خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تناسب اندام

چگونه شکم شش تکه می‌تواند زندگی شما را تباه کند؟

چگونه شکم شش تکه می‌تواند زندگی شما را تباه کند؟

چند نفر از خانم‌ها و آقایانی که در حال خواندن این مقاله هستند آرزو دارند شکم شش تکه داشته باشند؟ اگر در حال حاضر شکمشان شش تکه نباشد، حاضرم شرط ببندم که ۹۹٪ از ما (از جمله خود من) زمان زیادی را به آینه خیره می‌شویم تا ببینیم بالاخره عضلات شکممان بیرون زده‌اند یا نه. زمان و انرژی زیادی از ما برای عضلات شکممان خرج می‌شود، البته چیز بدی نیست، اما قطعا از زمانمان بهترین استفاده را نکرده‌ایم!

تصورات غلط درباره‌ی شکم شش تکه

خیلی از ما شکم شش تکه را با «خوش فرم» بودن یا «تناسب اندام» داشتن یکسان می‌گیریم. به افرادی که عضلات شکم رویایی و شش تکه‌ای زیبا دارند نگاه می‌کنیم و با خودمان می‌اندیشیم: «پسر، من دقیقا همین هیکل رو می‌خوام!» و آرزو می‌کنیم تا اندامی عضلانی مانند آنها داشته باشیم.

خبر خوب برای ما رویا پردازها این است که: داشتن شکم عضلانی چیزی نیست که اثبات کند شما تناسب اندام دارید. شاید شکم شش تکه خیلی خوشکل بنظر برسد، اما همه‌اش حاکی از این است که شما درصد چربی بدنتان نسبت به بقیه پایین‌تر است، همین!

حقیقت تلخ این است که خیلی‌ها، با وجود اینکه بدن خوش فرمی دارند و از نظر فیزیکی کاملا عضلانی‌اند، اما هیچوقت نمی‌توانند به شکم شش تکه دست یابند؛ آنها ژنشان برای این منظور مناسب نیست. شاید این افراد از آنهایی که شکم شش تکه دارند، خوش‌اندام‌تر باشند، اما در هدیه‌ی خدادادی یک پیکر بدون چربی، کمبود دارند. این تصور غلط، یعنی یکی دانستن «تناسب اندام» با داشتن «شکم شش تکه» باعث شده تا افراد زیادی هر هفته ساعت‌ها وقتشان را صرف ساختن عضلات شکمشان کنند.

در این مورد تصورات اشتباه دیگری هم وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

افسانه‌ی ۱: روی عضلات شکمتان تمرکز کنید تا شش تکه شود

حقیقت این است که، دقیقا مانند اینکه اگر سرشانه‌هایتان را تمرین ندهید نمی‌توانید عضلات سینه‌ی بزرگی بسازید، برای ساختن شکم شش تکه هم نمی‌توانید صرفا بر روی آنها کار کنید. در آن حالت تمام چیزی که بدست خواهید آورد عضلات شکمی قوی است، در حالی که هنوز سراسر بدنتان پر از چربی است! تنها راهی که می‌توانید واقعا شکم شش تکه بدست بیاورید، این است که مقدار چربی بدنتان را پایین بیاورید، و تنها در آنصورت روی تقویت عضلاتتان بیندیشید.

افسانه‌ی ۲: تمرین، راز داشتن شکم شش تکه است

حقیقت این است که، رژیم غذایی است که ۷۰٪ شکم شش تکه‌ی شما را می‌سازد، ۳۰٪ بقیه هم از آن تمرینات شماست. برای کاهش چربی بدنتان، باید صحیح غذا بخورید، و بر روی کاهش وزن مازاد بدنتان تمرکز کنید. تنها زمانی که این کار را به درستی به سرانجام برسانید شکمتان آنقدر تخت خواهد شد تا عضلات شکمی بتوانند خودشان را نشان دهند.

مطلب مرتبط:  ورزش چگونه با استرس مقابله می کند؟

افسانه‌ی ۳: پسرها زودتر از دخترها شش تکه‌شان در می‌آید

حقیقت این است که، دخترها معمولا چربی‌های اضافه‌شان در اطراف بازوها، دور کمر، و باسنشان ذخیره می‌شود، در حالیکه پسرها تقریبا به طور انحصاری فقط از شکم چاق می‌شوند! این بدین معنی است که پسرها باید درصد چربی بدنشان را خیلی پایین‌تر از دخترها بیاورند، تا اینکه عضلات شش تکه‌ی شکمشان پیدا شود.

عضلات شکمی شما مستحق چه مقدار توجه هستند؟

آیا می‌دانید چرا عضلات شکم شما جزو عضلات مهم بدنتان است؟ تنها دلیلی که آنها مطرح هستند این است که عضلات شکم به صاف نگه داشتن کمر شما کمک می‌کنند، از آسیب‌های مرتبط با ستون فقرات جلوگیری می‌کنند، و باعث می‌شوند وضعیت بدنتان در حالت ایستاده بهبود یابد. این عضلات به تحمل وزن بالاتنه‌ی شما کمک می‌کنند و اجازه خواهند داد تا پاهای شما به درستی به کارشان ادامه دهند.

با این وجود، عضلات شکم شما به اهمیت عضلات دیگر بدن شما نیستند. پاهای شما، به جابجایی شما کمک می‌کنند، دست‌ها و شانه‌های شما وزن‌های سنگینی را بلند می‌کنند، و کمر شما کل بدنتان را قوی نگه می‌دارد. حتی سینه‌های شما مهم‌تر از شکمتان هستند. شما باید تمریناتتان را با توجه به اهمیت عضلات اولویت بندی کنید.

مهم‌ترین عضلات (مستحق بیشترین توجه):

  • عضلات پشت
  • عضلات چهار سر ران (جلو پا)
  • عضلات سینه

عضلات کم اهمیت‌تر (به توجه نیاز دارند، اما نه خیلی زیاد):

  • عضلات سرشانه
  • عضلات سه سر بازویی (پشت بازو)
  • عضلات دو سر بازویی (جلو بازو)
  • عضلات همسترینگ (پشت پا)
  • عضلات ساق پا
  • عضلات ذوزنقه‌ای (بین دو کتف)

عضلاتی با کمترین اهمیت (که به توجه کمی نیاز دارند):

  • عضلات ساعد
  • عضلات شکمی
  • عضلات پهلو

همانطور که می‌بینید، عضلات شکمی تقریبا جزو آخرین اولویت‌هاست، پس به توجه زیادی احتیاج ندارد. تنها با یکی دو تمرین، عضلات شکم شما پا به پای عضلات دیگر بدنتان پیشرفت خواهند کرد. واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد که به عضلات شکمی‌تان فشار بیش از اندازه بیاورید، چه از نظر تمرینی، چه از نظر شخصیتی.

باز هم تکرار می‌کنم: در مورد شکم شش تکه هیچ نگران نباشید، تنها روی تقویت عضلات مرکزی بدنتان تمرکز کنید. با داشتن عضلات مرکزی قوی، بدنتان در فرایند تمریناتتان کم نخواهد آورد. با گذشت زمان، هنگامی که به درصد چربی هدفتان رسیدید، می‌توانید در کوتاه ترین زمان شش تکه‌ی شکمتان را بپرورانید.

مطلب مرتبط:  چگونه یک مربی شخصی انتخاب کنیم؟

چیزهایی که باید درباره‌ی شکم شش تکه بدانید

شکم شش تکه برای همه نیست: ژنتیک به بدن دیکته می‌کند، به همین دلیل برخی از بدن‌ها هیچوقت نمی‌توانند شکم شش تکه را تلفظ کنند! مهم نیست چقدر سخت تلاش کنید.

شکم شش تکه همیشگی نیست: حتی ۱٪ رشد چربی بدن، می‌تواند با یک لایه‌ی نازک چربی، عضلات شش تکه‌ی شکمتان را مخفی کند. حتی سوپر مدل‌ها هم نمی‌توانند در تمام طول سال شکمشان را شش تکه نگه دارند.

شکم شش تکه اهمیتی ندارد: خیلی خب، آنها خوشکلند، من هم آرزو می‌کنم که شکمم شش تکه باشد، اما بیایید واقع‌بین باشیم. شکم شش تکه در طولانی مدت آنقدرها هم اهمیتی ندارد. بعدا می‌توانم به سراغ عضلانی کردن شکمم بروم، اما حالا فقط باید چربی بسوزانم، شما هم همین طور.

خطراتی که شکم شش تکه دارد

آیا می‌دانستید که شکم شش تکه، همه‌اش هلو و زردآلو نیست؟ شکم شش تکه ممکن است خطراتی هم به همراهش داشته باشد:

درصد پایین چربی بدن خطرناک است: اگر درصد چربی بدنتان خیلی پایین بیاید، ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی مانند مشکلات قاعدگی، خستگی مفرط، کاهش تراکم استخوان و غیره شوید. دقیقا همانطور که انباشت چربی بیش از اندازه می‌تواند شما را با مشکلاتی مواجه سازد، کاهش زیاد چربی بدن هم همین طور خواهد بود.

خطر مشکلات مرتبط با ستون فقرات: اگر بیش از اندازه به عضلات شکمی‌تان توجه کنید، اما به پایین کمرتان توجه آنچنانی نداشته باشید، عضلات شکمی می‌توانند ستون فقراتتان را به جلو متمایل کنند. در این صورت نه تنها وضعیت بدنی ضعیفی پیدا خواهید کرد، بلکه به مشکلاتی مرتبط با ستون فقرات نیز دچار خواهید شد.

ممکن است مشکلات تنفسی پیدا کنید:‌ عضلات سفت شکم، بدنتان را به جلو می‌کشند، و همین موضوع فضای موجود برای ارگان‌های داخلی بدن، مخصوصا شش‌هایتان را کاهش می‌دهد.

خب، حقیقت این است که، همانقدر که شما دوست دارید شکم شش تکه داشته باشید، من هم دوست دارم. اما باید این واقعیت را درک کنم که شکم شش تکه نشانه‌ای از سطح تناسب اندام یا سلامت بدن من نیست. اگر بخواهم شخصیتم و ایده‌آل تناسب اندامم را به شکم شش تکه منحصر کنم، به راحتی، هم دچار سوء تغذیه خواهم شد، و هم به تمرینات غیر اصولی اعتیاد پیدا خواهم کرد.

زمانش رسیده که دوباره فکر کنیم؛ شکم شش تکه زیباست، اما آیا واقعا مستحق زحمت‌های فراوان، استرس زیاد، و بار احساسی که وارد می‌کند هست؟‌ از نظر من که شکم شش تکه واقعا زندگی انسان را تباه می‌کند!

۲۲ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام من قدم حدود ۱۶۰ و وزنم ۵۶ کیلو هست.۱۲ سالمم هست.می خوام سیکس پک وبدن عضلانی داشته باشم آیا این ممکنه؟واین که چطور می تونم به این خواستم برسم.

  • احساس میکنم یه آدم که
    هرچی سعی کرده نتونسته ۶پک درست کنه
    این مقاله رو نوشته
    وگرنه هیچ چیز بیشتر از عضلات شکم به چشم نمیاد .

  • من قدم بین‌ ۱۵۰ تا ۱۶۰ سنم ۱۳ الی ۱۴ آیا میتونم ۶ تکه شوم
    باید چه ورزشهایی‌ را به‌ چه‌ اندازه‌ و چه‌ مدت انجام‌ دهم

  • سلام، من ي دوره 65 كيلو بودم كه با رژيماي غذايي كه مرحوم دكتر كيمياگر توي تلويزيون مي گفت طي 4 ماه خودمو به 52 كيلو رسوندم و تا دو سال همون بودم، اما چند ماهه كه شدم 57 و اين خيلي اذيتم مي كنه چون قدم بلند نيست، از ناحيه شكم زياد چاق نشدم اما از باسن و ران كاملا مشخصه اضافه كردم، هر روز 1 ساعت و نيم پياده روي نسبتا تند دارم چند وقتي هم هست كه غذامو كنترل مي كنم اما دريغ از ذره اي كم كردن!!! در ضمن روزانه 6 ساعت پشت سيستمم، وقت باشگاه هم ندارم، به نظرتون چكار كنم؟؟

    • سلام مهسای عزیز،
      باید میزان مورد نیاز بدنتان به کالری را بسنجید. آنگاه، با تنظیم برنامه غذایی و با در نظر گرفتن فعالیت‌های روزانه‌تان، روزانه تقریبا بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کالری، کسری ایجاد کنید. بدین ترتیب، به تدریج درصد چربی بدنتان کاهش پیدا خواهد کرد. صرفا ورزش کردن، یا کم خوردن نتیجه نخواهد داد، باید به این اعداد و ارقام توجه داشته باشید. موفق باشید :)

    • سلام ابوالفضل عزیز،
      بله در خانه هم می‌توانید انواع تمرینات مربوط به عضلات شکمی را انجام دهید. به باشگاه هم اگر مراجعه کردید، هدفتان را با مربی در میان بگذارید تا با توجه به آن برای شما برنامه‌ی تمرینی و غذایی تدوین کند :)

  • دوستان فقط هفته ای سه بار این تمریناتو انجام بدین چونکه فشار بیش از حد بر روی عضلات شکم باعت سوزادن عضلات یا از بین بردن انها بجای پرورش انها میشه ب همین دلیل دچار اگه رعایت نکین دچار مشکلاتی میشین ک تو سایت گفته

  • با سلام من متولد 79 با قد 172 و وزن 62 هستم وبدنی نسبتا مثلثی و چهار شونه دارم و بسکتبال هم کار میکنم میخواستم بدونم که من روزانه در 2 ست تمرینات سخت و حرفه ای برای شکم انجام میدم ولی شکم 6 تکه ی برآمده ای ندارم آیا زیاد فشار میارم یا کم؟ و درضمن اگه بخواهم رژیم غذایی بگیرم تو سن من بد هست یا نه و در رشد تاثیر میگذارد؟

    • سلام دوست عزیز،
      بهتر است بین تمرینات شکمی‌تان بیشتر به عضلات شکم استراحت دهید، تا زمان کافی برای رشد و ریکاوری داشته باشند.
      در مورد رژیم غذایی، در دوران رشد توصیه می‌شود که رژیم‌های محدود کننده، مخصوصا رژیم‌هایی که مواد مغذی در آنها حذف می‌شوند را نگیرید. اگر تصمیم به کاهش وزن یا بدست آوردن تناسب اندام دارید، بهتر است میزان فعالیتتان را بیشتر کنید و از تغذیه کم نگذارید. موفق باشید :)

  • ی چیز جالب شاید تا حالا ندونستید ورزش های مربوطبه شکم(دراز ننشس و…..) فقط به عضله سازی شکم کمک میکند هرگز چربی ها را آب نمیکند آن ها ورزش های هوازی هستند ک چربی هارو آب میکنن
    موفق باشید………..

  • سلام من 15 سالمه و قدم 173است از اول مهر 93تا به امروز شروع به ورزش کردم شبی 400تا دراز نشست میرم بدنم شش تکه شده است چه ورزش هایی باید انجام دهم که بدنم محکم تر شود

    • س داداش ما با هم سنیم تقریبا میتونی بگی اولین بار یا اولین هفته ای که شروع کردی به انجام دادن این ورزش دراز و نشست شب اول یا هفته اول دقیقا چند تا دراز نشست رفتی و بعدش به چند تا ارتقاش دادی ؟

  • حدود چهار ماه چربی سوزی کردم و وزنمو از 82 به 67 رساندم تمرین های معمولی مثل دویدن و دوچرخه و تمرینات فیتنس انجام دادم ولی شکمم شش تیکه نیست و صافه هر کاری هم میکنم شش تیکه نمیشه به نظر شما باید یکم چاق بشم تا این شکمو بدس بیارم ؟