خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

پربحث‌ترین‌ها

سلامتـی

آیا نمک، فشار خون را افزایش می دهد؟

فشار خون

بدن انسان برای عملکرد درست به سدیم موجود در نمک طعام به صورت روزانه نیاز دارد. با این حال، دریافت نمک بیش از حد در رژیم غذایی تان به مرور زمان می تواند برای سلامت شما مشکل ساز باشد. برای کمک به کاهش خطر ابتلای شما به فشار خون بالا و بیماری قلبی، محدود کردن سدیم در رژیم غذایی تان، ایده خوبی است.

سدیم موجود در نمک

به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، نمک طعام حدود ۴۰ درصد سدیم دارد. AHA خاطرنشان می کند که ۱/۴ قاشق چایخوری نمک طعام معادل ۵۷۵ میلی گرم سدیم است. سدیم، چیزی است که وقتی سعی دارید یک فشار خون سالم را حفظ کنید، باید نگران آن باشید. بنابراین اضافه کردن نمک طعام به غذاها خصوصا آنهایی که در حال حاضر حاوی سدیم هستند، می تواند باعث شود از مقادیر توصیه شده برای مصرف سدیم تجاوز کنید.

مطلب مرتبط:  جایگزین هوشمندانه هنگامی که بیرون غذا می خورید

چه مقدار سدیم، بیش از حد است؟

انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند که برای کاهش خطر ابتلایتان به فشار خون بالا و بیماری قلبی، مصرف سدیم را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. دستورالعمل های رژیمی برای آمریکایی ها در سال ۲۰۱۰، یک رویکرد کمی متفاوت ارائه می دهد و سدیم توصیه شده روزانه را کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز اعلام می کند. اما اگر بالای ۵۰ سال، آفریقایی آمریکایی هستید یا در حال حاضر فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیه یا دیابت دارید، مقدار توصیه شده همان ۱۵۰۰ میلی گرم در روز است.

مواد غذایی با سدیم بالا

نمک پاش، تنها منبع سدیم در رژیم غذایی شما نیست. غذاهای فرآوری شده، بسته بندی شده، کنسروی و رستورانی نیز اغلب مقصر هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا گزارش می دهد که بیش از ۴۰ درصد سدیم در رژیم های غذایی آمریکایی ها از مواد غذایی مانند نان ها، نان های ساندویچی، کالباس، پیتزا، ماکیان، ساندویچ ها، سوپ ها، هات داگ ها، همبرگرها، پنیر، غذاهای پاستا، میت لوف، خوراک لوبیا، خورشت گاو و تنقلاتی مانند چیپس، چوب شور، کراکر و پاپ کورن می آید.

مطلب مرتبط:  قندهای تصفیه شده بر روی بدن چه تاثیراتی دارند؟

حرف آخر

برای کاهش خطر ابتلای شما به فشار خون بالا و بیماری قلبی، غذاهای غنی از سدیم را محدود کنید، در صوت امکان از نمک طعام اجتناب کنید و به محتوای سدیم لیست شده روی برچسب های مواد غذایی توجه کنید. دریافت سدیم بیش از حد یک ماده معدنی که در نمک طعام فراوان است. در رژیم غذایی شما به مرور زمان، خطر ابتلای شما به فشار خون بالا را افزایش می دهد.