چگونه تعریق زیاد در ورزش را کاهش دهیم؟

اگر هنگامی که کلاس ایروبیکتان تمام می‌شود، بنظر می‌رسد که دوش گرفته‌اید، شما تنها نیستید! بسیاری از مردم طی ورزش تعریق زیادی را تجربه می‌کنند، خواه علتی پزشکی مانند هیپرهیدروز داشته باشد، خواه تنها علتش این باشد که آن‌ها بیشتر از دیگران عرق می‌کنند. معمولاً تعریق زیاد دلیلی برای نگران شدن نیست، اما بهرحال راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها تعریق و البته ناراحتی‌تان را کمتر کنید.

پیش از ورزش دوش بگیرید

پیش از اینکه ورزش کنید یک دوش آب سرد بگیرید. دوش آب سرد باعث خواهد شد سرحال بشوید، همچنین اطمینان خواهید داشت که ورزشتان را با بدنی تمیز و خنک آغاز کرده‌اید، نه با بدنی دو آتشه!

در محیطی خنک ورزش کنید

اگر مقدور بود، در اطاقی خنک ورزش کنید، و زمانی که هوا خیلی گرم است، از بیرون ورزش کردن بپرهیزید. هر چه محیط گرم‌تر باشد، طبیعتاً بیشتر هم عرق خواهید کرد.

لباس مناسب بپوشید

لباس‌هایی سبک و با الیافی طبیعی به تن کنید تا بدن شما را خنک‌تر نگاه دارد، یا اینکه لباس‌های خاصی که برای دور کردن عرق از بدن طراحی شده‌اند تهیه نمایید. چنین لباس‌هایی قابلیت تنفس دارند و در طول ورزش بدن شما را خنک‌تر نگاه می‌دارند.

غذای تند و نوشیدن کافئین

پیش از ورزش، از خوردن غذاهای تند یا نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید. چنین خوردنی‌هایی می‌توانند سوخت و ساز بدن شما را زیاد کرده و درجه حرارت بدن شما را افزایش دهند.

ضد عرقتان را عوض کنید

از یک دئودورانت قوی‌تر استفاده کنید تا بتواند تعریق زیر بغل شما را کنترل کند. البته دئودورانت‌ها بیشتر برای پوشش بوی نامطبوع طراحی می‌شوند و هنگام ورزش آنچنان کارساز نیستند. اما می‌توانید از انواع طبی این محصول که حاوی مقادیر بیشتری آلومینیوم هگزا کلرید است استفاده نمایید. اگر در مورد خطرات استفاده از دئودورانت‌ها نگرانید، بهتر است درباره‌ی گزینه‌های پیش رویتان با پزشکتان مشورت نمایید.

به پزشک مراجعه کنید

اگر انجام چنین اقداماتی جلوی تعریق بیش از اندازه‌ی شما را نگرفت، و اگر حتی زمانی که ورزش نمی‌کنید هم خیلی عرق می‌کنید، حتماً به ملاقات یک پزشک بروید. احتمالاً دارای شرایط پزشکی خاصی مانند هیپرهیدروز هستید که درمان آن فقط از یک پزشک ساخته است.

نکات

برای خشک کردن عرق‌هایتان در حین تمرین، از یک حوله‌ی تمیز جاذب استفاده نمایید. همچنین بلافاصله پس از تمرین هم، برای جلوگیری از رشد باکتری‌های بد بو بر روی پوستتان، یک دوش کوتاه بگیرید.

6 نظر ارسال شده است

  1. ایناز

    من والیبالیستم تو مسابقه ها خیلی عرق میکنم لطفا کمکم کنین

  2. sahereh

    من وقتی باشگاه میرم باید یه دست لباس اضاف ببرم.خیلی بدم میاد.صبحها حتمأدوش میگیرم که مقارن با باشگاه رفتنمه با این اوصاف یه چیکه آب میشم.مشکل من عرق زیاده نه بوی بد بدن!

  3. رضا

    این محاسبه گر شاخص توده بدنی که کار نمیکنه!!! ارقام رو که وارد میکنم و گزینه محاسبه رو میزنم هیچ کاری انجام نمیده!!
    عمل نمیکنه

    1. مجله تناسب اندام

      رضای عزیز مشکل مشاهده شد؛ به سرعت اصلاحش خواهیم کرد.
      از اینکه اطلاع دادید خیلی خیلی سپاسگزاریم :)

  4. Amir

    هيچي مثل يه دوش بعد از ٢ساعت تمرين سخت نمي چسبه ؛)
    دئودرانت براي كسي مفيدِ كه فقط از زيربغل و كنترل شده عرق مي كنه
    من بعد از ١ساعت تمرين سرتاپا خيس ميشم :|

    1. سهند

      من یادم میاد جایی خونده بودم که بلافاصله بعد از تمرین نباید دوش بگیرید. امیدوارم مجله تناسب اندام در اینباره مطلب بنویسه

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلگرام مجله تناسب اندام

نکته و ترفندهای تناسب اندام، فقط مخصوص شما!