خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تناسب اندام سلامتـی

چگونه از وضعیت کاتابولیک جلوگیری کنیم؟

ورزش

وضعیت کاتابولیک، وضعیتی است که عمدتا بخاطر تمرین بیش از حد، همراه با عدم تغذیه‌ی کافی، مخصوصا پروتئین بوجود می‌آید. این وضعیت منجر به عوارض جانبی نامطلوب متعددی در بدن می‌شود، مانند خستگی شدید، درد مفاصل و عضلات، و بی خوابی.

درک وضعیت کاتابولیک

یک وضعیت کاتابولیک، با هورمون کاتابولیک یعنی کورتیزول مرتبط است. هر چه تمرین شدیدتر باشد، کورتیزول بیشتری توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود تا از دست دادن بافت عضلانی را جبران کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که چند ساعت ورزش کردن، به آنها کمک خواهد کرد که عضله بسازند، اما در واقع، انرژی از دست رفته‌ی آنها توسط کورتیزول جبران می‌شود. به همین دلیل است که مصرف پروتئین و کربوهیدرات، نقش مهمی در عضله سازی ایفا می‌کند. تمرین زدگی، منجر به تضعیف بدن و سیستم ایمنی شما نیز می‌شود. در نتیجه ممکن است باعث آنفولانزا، سرماخوردگی معمولی و سایر بیماری‌ها گردد.

تمرین شدید و وضعیت کاتابولیک

تمرین شدید به مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارد. دلیلش این است که بافت‌های عضلانی بسیاری در طول یک تمرین شدید از دست می‌روند. برای جلوگیری از وضعیت کاتابولیک، باید مطمئن شوید که نیازهای پروتئین و انرژی بدن، قبل و بعد از ورزش تامین می‌گردند. مهم است که بدانید عضلات شما در هنگامیکه ورزش می‌کنید رشد نمی‌کنند، بلکه آنها فقط هنگامی رشد می‌کنند که به بدن، فرصت استراحت و بهبودی داده شود. بنابراین، تمرین بیش از حد و عدم وجود یک رژیم غذایی مناسب، تمرین شما را بی فایده خواهد کرد.

مطلب مرتبط:  ۵ روش برای کمک به تحرک بیشتر در نوجوانان

همچنین خواب، بدن را شاداب می‌کند و شما را برای هر فعالیت شدیدی که باید در طول روز انجام دهید آماده می‌سازد. بیشترین مقدار هورمون‌های رشد در هنگامیکه شما خواب هستید ترشح می‌شوند، و این امر به بازگرداندن وضعیت آنابولیک شما که بر عکس وضعیت کاتابولیک است، کمک می‌کند. تمرین شدید، همواره باعث فشار جسمی و روحی بسیار زیادی می‌شود و کمبود خواب، آن را بدتر می‌کند.

جلوگیری از وضعیت کاتابولیک

برای جلوگیری از وضعیت کاتابولیک، می‌توان چند کار ساده انجام داد. یک نوشیدنی پروتئینی بعد از یک جلسه تمرین شدید می‌تواند سودمند باشد. مصرف کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، حدود یک یا دو ساعت قبل و بعد از تمرین، برای بدنتان بسیار مفید خواهد بود، و مانع بی حالی و سستی شما می‌شود. امروزه ثابت شده که نوشیدنی‌های پروتئینی در کمک به افراد برای جلوگیری از وضعیت کاتابولیک موثر هستند. این نوشیدنی‌ها حاوی آمینو اسیدهای ضروری و همچنین غیر ضروری مانند گاما بوتیریک آمینو اسید یا گابا هستند که مسئول ترشح هورمون رشد که عضلات بدن را ترمیم می‌کند، می‌باشند.

مطلب مرتبط:  آیا دویدن شما را باهوش‌تر می‌کند؟

همچنین ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار ضروری است، و بطور قابل توجهی به حفظ وضعیت آنابولیک کمک می‌کند. بنابراین مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C (مانند آب پرتقال) قبل از تمرین، می‌تواند به جلوگیری از وضعیت کاتابولیک کمک کند.

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید