مجله اینترنتی تناسب اندام بانوان و مردان تبلیغات



چرا در بین ورزش به استراحت نیاز داریم؟

بعضی اوقات که در حال ورزش کردن هستید، و تصمیم هم دارید که واقعا وزن کم کنید، به نوعی تمایل پیدا می‌کنید که استراحت کردن را به کل فراموش کنید. اما اگر فکر می کنید نادیده گرفتن مدت استراحت در بین ورزش برای ساختن عضله‌ی بیشتر، باعث می‌شود زودتر تناسب اندام پیدا کنید، اشتباه می کنید!

اهمیت استراحت‌های کوتاه بین ورزش

مطالعه‌ی جدیدی مشخص کرده که دوره‌های کوتاه استراحت در بین تمرین، به اندازه‌ی خود ورزش اهمیت دارند. محققان دانشگاه استرلینگ لندن، تحقیقاتی بر روی دو گروه انجام دادند: یک گروه که به مدت ۳ هفته تمرینات شدیدی بهمراه دوره‌های کوتاه استراحت در بین تمریناتشان داشتند، و یک گروه که به مدت ۱ ساعت بدون وقفه در بین تمرینشان و با شدت کمتری در طول ۳ هفته ورزش کردند.

آنطور که نتایج روشن کرد، گروه اول، از برنامه‌ی تمرینی‌اش بیشتر سود برد، و در قدرت و کارایی نسبت به گروه دیگر دو برابر بیشتر رشد کرد! بنابراین حتی اگر در حال اجرای یک برنامه‌ی سخت تمرینی هستید، خیلی مهم است که در بین تمرین استراحت‌های کوتاه مدتی داشته باشید تا عضلاتتان ریکاور شوند.

دلایل دیگر بر اهمیت استراحت کوتاه در حین تمرین

در طول تمرین، عضلات شما به سختی کار می‌کنند تا بتوانند پاسخگوی اعمال خواسته شده باشند. از آنجایی که سطح انرژی عضلات در طول فعالیت‌های فیزیکی تقلیل پیدا کرده و کوفته می‌شوند، باید به عضلاتتان فرصت دهید تا دوباره نیرو بگیرند.

همچنین اگر بعنوان مثال در حال اجرای تمرینات کاردیو هستید، باز هم خوب است که بین فعالیتتان استراحت‌های کوتاه مدتی داشته باشید. اگر در حال اجرای ست های سرعتی هستید، احتیاج به استراحت بیشتری در بین ست‌ها دارید. این موضوع به شدت تمرین شما بستگی دارد. کافیست تا به فشاری که بر عضلاتتان می آورید نگاه کنید.

همچنین استراحت پس از ورزش را هم فراموش نکنید. باید در طول تمرین ریلکس باشید، بعد تمرین هم همین طور! اگر به بدنتان فشار بیاورید و اجازه‌ی استراحت به آن ندهید، کارایی تان کم خواهد شد، استرس روحی و روانی خواهید گرفت، و عضلاتتان درد خواهد گرفت.

اگر تصمیم دارید برنامه ی ورزشی جدیدی را آغاز کنید یا اینکه عضلاتتان با مشکلی مواجه شده است، باید به یک متخصص رجوع کنید. اما یک راه خوب برای پیشگیری از بوجود آمدن چنین مشکلاتی این است که به آن دوره های کوتاه استراحت در بین تمرین اهمیت بدهید!

اشتراک:


4 دیدگاه

  1. ممنون از جوابتون
    فقط یه کار کنید جواب نظراتونو یا تو میلم ببینم یا تو پروفایلم.من یادم نمیاد کجا چی پرسیدم.
    با تشکر

  2. آقا فرمایشتون درست.ولی یه چیز کلی رو گفتید.من با اجازتون برای خودم جزییش کنم شما هم کمک کنید.
    یادمه که گفتید دویدن های نرم هر روز صبح عیب نداره.حالا من یه روز در میون استخر هم میرم.و البته نامنظم هم بعد ظهر ها تردمیل میرم.
    به نظر شما من زمان استراحت رو رعایت میکنم؟
    البته در همان زمان دویدن هم مثلا به ازای هر 5 دقیقه 1 دقیقه استراحت میکنم

    • سلام علیرضای عزیز؛

      این مطلب صرفا درباره‌ی استراحت های کوتاه مدت در حین انجام یک جلسه‌ی تمرینی است. مثلا یک جلسه‌ی بدنسازی رو در نظر بگیرید، ۱۲ بار جلو بازو می‌زنید ۲۰ ثانیه استراحت می‌کنید و دوباره ۱۲ تا جلو بازو. و پس از یک ست کامل ۱ دقیقه هم استراحت می‌کنید.

      اما بحث دیگر، در رابطه با استراحتیه که بعد از اتمام یک جلسه‌ی تمرینی تا زمان شروع جلسه‌ی تمرین بعد مطرح میشه. مثلا امروز که شما ورزش می‌کنید نیاز دارید تا یک روز کامل به بدنتون استراحت بدید تا ریکاور بشه. حالا دیگه شما بدنتون رو بهتر از هرکس می‌شناسید، اگر بنظرتون مثلا ۲۰ دقیقه تردمیل رفتن در عصر به این استراحت ۱ روزه‌ی شما لطمه وارد نمیکنه انجامش بدید :)
      امیدوارم موضوع روشن باشه.

نظر خود را بیان کنید