خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

سه تمرین برای خلاصی از یک روز بد

سه تمرین برای خلاصی از یک روز بد

روز بدی داشته‌اید؟ ولی نباید خودتان را در گوشه‌ای حبس کنید، به تلویزیون خیره شوید و چند پاکت بستنی بخورید. متخصصان می‌گویند تمرین کردن-حتی برای ۱۵ دقیقه- حالتان را بهتر می‌کند، آرامشتان را باز می‌گرداند و به شما کمک می‌کند تا با استرس مقابله کنید. حالا می‌توان گفت ورزش کردن بهترین داروی اعصاب است، و ما می‌خواهیم تمرین‌هایی را به شما آموزش دهیم تا وقتی عصبانی یا ناراحت هستید، حالتان را دگرگون کند.

۱. داروی ضدافسردگی طبیعی

ورزش کردن نه تنها محرک‌های عصبی سرتونین را فعال می‌کند بلکه میزان دوپامین و نورپی‌نفرین، دو ماده ایجاد کننده حالت خوشی، را نیز افزایش می‌دهد. همچنین دنیل آمن، استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید، فعالیت فیزیکی باعث می‌شود تا تریپتوفان (گروهی از سرتونین‌ها) راحت‌تر وارد مغز شود.

تمرین: نیازی نیست ورزش سنگینی در باشگاه انجام دهید. پیاده روی عادی یا سریع برای ۱۵ دقیقه می‌تواند شما را به این اهداف برساند.

مطلب مرتبط:  آیا سرد کردن بدن پس از ورزش مهم است؟

۲. گرم کنید تا آرامش بیابید

ورزش کردن گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند تا پیروژن و پروتئین ترشح و تولید کنند و دمای بدن را ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود بدنتان گرم شده و اعصابتان آرامش یابد. احساس گرما باعث ترشح اندورفین و در نتیجه تغییر در اعصاب کنتر کننده حالت عصبی می‌شود. دکتر لری لیث نویسنده کتاب Exercising Your Way to Better Mental Health می‌گوید: «ورزش کردن اثر آرامش بخش شبیه به نشستن در سونا یا حمام آب گرم دارد. هر سه مورد باعث از بین رفتن استرس و اضطراب می‌شوند.»

تمرین: دکتر لیث می‌گوید: «با ورزش‌هایی مثل سایکلینگ، شنا یا وزنه زدن روزانه به مدت ۲۰ دقیقه، عضلات بزرگ خود را ورزش دهید. این ۲۰ دقیقه کافی‌است تا دمای بدنتان افزایش یابد.»

۳. افکار منفی را از خود دور کنید

ورزش کردن، افکار مخرب را از ذهنتان دور می‌کند. اگر کار و مشغله زیاد باعث اضطراب و ناراحتیتان می‌شود، تغییر این روند می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. دکتر کیث جانزگارد، نویسنده کتاب Conquering Depression and Anxiesty through Exercise می‌گوید: «ورزش، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. که خود عامل بسیار مؤثری در مبارزه با استرس و نگرانی است.»

مطلب مرتبط:  چرا هنگام ورزش زیاد عرق می‌کنم؟

تمرین: ورزشی را که در کودکی دوست داشته‌اید انتخاب کنید و به آن مشغول شوید. دکتر ویلیام پولاک، استادیار دانشگاه علوم پزشکی هاروارد می‌گوید: «انجام دادن ورزش و فعالیتی که شما را در جوانی سرحال می‌کرده، باعث می‌شود که همان اعصاب دوباره تحریک شده و همان حس را برای شما پدید آورد.»

۱ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید