خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

فواید ورزش صبحگاهی کدام است؟

ورزش صبحگاهی

با تمام درگیری‌ها و مشغله این روزهای ما، پیدا کردن زمانی مناسب برای ورزش کردن، کار بسیار دشواری است. اما ورزش صبحگاهی راهی شگفت انگیز برای کسب فواید بسیار همراه با داشتن اندامی موزون است.

۱. نتایج طولانی مدت بهتر

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که صبح زود ورزش می‌کنند، وزرشکارانی استوارتر نسبت به کسانی که دیرتر ورزش می‌کنند هستند. بدن ما عاشق یک روال ثابت است. اگر خودتان را مجبور کنید که با صدای زنگ ساعتتان بیدار شوید، بدنتان از شما ممنون خواهد بود و در جواب این سحرخیزیتان، شما را سرحال نگاه خواهد داشت.

۲. کمتر با برنامه‌ روزانه‌تان تداخل دارد

چندبار تصمیم گرفته‌اید بعد از کار ورزش کنید، ولی کار دیگری پیش آمده یا به خاطر خستگی بی‌خیال شده‌اید؟ با سحرخیزی، کارهای روزمره و تفریحاتتان کمتر با برنامه ورزشی‌تان تداخل پیدا خواهد کرد و به راحتی می‌توانید به کارهای منزل یا خارج خانه‌ رسیدگی کنید. به جای اینکه ذهنتان را درگیر کارهای دیگر کرده و برنامه ورزشی‌ را فراموش کنید، برنامه‌ریزی کنید تا ورزش‌تان را اول انجام داده تا همواره خوش اندام بمانید.

مطلب مرتبط:  رژیم آب چیست و آیا موثر است؟

۳. بهبود بهره‌وری

ورزش کردن، بهره‌وری‌ را افزایش داده و اندورفین را در کل بدن منتشر می‌کند. همین امر باعث می‌شود سرحال‌تر باشید و با انرژی بیشتر به کارهای روزمره‌ رسیدگی کنید. چهار تا ده ساعت بعد از ورزش، ذهنتان بسیار آماده‌تر از روزهای دیگر خواهد بود.

۴. افزایش سوخت و ساز

یکی از مزایای ورزش صبحگاهی این است که بعد از تمرین بدنتان همچنان در حال سوخت و ساز است و در طول روز نیز کالُری خواهید سوزاند. می‌توانید به جای خوابیدن، صبح را ورزش کرده تا در هنگام خوردن هم کالُری بسوزانید. زمانی که سوخت و سازتان را بالا نگاه می‌دارید، در تمام طول روز بدنتان در حال سوزاندن کالُری است.

۵. خواب بهتر

تحقیقات نشان می‌دهد زنان و مردانی که صبح زود بیدار شده و ورزش می‌کنند بهتر از کسانی که بعد از ظهر تمرین می‌کنند، می‌خوابند. از آنجایی که ورزش بدن را تحریک می‌کند، وقتی شب ورزش می‌کنید، سخت‌تر به آرامش می‌رسید و خواب آرام و راحتی نمی‌توانید داشته باشید.

۶. رژیم بهتر

زمانی که اولین برنامه روزتان را ورزش قرار می‌دهید، رژیم غذاییتان نیز تغییر خواهد کرد. از اینکه صبح زود بیدار می‌شوید و کالُری می‌سوزانید به خودتان می‌بالید، پس چرا با یک وعده غذایی نامناسب همه زحماتتان را به باد دهید؟ به جای این، انتخاب درستی را پیش‌ خواهید گرفت و غذاهای سالم را برای کسب انرژی بیشتر و فواید بیشتر انتخاب خواهید کرد.

۴ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام و عرض خسته نباشید. یه چیزی. من واقع گیج شدم. بعضی از وبسایت ها میگن ورزش در صبح خوب نیست وبدلیل وجود کورتیزول بالا باعث عضله سوزی میشه و تازه اگر قبل صبحانه بری که خیلی بده چون گلیکوژن و قند کافی برای سوخت و ساز نداری. از طرفی وبسایت های دیگه و همینطور بسایت شما از خوبی هاش میگن. واقعا باید چیکار کنیم؟ صبح یا عصر بریم ورزش؟ برای یکی که صرفا برای سلامتی و سرحال شدن و قوی شدن میخواد بره ورزش کدوم زمان بهتره؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    • سلام دوست عزیز،
      کورتیزول، هنگامی که بر بدن استرس وارد می‌شود ترشح می‌گردد، مثلا هنگامی که بی خوابی کشیده‌اید، یا هنگامی که تمرین سنگینی انجام داده‌اید. پس از خواب شبانه، کورتیزولی ترشح نمی‌شود. در مورد اینکه چه ساعتی برای تمرین مناسب است، بیشتر باید به فیدبکی که از بدنتان می‌گیرید توجه کنید. به اصطلاح، بهترین زمان تمرین زمانی است که شما دوست دارید آن موقع تمرین کنید، و برایش بهانه‌ای نمی‌تراشید. این موضوع هم همانند باقی موضوعات پزشکی و سلامتی، چیزی است که هر کارشناس یا متخصص، در مورد آن نظرات متفاوتی دارد، و به عبارت دیگر هر زمان مزایا و معایب خودش را دارد. مثلا طبق فرمایش شما، زمانی که پس از بیدار شدن قند کافی برای تامین انرژی وجود ندارد، بدن مجبور به استفاده از ذخایر چربی می‌شود. اما احتمال افت قند و سرگیجه هم هست. موفق باشید :)

  • با عرض سلام.
    اگر بعد از ختم ورزش مدت یک الی سه دقیقه سر بطرف زمین واهی بطرف آسمان قرار بیگیریم و همه روزه این عمل انجام یابد چه عوارض دارد ویا چه فواید دارد؟

    • سلام دوست عزیز،
      خم کردن گردن به پایین، بالا، راست، چپ، و نگاه کردن به سمت راست و چپ، همگی جزو تمرینات کششی متداول عضلات گردن هستند، که به تقویت عضلات گردن، و بهبود یا جلوگیری از درد گردن کمک می‌کنند. البته نیازی نیست که سه دقیقه هر کشش را نگاه دارید. بلکه هر بار ۱۵ تا ۳۰ ثانیه کفایت می‌کند. می‌توانید هر کشش را دو تا چهار مرتبه تکرار کنید. نگاه داشتن طولانی مدت کشش‌ها، جزو حرکات اصلاحی محسوب می‌شوند که باید با جواز یا دستور پزشک یا متخصص ارتوپد انجام شوند. موفق باشید :)