونم بدنم رو از حالت تک بعدی خارج کنم.

موفقیت خودت را در چه چیزی می‌بینی؟

– البته اگر بشه اسم من رو یک انسان موفق گذاشت، چرا که خودم احساس می‌کنم هنوز تا موفقیت خیلی فاصله دارم، و مدام در حال تلاشم تا بهش برسم. اما اگر بخوام به یک عامل مشخص اشاره کنم، احساس می‌کنم که دنبال کردن علاقه واقعی باعث موفقیت من بوده. اگر شما به چیزی علاقه نداشته باشید با مشکلاتی که سر راهتون بوجود میاد، دیر یا زود خسته می‌شید، اما وقتی نسبت بهش عشق و علاقه داشته باشید، می‌تونید پیوسته راهتون رو ادامه بدید. پس فاکتور اول موفقیت من انتخاب هدف بر اساس علایق و کشش‌های درونی من بوده، و فاکتور دوم هم ممارست، یعنی در جا نزدن.

چگونه برای خودت هدفگذاری می‌کنی؟

– راستش در مورد اهداف بلند مدت، من خیلی دقیق نیستم، به این صورت که مثلا اونها رو جایی بنویسم و مدام پیگیرشون باشم. اما همواره اهدافم در گوشه ذهنم هست و اغلب اوقات قبل از خواب به این فکر می‌کنم که مشغول چه کاری هستم، و به دنبال چی می‌گردم، و در این موارد دائما با خودم صحبت می‌کنم. در مورد اهداف بلند مدت، تصاویری در ذهنم دارم، اینکه دوست دارم چه اتفاقاتی در زندگیم بیفته، اما بصورت جزئی خیر. اما در مورد اهداف کوتاه مدت، اهداف باید در کوتاه مدت قابل دستیابی باشن، تا هم براتون خسته کننده نشه، هم بتونید مدام با توجه به شرایط بوجود اومده اهداف خودتون رو تغییر بدید. یعنی ممکنه خواسته فرشید نزاکتی ۲ سال پیش با خواسته امروزش بسیار متفاوت باشه، کما اینکه بوده، مثلا در حال حاضر مسابقه دادن دیگه در اولویت برنامه‌های زندگی من نیست، اما یک روزی بوده.

مطلب مرتبط:  چقدر طول می‌کشد تا یک بدنساز شوید؟

بزرگ‌ترین چالشت در طول سال چه موقعی هست و چگونه از پسش بر می‌آیی؟

– بزرگ‌ترین چالشی که همیشه فکرم درگیرش هست، اینه که بتونم سالم زندگی کنم، از خودم راضی باشم، و چارچوب اخلاقی که در ذهن خودم دارم رو رعایت کنم. اینکه بخاطر مسائل اقتصادی و هر چیز دیگری اخلاق رو زیر پا نگذارم برام چالش بزرگیه. امیدوارم که بتونم تا آخر، از عهده‌ی این چالش بر بیام.

فرشید نزاکتی

در طول سال تناسب اندام خودت رو چطور حفظ می‌کنی؟

– یک بحث، رسیدن به یک هدف جدیده، مثلا کاهش یا افزایش وزن ۱۰ کیلویی، بحث دیگه نگهداری از تناسب اندام فعلیه. بنظر من نگهداری خیلی کار دشواری نیست، اما بهرحال به یک دیسیپلین ۸۰ درصدی نیاز داره. باید ۸۰ درصد به رژیم و تمرینتون پایبند باشید، ۲۰ درصد هم می‌تونید آزادی عمل داشته باشید. من تنها با ممارست در رژیم غذایی و تمریناتم تناسب اندامم رو حفظ می‌کنم. بعضی از دوستان هستن که تمریناتشون رو در مقاطعی به کل فراموش می‌کنند، این اصلا کار صحیحی نیست و بنظر من خیلی به تناسب اندامشون لطمه میزنه.

در حال حاضر رژیم غذایی‌تون به چه شکلیه؟

– اگر بخوام دقیق بگم یک رژیم ۲۴۰۰ کالری بالانس رو رعایت می‌کنم. درصد چربی رژیم غذایی من حدود ۱۳.۵ درصد هست و از تمام گرو‌ه‌های غذایی در اون استفاده شده. خیلی پر کالری نیست، چرا که تصمیم ندارم ذخایر چربیم بیشتر از حال حاضر بشه. در واقع من حدود ۸ ساله که رژیم‌های غذاییم رو با کمک همکارم خانم شیرین عبدللهی که کارشناس تغذیه هستند تدوین می‌کنم. ایشون در این زمینه بسیار حاذقند و ما تجربیات زیادی رو باهم بدست آوردیم.

رژیم تمرینی‌تون چطور؟

– رژیم تمرینی‌ام هم ۲ عضله است. با توجه به اینکه عضلات پاهای من نسبت به بالا تنه‌ام خیلی قوی‌ترن، تصمیم گرفتم تا مدتی تمرین پا رو قطع کنم، تا بتونم از لحاظ سایز، بالا تنه‌ام رو به پاهام برسونم. از یک تقسیم چهار روزه استفاده می‌کنم، و ۶ روز در هفته تمرین دارم. جمعه‌ها هم که استراحت. سعی می‌کنم ۲ روز در هفته، در فضای آزاد تمرین هوازی داشته باشم. من اعتقاد دارم که تمرین هوازی در فضای آزاد خیلی بهتر از دوچرخه ثابت و الپتیکال و تردمیل جوابگو هست.

در حال حاضر، و همین طور در طول سال چه مکمل‌هایی مصرف می‌کنی؟

– مکمل‌هایی که حتما مصرف می‌کنم، مولتی ویتامین، و امگا۳ هست. امگا۳، هم التهاب رو کم می‌کنه، هم به چربی سوزی کمک می‌کنه، و هم میتونه کورتیزول رو کنترل کنه، بنابراین همیشه باید در رژیم غذایی ورزشکارها وجود داشته باشه. هر از گاهی هم برای تنوع، پروتئین وی، و برای وسط تمرین هم BCAA پودری مصرف می‌کنم. در کل تلاشم بر اینه تا بیشتر مواد مغذی مورد نیاز بدنم رو از غذاها دریافت کنم، نه از مکمل‌ها.

به نظرت سهم رژیم غذایی، تمرینی، و مکمل‌ها در حفظ و یا رسیدن به تناسب اندام چقدره؟

– من فکر می‌کنم زیباترین نوع تقسیم بندی این هست که به همشون سهم مساوی بدیم، چون هر کدوم که حذف یا کمرنگ بشن، کار سخت میشه. اما اگر تصمیم بر این باشه که در شکل ظاهری بدن، به ویژه درصد چربی بدن تغییرات قابل توجهی بدیم، بنظر من اهمیت تدوین یک رژیم صحیح خیلی افزایش پیدا می‌کنه. ما مواردی رو داشتیم که بدون تمرین تونستیم تا مقدار خیلی زیادی وزنشون رو کاهش بدیم، پس رژیم نقش خیلی پر رنگی داره، می‌تونم بگم ۷۰ درصد کار، رژیمه.

مطلب مرتبط:  چگونه واقعا چربی شکممان را آب کنیم؟

چه چیزی شما را از دیگران متمایز کرده و باعث شده به جایگاه و شهرت فعلی‌ات برسی؟

– من همیشه تلاش کردم در یک خط بمونم و مدام از این شاخه به اون شاخه نپرم. خب من از سال ۸۰ کار فرهنگی رو انتخاب کردم و در این حوزه فعال بودم، و سالها براش زحمت کشیدم. همیشه گفتم که اگر از کاری که در اون تخصص داریم نتونیم درامدزایی کنیم، بدون شک از هیچ راه دیگری هم نخواهیم تونست.

فرشید نزاکتی

بهترین نصیحتی که تا بحال شنیدی چه بوده؟

– اینکه هیچکسی برای شما هیچکاری نمی تونه انجام بده به غیر از خود شما.

آیا شعار یا رویکرد خاصی داری که زندگی‌ات را بر اساس اون پیش می‌بری؟

– بله، در واقع یک نکته خیلی خاص رو دنبال می‌کنم. اون هم اینه که اصلا دوست ندارم نسخه دوم کسی باشم، دلم نمی‌خواد طوری باشم که همه می‌تونن باشن. تمام تلاشم این هست که متفاوت باشم. من از اینکه احساس کنم افراد زیادی شبیه من هستند اصلا حس خوبی بهم دست نمیده.

چگونه انگیزه می‌گیری و چطور انگیزه‌ات را حفظ می‌کنی؟

– فکر می‌کنم ترس از اینکه یک آدم معمولی باشم، یا ترس از اینکه سنم بالا بره و هنوز هیچ دستاوردی در زندگیم نداشته باشم، و از خودم راضی نباشم باعث میشه که انگیزه بگیرم. فکر به این موضوع باعث میشه تا همیشه انگیزه‌ام رو حفظ کنم و بتونم پر تلاش به مسیرم به سمت موفقیت ادامه بدم.

چگونه با محدودیت‌های موجود احتمالی مثل کمبود امکانات، سر می‌کنی؟

– ببینید بهرحال ما باید یک سری چیزها رو بعنوان صورت مسئله بپذیریم. حالا که در چنین موقعیت جغرافیایی زندگی می‌کنیم و درگیر این شرایط هستیم، اگر نخوایم این رو بپذیریم، از همون اول بنا رو بر این گذاشتیم که مسئله حل نشه. بنظرم هر کسی در هر جای دنیا با محدودیت‌هایی روبرو هست، حالا یکی بیشتر یکی کمتر. اما بهرحال هدف اینه از اونچه که داریم بتونیم به نحو احسن استفاده کنیم. بنظرم خیلی نباید روی محدودیت‌ها تمرکز کرد، باید روی اونچه که میشه با امکانات موجود انجام داد متمرکز شد.

در اوغات فراغتت چه کار می‌کنی؟

– البته اگر اوقات فراغتی وجود داشته باشه دوست دارم فیلم ببینم، اون هم در ژانر کمدی و اکشن و انیمیشن. اگر هم فرصت بیشتری داشته باشم و حوصله‌اش هم باشه، حتما ترجیح میدم که کتاب بخونم، و البته وقت گذروندن با دوستان صمیمی و خانواده هم که همیشه در اولویت قرار داره.

رُل مدل یا قهرمانت کیه؟ چرا؟

– آرنولد شوارتزنگر خیلی به من انگیزه میده. بخاطر اینکه این شخص آدمیه که در ۳ حوزه مختلف وارد شده (ورزش، سینما، سیاست) و نشون داده که می‌تونه در تمام اونها موفق عمل کنه. اگر مقداری عمیق به این موضوع نگاه کنید، متوجه میشید که کار خیلی بزرگی انجام داده، خیلی‌ها در تمام زندگی‌شون حتی در یک حوزه هم به موفقیت دست پیدا نمی‌کنن. اما آرنولد در سه حوزه مختلف در صدر ایستاده. من که همه جوره تحسینش می‌کنم.

چیز دیگری هست که دوست داشته باشی به خوانندگان ما بگی؟

– امیدوارم که به سمت و سویی بریم که رشته‌های مرتبط با تناسب اندام مدام علمی‌تر بشن، هر فعالیتی با شناخت کافی انجام بشه، و متخصص‌ها همه بر سر کار خودشون باشن. توصیه می‌کنم که ورزشکارها هیچوقت ورزششون رو قطع نکنن، نگن که بدنسازی رشته نامردیه و وفا نمی‌کنه. اصلا اینطوری نیست، نه تنها بدنسازی، بلکه هیچ ورزشی با قطع تمرین به شما وفادار نمی‌مونه. ورزش رو بخشی از زندگی روزمره خودتون قرار بدید تا از تمام فواید اون که همگی‌مون می‌دونیم استفاده بکنید.

۱ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • با سلام خیلی خوشهالم که یسری مطالب جدید و بیشتری رو از اقای نزاکتی یاد گرفتم من مدتیه کانال ایشون رو دنبال میکنم خیلی عالیه انشالله که همیشه خدا پشت و پناهشون باشه