خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تناسب اندام

چگونه ورزش خودتان را پیدا کنید؟

ورزش

هنگامی که صحبت از انتخاب یک ورزش است، گزینه‌های پیش‌روی شما بی پایان خواهند بود. از تنیس و گلف گرفته تا دویدن و دوچرخه سواری، تقریباً برای هر کسی ورزشی وجود دارد. اما شما چطور ورزشی را انتخاب می‌کنید که با‌شخصیت شما سازگاری داشته باشد؟ برای اینکه بتوانید جواب این سؤال را بیابید ما از تعدادی متخصص تناسب اندام سؤالاتی برایتان پرسیدیم. در ادامه می‌توانید ببینید که به ما چه گفتند.

مشخص کنید چه چیزهایی دوست دارید

کری کارکسکا، مربی بهداشت و سلامت در مرکز تندرسی آبرن، می‌گوید: مردم باید ببینند در زندگی روزمره‌شان از چه چیز لذت می‌برند تا بتوانند ورزششان را پیدا کنند. دوست دارید بیشتر داخل محوطه باشید یا در فضای باز؟ محیط‌های گرم را بیشتر ترجیح می‌دهید یا سرد؟ از تجربه و اکتشاف خوشتان می‌آید یا دوست دارید همیشه پیروز میدان باشید؟ دوست دارین همیشه تک و تنها باشید یا اینکه دور و برتان پر از آدم باشد و نشاندار گروهی باشید؟ مشخص نمودن نیازهای روحی و جسمی‌تان به شما کمک خواهد کرد تا دایره‌ی انتخاب‌هایتان را محدود کنید.

محدودیت‌هایتان را تعیین کنید

پیش از اینکه ناگهان یک فعالیت ورزشی را شروع کنید، اهداف فیزیکی و محدودیت هایتان را در نظر بگیرید. کارکسکا توصیه می‌کند که صادقانه به این بنگرید که بدن شما آماده‌ی چه فعالیتی است؟ کارکسکا می‌پرسد:‌ آیا بدنبال فعالیتی هستید که عرقتان را در بیاورد یا بدنبال ورزشی با کمترین تحرک فیزیکی هستید؟

آیا مفاصل شما می‌توانند فعالیت‌هایی با ضربات زیاد مانند دویدن را تحمل کنند یا اینکه باید ورزشی را با حداقل ضربات مانند شنا یا دوچرخه سواری انتخاب کنید؟ همیشه پیش از اینکه یک برنامه‌ی تمرینی یا ورزشی را آغاز کنید، مشاوره با یک پزشک را در اولویت کارهایتان قرار دهید، به‌خصوص اگر شما شرایط پزشکی خاص دارید.

مطلب مرتبط:  ۵ راه تا ورزش را به یک عادت تبدیل کنید

ورزش‌های فردی یا تیمی

مشخص کنید که آیا دوست دارید ورزشی را برگزینید که بخشی از یک تیم باشید یا نه. تیم‌های ورزشی این فرصت را پیش روی شما می‌گذارند که با اشخاص دیگری با علایق مشترک نشست و برخاست کنید، همانطور که در بازی‌های سافت بال یا فوتبال مشاهده می‌کنید. اگر ترجیح می‌دهید هنگام عرق ریختن وقتتان را به تنهایی سپری کنید، ورزش‌هایی همچون دوچرخه سواری، شنا، دویدن یا حتی تنیس را انتخاب کنید و زمانتان را در آن‌ها بگذرانید.

آیا می‌خواهید رهبری کنید

هنگام انتخاب ورزش‌های گروهی، همچنین مهم است که مشخص کنید دوست دارید رهبری کنید یا پیروی؟ شانا سیمسون، مربی دو اکلاهامایی می‌گوید: اگر شخصی ترجیح می‌دهد در گروهی ورزش کند که فرد خاصی رهبری واضح تیم را بعهده دارد، احتمالاً ورزش‌هایی همچون بیس‌بال، سافت‌بال یا فوتبال آمریکایی را می‌پسندد. این ورزش‌ها جایگاه خاصی برای رهبر تیم دارند که بیش از دیگران کنترل بازی را در دست دارد. اما برای آن‌هایی که ترجیح می‌دهند در گروهی ورزش کنند که کارها با تساوی بیشتری توزیع شده باشد، ورزش‌هایی مانند فوتبال، واترپلو، قایقرانی و بسکتبال بیشتر به شخصیتشان سازگار است.

زمان پاداش خود را انتخاب کنید

بسیاری از ورزش‌ها پیروزی و پاداش بلافاصله دارند در حالی که ورزش‌هایی هم هستند که در زمان طولانی‌تری باعث سربلندی می‌شوند. هنگام انتخاب یک ورزش اولویت‌ خود درباره‌ی پاداش و آستانه‌ی تحملتان را نیز در نظر داشته باشید. سیمسون می‌گوید: اکثر مردم با اهداف کوتاه مدت و کوچک انگیزه‌ی بیشتر و قوی تری پیدا می‌کنند.

راه رفتن یا دویدن به شما اجازه می‌دهد تا ۵ کیلومتر یا حتی بیشتر را هر وقت که اراده کنید بپیمایید و موفقیت آنی کسب کنید. تنیس، قایقرانی و هندبال هم به شما اجازه می‌دهند تا برد و پیشرفت خود را در بازی شاهد باشید. سیمسون اشاره می‌کند اما ورزش‌هایی مانند فوتبال، بیس بال و بسکت بال، پاداش‌های طولانی مدتی دارند، چرا که در پایان فصل، موفقیت‌ها مشخص خواهند شد.

مطلب مرتبط:  مزایا و معایب ورزش بدنسازی

سرعت انتخاب و حرکت

اینکه شما ترجیح می‌دهید برای انتخاب‌هایتان چقدر وقت صرف کنید نیز یکی از عوامل مهم انتخاب ورزش مورد نظرتان است. آیا شما با فراغت خاطر و در نهایت خونسردی تصمیم می‌گیرید؟ آدام تورکیلسون می‌گوید: گلف یکی از ورزش‌های محوطه‌ی باز و کاملاً تفریحی است اما در عین حال دشوار. ورزشی است که معمولاً در نهایت آسودگی شما برگزار می‌شود. شنا و دویدن آهسته نیز برای آن‌هایی که به خود زیاد سخت نمی‌گیرند اما به دنبال راهی برای فعالیت بیشتر هستند مناسب است.

در مورد ورزش هایی که در تلویزیون دیده‌اید فکر کنید

کارکسکا پیشنهاد می‌کند که به ورزش‌هایی که از دیدن آن‌ها در المپیک لذت می‌برید تنه‌ای بزنید. شاید شما هیچ‌گاه یک ژیمناست نشوید، اما شاید یوگا بتواند به کمک ژیمناست درون شما بیاید. یا پیوستن به تیم شنای محله‌تان شاید مایکل فلپس درون شما را بیدار کند!

ببینید که چه ورزش هایی در دسترس‌تان است

تیم‌ها، کلاس‌های آموزشی و باشگاه‌های ورزشی که در نزدیکی شما فعالیت می‌کنند نیز انتخاب‌های شما را محدود می‌کند. کمی در این مورد تحقیق کنید و ببینید کدام ورزش به کار شما می‌آید.

شروع کنید

اگر هنوز مطمئن نشدید که شما برای چه ورزشی ساخته شده‌اید، حرکت کنید و پیش از اینکه به تیمی بپیوندید یا برای خودتان اهدافی تعیین کنید، مدتی را تستی فعالیت کنید. سیمسون می‌گوید من پیشنهاد می‌کنم به ورزش بعنوان یک بوفه نگاه کنید، شما هیچ‌گاه بشقابتان را پر از غذایی نخواهید کرد که احساس می‌کنید آنرا دوست ندارید. پس بهتر است پیش از اینکه در چیزی سرمایه‌گذاری کنید، کمی از آن امتحان کنید تا ببینید دوستش دارید یا نه.

برچسب‌ها

۳۳ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام و علیییکم
    چخبرا
    من ۱۶ سالمه ۵۵کیلو وزنمه ۱٫۸۲قدمه😄 میخام برم یه ورزشی این تابستون الاف نباشم تو کوچه خیابونا😒
    میخام برم پارکور یا فری رانینگ یا فوتسال یا 😒 پینگ پونگ(اینو خودم تا یه حد خوبی بلدم بدون کلاس رفتن) یا شایدم والیبال😱
    بنظرتون کدومو برم؟؟

    • صد درصد والیبال .من ۱۵ سالمه وزن:۶۲ قد:۱۸۱ والیبالو تازه شروع کردم .مربی میگفت تو چرا اینقد دیر اومدی.فک کنم شرایطمون یکم نزدیک به هم باشه.با این شرایطی که داری به نظرم والیبالو انتخاب کن.هم باعث تناسب اندام میشه هم یه سرگرمیه.

  • سلام…من ۱۴ ساله وزنم ۶۰و قدم ۱۷۵ هستش من دبه هندبال علاقه دارم و مهارت هم دارم ولی از طرفی بیشتر دوست دارم در ورزش های انفرادی شرکت کنم به تیراندازی با کمان و تکواندو هم علاقه دارم…..به نظرتون من چه ورزشی برم مناسب تره؟