خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

اسپاسم عضلات شکم پس از دراز نشست

اسپاسم عضلات شکم پس از دراز نشست

گرفتگی عضلات شکم، هم می‌تواند دردی خفیف و غیر قابل توجه باشد، هم می‌تواند شما را به ستوه آورد! در موارد بسیاری، با تغییراتی در عادات غذا خوردن و نوشیدن و همچنین تمریناتتان، می‌توانید از گرفتگی عضلات شکم پیشگیری کنید. اما اگر با وجود مراقبت‌های کافی گرفتگی عضلاتتان هنوز ادامه داشت، باید به یک پزشک مراجعه کنید.

خصوصیات اسپاسم عضلات شکم

اسپاسم عضلانی، که اصطلاحا بنام گرفتگی عضلات نیز شناخته می‌شود، در حقیقت انقباض بی اختیار و شدید عضله است. اما عضلات شکم به طور خاص، مستعد اسپاسم هستند، چرا که خیلی کوتاهند و هنگامی که تمرینی مانند دراز نشست انجام می‌دهید، تمایل به منقبض ماندن دارند. اسپاسم خفیف، حالتی مانند کشیدگی یا لرزش در ماهیچه‌های شکم ایجاد می‌کند، در حالیکه اسپاسم شدید، دردی تیز و سوزنی دارد. اگر انقباض عضلات خیلی شدید باشد، حتی می‌تواند باعث ایجاد توده‌ای زیر پوست شود، چرا که عضلات بهم گره می‌خورند.

دلایل اسپاسم عضلات شکم

علت دقیق اسپاسم عضلات مشخص نیست، اما شرایط مشخصی، بعنوان محرک‌هایی که باعث اسپاسم می‌شوند شناخته شده اند. شرایط معمول که به گرفتگی عضلات ختم می‌شوند، کم آبی بدن، خستگی عضلات، کمبود یا عدم تعادل الکترولیت، و خوب گرم نکردن بدن را شامل می‌شوند. نگه داشتن عضلات شکم در یک وضع خاص برای مدتی طولانی هم می‌تواند احتمال اسپاسم عضلات شکم را افزایش دهد. در برخی موارد، قرار گرفتن تحت شرایط خاص پزشکی یا درمانی و یا مصرف داروهای خاصی نیز می‌تواند مسبب ایجاد گرفتگی عضلات شکم باشد.

مطلب مرتبط:  چطور چربی بالای ناف را صاف کنیم؟

درمان اسپاسم عضلات شکم

همین که احساس کردید عضله‌ی شکمتان در حال گرفتن است، دستتان را روی ناحیه‌ی مورد نظر گرفته و ماساژ دهید تا اینکه گرفتگی از بین برود. به آرامی از این پهلو به آن پهلو چرخیدن یا به عقب متمایل شدن هم می‌تواند کمک حالتان باشد. آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت بنوشید تا به هیدراته شدن عضلاتتان کمک کند.

خوردن موز هم از آنجایی که سرشار از پتاسیم الکترولیت است می‌تواند کمک کند. برای ریلکس شدن عضلات سفت، آنرا گرم کنید، و اگر عضلاتتان درد می‌کند کمپرس سرد کنید. و در آخر اگر دچار اسپاسم شدیدی شده‌اید یا اینکه از مراقبت‌های شخصی نتیجه‌ای نگرفتید، به یک پزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از بوجود آمدن گرفتگی عضلات شکم

برای اینکه از اسپاسم عضلات جلوگیری کنید، قبل از اینکه دراز نشست انجام دهید حرکات کششی انجام داده و بدنتان را گرم کنید. همچنین 5 تا 10 دقیقه تمرینات کاردیوی سبک نیز می‌تواند بطور موثری کل بدنتان را گرم کند. قبل و بعد از دراز نشست، مخصوصا اگر خیلی عرق کرده‌اید آب یا نوشیدنیهای حاوی الکترولیت بنوشید. یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید تا مطمئن شوید که مقدار کافی الکترولیت مخصوصا پتاسیم و منیزیم به بدنتان می‌رسد. مصرف مولتی ویتامین هم می‌تواند موثر باشد.

مطلب مرتبط:  ۵ دلیل که چرا تمرینات شکم شما موثر واقع نمی‌شوند

از تلاش و زور زدن بیش از اندازه خودداری کنید و اگر عضلاتتان خسته شده یا درد گفت، تمرینتان را متوقف کنید. بعلاوه از یک مربی متبهر بخواهید تا فرم دراز نشست شما را بررسی و تایید کند. اگر هم تحت درمان پزشکی هستید، با پزشکتان صحبت کنید تا مطمئن شوید که مراحل درمانی‌تان مسبب گرفتگی عضلاتتان نخواهد شد. بهر صورت اگر عضلاتتان دچار گرفتگی شد، به آن رسیدگی کردید، اما جوابی نگرفتید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۱۱ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام من حدود 6 روز است گرفتگی خفیفی در ناحیه زیر شکمی حس میکنم.به طوری که روده هایم نیز درست کار نمی کنند.به پزشک مراجعه کردم و قرص های رفع گرفتگی برایم نوشت.ولی قرص هارا سر موقع نخوردم.و هنوز خوب نشده ام.ایا استفاده قرص ها در غیر وقت تعین شده باعث ادامه این گرفتگی است.به نظرتان دوباره به پزشک مراجعه کنم.

    • سلام دوست عزیز،
      اگر دچار یبوست شده‌اید، باید درمان‌های مربوط به آنرا پیش بگیرید. اگر حس می‌کنید این گرفتگی مربوط به عضلات شکمی است، بررسی کنید که آیا تمرینات خاصی را آغاز کرده‌اید؟ احتمال دارد که این حس درد طبیعی باشد و پس از ترمیم عضلات شکمی بهبود می‌یابند.

  • سلام خسته نباشید.شش ماه پیش دراز نشست بدون گرم کردن رفتم و بعداز ان دردی در قسمت راست شکمم ایجاد شد دکتر هم تواین مدت رفتم تشخیصی نداد.ولی بعداز این مدت باز بعداز ورزش شکمم درد میگیره.خواهش میکنم بگید چکار کنم

    • سلام امیر عزیز،
      پس از تمرین دادن عضلات، مخصوصا عضلات کوچک‌تر یا ضعیف‌تر همچون عضلات شکم، بعلت اینکه آن عضلات آسیب می‌بینند، دردی در آن نواحی پدیدار می‌شود که جای نگرانی ندارد. این درد بعد از مدتی پس از ترمیم عضله از بین می‌رود. و ممکن است پس از هر جلسه‌ی تمرینی چنین دردی را تجربه کنید که نهایتا پس از ۴۸ ساعت بهبود خواهد یافت.
      اگر دردی که از آن صحبت می‌کنید درد عضلانی نبوده، و یا پس از چندین روز بهبود پیدا نکرده است، لازم است تا به پزشک مراجعه نمایید تا با معاینه‌ی دقیق علت درد را بیابد.

  • من 16سالمه واسه ورزش مدرسم 40تا درازنشست بدون تمرین قبلی زدم سه روزه که شکمم خیلی درد میکنه مشکل قلبی هم افتادگی دریچه میترال دارم.لطفأ بگین ب نظرتون راهکار هایی هست ک تو خونه انجام بدم یا باید ب پزشک مراجعه کنم؟ پاسخ بدین لطفأ