مقدار توده‌ی عضلانی مردان در مقابل زنان

بطور طبیعی، مردان نسبت به زنان، درصد بالاتری توده‌ی عضلانی بدون چربی دارند. خانم‌ها می‌توانند هورمون‌های زنانه را به خاطر این تفاوت، مقصر بدانند (مخصوصا آنهایی که مربوط به تولید مثل هستند).

با اینحال توده‌ی عضلانی کمتر، خانم‌ها را از تمرین با وزنه معاف نمی‌کند. با وجود داشتن توده‌ی عضلانی کمتر، زنان می‌توانند در استحکام و قدرت، به دستاوردهای مشابهی دست یابند، و باید برای افزایش تناسب اندام عضلات هم، به روش‌های مشابه مردان تمرین کنند.

تعداد عضلات

مطالعات، بارها و بارها ثابت کرده‌اند که مردان نسبت به زنان، مقدار بیشتری عضله دارند. در یکی از این قبیل مطالعات که در شماره ۱۹۸۵ مجله‌ی «فیزیولوژی کاربردی» منتشر شد، ۴۶۸ مرد و زن مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان متوجه شدند که مردان بطور متوسط ۳۲.۹ و زنان ۲۰.۹ کیلوگرم عضله دارند. مردان، در قسمت بالای بدن ۴۰ درصد و در قسمت پایین بدن ۳۳ درصد بیشتر توده‌ی عضلانی دارند.

تفسیر قدرت

لو شولر در «قوانین جدید برای وزنه برداری خانم‌ها» می‌گوید: مردان نه تنها عضلات بیشتری دارند، بلکه عضلات آنها کمی قوی‌تر از خانم‌ها هم هست (حدود ۵ تا ۱۰ درصد). تحقیقی که در نسخه ۱۹۹۳ در مجله‌ی اروپایی «فیزیولوژی کاربردی و فیزیولوژی شغلی» منتشر شده است، این تفاوت قدرت را به فیبرهای عضلانی بزرگتر مردان نسبت می‌دهد.

سنجش چربی

مقاله‌ای در Science Daily می‌گوید: در حالیکه مردان عضله‌ی بیشتری دارند، زنان ۶ تا ۱۱ درصد، بیشتر از مردان چربی بدن دارند. اینکه چه مقدار از چربی بدن شما مربوط به توده‌ی عضلانی است، بستگی به شکل بدنتان دارد.

اگر فقط چربی ضروری داشته باشید، مردان به حداقل ۳ درصد و زنان حدود ۱۲ درصد چربی نیاز دارند. چربی ضروری، حداقل چربی مورد نیاز شما برای عملکرد درست بدن است و برای بدن، لایه‌ی حفاظتی در برابر سرما، و انرژی فراهم می‌کند.

۹۷ درصد بقیه‌ی توده بدن در مردان و ۸۸ درصد باقی‌مانده در زنان، از عضلات، اندام‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده است. زنان بعلت هورمون استروژن، در ذخیره‌ی چربی، بهتر از مردان عمل می‌کنند که باعث کند شدن سوزاندن کالری بعد از غذا خوردن در بدن آنها می‌شود. چربی‌های اضافی در واقع به قدرت باروری کمک می‌کنند.

مفاهیم تمرین

تفاوت توده‌ی عضلانی بین زنان و مردان، نباید روی تمرین هیچ کدام تاثیر بگذارد. ممکن است یک زن در نهایت، قدرت کمتری از یک مرد معمولی داشته باشد، اما هنوز می‌تواند با یک برنامه‌ی مقاومتی مداوم، به توده‌ی عضلانی و قدرت، دست یابد.

این حقیقت هم که فیبرهای عضلانی زنان معمولا کوچکتر هستند، به این معنی است که نباید نگران این باشند که با انجام تمرینات وزنه‌ای، بزرگ و قوی هیکل می‌شوند.

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلگرام مجله تناسب اندام

نکته و ترفندهای تناسب اندام، فقط مخصوص شما!