کالری مواد غذاییشاخص توده بدنی

فواید و مضرات ورزش بدنسازی

مزایا و معایب ورزش بدنسازی چیست؟

افرادی که می‌خواهند ساختار بدنشان را از طریق فعالیت شدید عضلانی تغییر دهند، به بدنسازی روی می‌آورند. بدنسازان بطور کلی از سه استراتژی اصلی برای به حداکثر رساندن قدرت عضلانی‌شان استفاده می‌کنند.

روش اول، به حداکثر رساندن قدرت از طریق وزنه‌ها یا تجهیزات مقاومتی الاستیک و هیدرولیک است. استراتژی دوم، تاکید بر تغذیه تخصصی و جای دادن پروتئین اضافه و مکمل‌ها در رژیم غذایی روزانه است. استراتژی سوم هم، استراحت دادن کافی به بدن است که شامل خواب و همچنین ریکاوری بین تمرینات می‌باشد. رعایت این موارد برای هر کسی که تصمیم دارد بدنسازی کار کند، بسیار ضروری است.

اگر تمایل دارید تا بدنسازی را شروع کنید، ما در این مقاله شما را با مزایا و معایب آن آشنا می‌کنیم. چیزهایی که باید قبل از انتخاب بدنسازی بعنوان یک فعالیت بدنی از آنها آگاه باشید.

فواید ورزش بدنسازی
فواید ورزش بدنسازی

فواید و مزایای بدنسازی

ـ یکی از نخستین مزایایی که می‌توانید توسط فرایند بدنسازی تجربه کنید، نظم و انضباط است! همچون ورزش‌های دیگر، بدنسازی نیز یک روتین شخصی برای هر فرد ایجاد می‌کند که به آن عمل کند. شما می‌دانید که هر روز در هر شرایطی باید برای تمرین به باشگاه بروید. هیچ چیز نباید مانع رفتن شما به سالن بدنسازی در وقت مقرر شود. این مقدار نظم و انضباط در نهایت در زندگی اجتماعی شما نیز پدیدار می‌شود.

ـ حفظ سلامتی، یک فاکتور ضروری برای همه است. برای آنکه از سلامت‌مان اطمینان حاصل کنیم، انجام فعالیت فیزیکی مطلوب، بسیار مهم است. بدنسازی، یکی از فعالیت‌های فیزیکی جامع است که می‌توان آنرا برای سالم و فعال ماندن عضلات، انجام داد. همچنین یک نگرش مثبت در ما بوجود می‌آورد که در نهایت به ما انگیزه می‌دهد کارهای متعدد داخل خانه یا بیرون خانه را انجام دهیم، بدون آنکه براحتی خسته شویم! از این رو علاوه بر پایین نگهداشتن هزینه‌های پزشکی ما، یک عمل مفید برای حل مشکلات سلامتی مانند چاقی، فشار خون بالا و غیره نیز انجام می‌دهد.

ـ یکی دیگر از مزایای عمده بدنسازی، توانایی آن برای افزایش اعتماد بنفس است. پرورش دادن عضلات بدنتان با موفقیت، و خوب بنظر رسیدن می‌تواند بر زندگی شما نیز تاثیر مثبتی بگذارد. شما دائما توسط خانواده و همسالان خود تحسین می‌شوید. علاوه بر این، توانایی شما برای انجام این نوع تمرین شدید به نوبه خود باعث می‌شود باور کنید که می‌توانید بر هر ترس و چالشی در زندگی تان غلبه کنید.

ـ تمرینات بدنسازی به شما کمک خواهند کرد که استراحت کافی و خواب مناسبی داشته باشید. از آنجا که عضلات شما بعد از تمرینات شدید، خسته و فرسوده می‌شوند، شما در نهایت به استراحت کافی نیاز پیدا می‌کنید. در مورد نوجوانان که علاقه بسیاری به غرق شدن در فعالیت‌های بدنسازی دارند، این مسئله آنها را از توجه به سایر چیزهای غیر متعارف که می‌توانند یک مانع جدی برای زندگی شان باشد، باز می‌دارد.

مضرات ورزش بدنسازی
مضرات ورزش بدنسازی

مضرات و معایب بدنسازی

ـ اگر تصمیم گرفته‌اید که فرایند بدنسازی را تجربه کنید، یکی از رایج ترین تصورات غلطی که در ارتباط با آن وجود دارد، این است که شما برای ساخت عضلات باید مصرف پروتئین‌تان را بطور قابل توجهی افزایش دهید. تعدادی از افراد آنقدر در اینکار زیاده روی می‌کنند که کل رژیم غذایی شان از پروتئین تشکیل می‌شود.

با اینحال، مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند برای بدنتان، بیشتر مضر باشد تا مفید. پروتئین اضافه می‌تواند فشار زیادی بر ارگان‌های بدنتان مخصوصا کلیه‌ها وارد کند. هر چیزی، اندازه‌ای دارد که باید از آن آگاه باشید.

ـ اگر بدن شما بعلت تعریق در طول تمرین، آب بیش از حد از دست دهد، احتمال کم آب شدن بدن شما افزایش می‌یابد. کم آبی باعث می‌شود که شما الکترولیت از دست دهید و منجر به ضعف، سرگیجه و گاهی اوقات آریتمی قلب می‌گردد.

ـ تمرین با وزنه، جزو اصلی‌ترین فعالیت‌ها در بدنسازی است. ایراد اصلی استفاده از وزنه‌ها، ایمنی آنهاست. باید به یاد داشته باشید که به تنهایی با وزنه‌ها تمرین نکنید. در عوض، برای جلوگیری از هرگونه شرایط ناخواسته، همیشه یک حریف تمرینی داشته باشید. یکی دیگر از نگرانی‌های ایمنی رایج که باید قبل از غرق شدن در بدنسازی به یاد داشته باشید، در هنگام استفاده از ‌هالتر است. در هنگام استفاده از‌ هالتر، اگر بعلت وزن سنگین آن قادر به تکرار یک نوسان رو به بالا نباشید، این احتمال وجود دارد که زیر‌ هالتر به دام بیفتید!

ـ یکی دیگر از معایب تمرین با وزنه، این است که عمدا باعث آسیب رساندن به بدنتان می‌شوید. شما باید قادر به حفظ تعادل وزنه‌های سنگین باشید. اگر نمی‌توانید کنترل کامل بدنتان را درهنگام تمرین کردن حفظ کنید، دانسته یا ندانسته باعث سایش شدید و پارگی عضلات بدنتان می‌شوید، در نتیجه آسیب جبران ناپذیری به آنها وارد می‌کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین ایمیل

18 نظر

  1. سلام ببخشین یه سئوال میگن اگه6ماه بری باشگاه ودیگه نری افتادگی پوست پیدامیکنی آیااین گفته صحت داره ؟ممنون میشم اگ ج بدین

    1. دوست عزیز اینی که شما گفتی بله صحیح هست ولی برای اونایی که تزریق میکنن چرا که حجم الکی میاره باد میکنه بدنت بعدش که نری باشگاه و بدنتو بسازی اون بادی خالی میشه درنتیجه افتادگی پوست مثه شکم زنای حامله داری..
      در یه کلام طبیعی کار کن فقط طبیعی بدون هیچ ماده افزايشی

    1. دوست عزیز کامل نمیشه به این حرف اعتماد کرد..
      اگه توجه کنی اکثر بدنسازا پهن هستن چرا چون پرس سینه و قفسه سینه کار کنی سینه تو پهن و تخت و فراخ میکنه شاید یکی از دلایلی که میگن قدو میسوزونه همینه و اینکه حرکات شانه اگه سنگین باشه میتونه رشد استخون رو بسوزونه..
      برای همین پیشنهاد میشه در نوجوانی اگه قدتون بلنده برید بدنسازی در غیراینصورت بزارید رشدتون انجام شه که قدتون به اندازه باشه..
      همه اینا بکنار خیلی ها ذاتن قدشون کوتاهه و خیلی ها بلند قد پس دلیلی بر بدنسازی نمیشه که بگیم قد رو کوتاه میکنه

  2. یکی دیگر از معایب بدنسازی عدم وجود نشاط هست!
    تقریبا هرکاری بعد بک دوره خسته کننده و دلزننده میشه…
    فقط ورزش انجام و نتیجه است.

    1. اگه بدن مورد نظرت رو تصور کنی و بهش فکرکنی و برای بدنی زیبا تلاش کنی و یا موزیکهای دیگه گوش بدی و نوع تمرین ها رو عوض کنی و شادی رو به تمرین بیاری فکرنکنم همچین اتفاقی بیفته.

  3. درود
    من معمولن بین ساعتهای 6 تا 9 تمریناتم رو انجام میدم ولی وقتی میرسم خونه به هیچ عنوان احساس خواب نمیکنم. در اصل روزهایی که میرم باشگاه شب اصلن نمیتونم بخابم و این آزار دهنده است. در عوض صبحها خیلی خسته ام و نمیتونم سرحال بلند شم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام حمیدرضای عزیز،
      طبیعتا ورزش نباید چنین تاثیر منفی در خواب شما بگذارد. بنابراین، شدت و نوع ورزشتان، و همچنین تغذیه‌ی قبل و بعد از تمرینتان را بررسی کنید و تغییراتی در آن ایجاد نمایید، و سپس تاثیرش را در کیفیت خوابتان بررسی کنید.

    2. بنظره منکه شما دوست عزیز ساعت تمرینتون رو بزارید 4 تا 6 یا 7.. تا بعدش بازم جای کار داشته باشید..
      شما ساعت 9 میاید خونه و تنها هدفتون خواب هس پس ممکنه نتونید بخوابید ولی بنظره من ساعت تمرین رو عوض کنید..
      نکته دیگه اینکه شما باید خسته شید تو باشگاه جوری که برای اومدن به خونه سینه خیز برید خخ بعدش حتی اگه بخواید هم نمی‌تونید بیدار بمونید.
      تغذیه هم باید بهش توجه شه..
      اگه کلن بد خواب هستید باید بدنتون رو عادت بدید به خواب.. حتی اگه قراره چند ساعت تو رختخواب همینجور بیدار بمونید اینکارو کنید اشکال نداره ولی چند شب بعد اتومات بدنت حالیش میشه که باید بخوابه

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *