به علائم و نشانه های مهم از کاهش وزن بدون دلیل گرفته تا دیدن نور ناگهانی، توجه کنید و بدانید که چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی بروید. درد قفسه سینه، از دست دادن ناگهانی قدرت بینایی یا تکلم و درد شکم شدید به توجه پزشکی فوری نیاز دارند اما در مورد علائم هشدار دهنده ظریف تر چطور؟ دانستن آنکه باید چکار کنید می تواند سخت باشد. در اینجا لیستی از ۷ نشانه و علامت که شایسته توجه کردن هستند، آورده ایم:

۱- کاهش وزن بدون دلیل

از دست دادن وزن بدون تلاش ممکن است مانند رویایی به نظر برسد که به حقیقت می پیوندد اما در واقعیت می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد. اگر شما چاق نیستید و بیش از ۱۰ درصد وزن بدن تان را در طول ۶ ماه گذشته از دست داده اید. به عنوان مثال ۷ کیلوگرم در صورتی که ۶۸ کیلوگرم وزن دارید با پزشکتان مشورت نمایید. کاهش بدون دلیل وزن می تواند به وسیله شرایط مختلفی ایجاد شود. از جمله تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، دیابت، افسردگی، بیماری کبد، سرطان یا اختلالاتی که در نحوه جذب مواد مغذی توسط بدن شما اختلال ایجاد می کنند (اختلالات سوء جذب)

۲- تب بالا یا مداوم

تب لزوما یک عامل هشدار دهنده نیست. به نظر می رسد که تب، یک نقش کلیدی در مبارزه با عفونت ایفا می کند. تب مداوم می تواند نشان دهنده یک عفونت پنهان باشد که ممکن است هر چیزی از یک عفونت دستگاه ادراری تا سل را در بربگیرد. در برخی موارد، وضعیت های سرطانی (بدخیم) مانند لنفوم ها باعث تب های طولانی یا مداوم می شوند، همچنین برخی از داروها نیز می توانند باعث بروز تب شوند. اگر درجه حرارت بدن شما ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹٫۴ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است یا بیشتر از ۳ روز است که تب دارید، با پزشکتان تماس بگیرید.

۳- تنگی نفس

تنگی نفس می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامت زمینه ای باشد. تمرین بسیار شدید، درجه حرارت بالا، چاقی زیاد و ارتفاع بالا همگی می توانند باعث تنگی نفس شوند. به جز این نمونه ها، تنگی نفس احتمالا نشانه یک مشکل پزشکی است. اگر شما تنگی نفس بدون دلیل دارید، به خصوص اگر بi طور ناگهانی ظاهر شده و شدید است، به دنبال مراقبت پزشکی فوری بروید.

علل تنگی نفس ممکن است شامل بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت، آسم، ذات الریه، یک لخته خون در ریه (آمبولی ریوی) و همچنین سایر مشکلات قلبی و ریوی باشد. اشکال درتنفس می تواند با یک حمله وحشت نیز اتفاق بیفتد. یک رویداد ناگهانی از اضطراب شدید که باعث واکنش های فیزیکی شدید در هنگامی می شود که هیچ خطر واقعی یا علت ظاهری وجود ندارد.

۴- تغییرات غیرقابل توضیح در اجابت مزاج

آنچه که برای اجابت مزاج طبیعی در نظر گرفته می شود، به طور گسترده ای متفاوت است. اگر در آنچه که برای شما طبیعی به حساب می آید متوجه تغییرات غیرمعمول یا غیرقابل توضیحی شدید، با پزشکتان مشورت کنید. تغییراتی مانند:

  • مدفوع خونی، سیاه یا قیری رنگ
  • اسهال یا یبوست مداوم
  • نیاز غیر قابل توضیح به اجابت مزاج

تغییر در اجابت مزاج می تواند نشان دهنده یک عفوت باکتریایی (مانند کامپیلوباکتر یا سالمونلا) یا یک عفونت ویروسی یا انگلی باشد. شامل علل ممکن شامل سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ می باشند.

۵- گیجی یا تغییرات شخصیتی

اگر به طور ناگهانی دچار حالات زیر شدید، به دنبال مراقبت پزشکی بروید:

  • مهرات های فکر کردن ضعیف
  • اشکال در تمرکز، حفظ یا تغییر توجه
  • تغییرات رفتاری

این تغییرات می توانند توسط مشکلات بسیاری به وجود بیایند از جمله عفونت، تغذیه نامناسب، مشکلات سلامت روان یا داروها.

۶- احساس سیری بعد از اندکی غذا خوردن

اگر شما به طور مداوم زودتر از حد معمول یا پس از خوردن مقداری کمتر از حد معمول احساس سیری می کنید، به پزشک مراجعه نمایید. این احساس که به سیری زودرس معروف است، ممکن است با تهوع، استفراغ، نفخ یا کاهش وزن نیز همراه باشد. اگر چینین است، حتما در مورد این نشانه ها و علائم نیز با پزشکتان صحبت کنید. علل احتمالی سیری زودرس عبارتند از بیماری رفلاکس معده به مری (معمولا به GERD معروف است) و زخم های گوارشی. در برخی موارد یک مشکل جدی تر مانند سرطان لوزالمعده می تواند عامل آن باشد.

۷- دیدن نور ناگهانی

لکه های روشن یا نور ناگهانی گاهی اقات نشان دهنده میگرن است. در سایر موارد، نور ناگهانی می تواند نشان دهنده پارگی شبکیه باشد. مراقبت فوری پزشکی می تواند به جلوگیری از از دست دادن دائمی بینایی کمک کند.