مجله اینترنتی تناسب اندام بانوان و مردان تبلیغات



آیا عضله واقعا سنگین‌تر از چربی است؟

اگر تا بحال بخاطر اینکه وزنتان ثابت بماند، یک برنامه‌ی ورزشی را آغاز کرده‌اید، بدانید که تنها نیستید. تمرینات کاردیو و مقاومتی، هر دو می‌توانند عضله سازی کنند و چربی را کاهش دهند، بنابراین فقط به این خاطر که اعداد روی ترازو تغییری نکرده‌اند، به این معنی نیست که تمام آن ورزش‌ها، بی فایده بوده است.

عضله، دارای چگالی بیشتری نسبت به چربی است، یعنی نسبت به یک توده‌ی چربی مشابه، حجم کمتری می‌گیرد. این مساله توضیح می‌دهد که چرا ممکن است بدون آنکه وزن قابل توجهی از دست دهید، لاغرتر بنظر برسید.

حقیقت در پشت افسانه

آیا تابحال شنیده‌اید که یک کیلو عضله، سنگین‌تر از یک کیلو چربی است؟ این ادعا، نادرست است. یک کیلو، یک کیلو است! (چه یک کیلو پر باشد، چه شیشه و چه ژله). اما از آنجایی که یک کیلو چربی، حدود ۴ برابر بافت عضلانی فضا اشغال می‌کند، این امکان وجود دارد که حتی با ثابت ماندن وزن بدنتان، جمع و جورتر بنظر برسید.

همچنین ممکن است وزنتان ثابت باشد، اما چاق‌تر بنظر برسید. این مساله، بویژه در میان افراد سالمند، بیشتر مشهود است. علتش این است که سلول‌های عضلانی آسیب دیده، با بالا رفتن سن، بسیار کندتر از سنین جوانی ترمیم می‌شوند، در نتیجه عضلات با بالا رفتن سن، تمایل به کوچک شدن دارند.

درست است، ذهنتان شما را گول نمی‌زند، مادربزرگتان واقعا این روزها قدش کوتاه‌تر شده است. بعلاوه با کاهش فعالیت بدنی در طول دوران بازنشستگی، نسبت عضله به چربی با بالا رفتن سن، کاهش می‌یابد.

بنابراین در حالیکه این یک باور غلط است که عضلات، سنگین‌تر از چربی هستند، اما چربی بدن بیش از حد، می‌تواند یک عامل موثر در بروز مشکلات جدی سلامتی مانند سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و دیابت باشد.

اگرچه تعیین مقدار ایده‌آل چربی بدن برای هر فرد کار دشواری است، اما چربی خیلی کم نیز می‌تواند عواقب بدی برای سلامتی‌تان داشته باشد، از جمله اختلال در عملکرد باروری زنان. پذیرش نیاز بدن به عضله و چربی برای حفظ سلامت کلی و داشتن یک سبک زندگی فعال، خیلی مهم است.

به اعداد روی ترازو کمتر توجه کنید

در حالیکه ممکن است اعداد واقعی روی ترازو با شروع یک برنامه‌ی ورزشی تغییری نکنند، اما ممکن است نسبت عضله به چربی افزایش یابد و به سلامت بهتر و بهبود تناسب اندام کلی شما کمک کند.

بنابراین بعد از وقت گذاشتن برای کار با تردمیل یا تمرین با وزنه، فقط به این خاطر که عقربه‌ی ترازو در جهت درستی حرکت نکرده ورزش را رها نکنید! شاید زمان آن باشد که ترازو را کنار بگذارید و بجای آن، با نگاه کردن به آینه یا یک رکورد شخصی جدید در باشگاه، نتایج را اندازه بگیرید.

اشتراک:


3 دیدگاه

  1. سلام…میخواستم بدونم ایا چربی تو بدن بیشتر جامیگیره و سنگین تره یا عضله؟ مثلا یک کیلو چربی اگه ۲۰ سانت تو بدن رو اشغال کنه همون یک کیلو عضله کمتر از ۲۰ سانت از بدن رو اشغال میکنه یا بیشتر؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

  2. محمد پورعبداله در

    عرض سلام و خسته نباشید

    اخیرا بنا به تشخیص پزشک معالجم، عضله های پای سمت چپ بنده، قدرت و توان خود را از دست داده است.
    این مسئله باعث درد بسیار شدید ساق پا و لگن من شده است.
    مشکلاتی از قبیل خستگی زود رس و درد در کف پا برایم پیش آمده است.

    یه آزمایشاتی انجام شد و داروهایی تجویز شد
    شدت درد ها کاهش یافته و با توجه به نرمش هایی که داده، ( کرال و همسترینگ ) ، در مرحله ی درمان هستم

    اما برای قوی کردن عضله های پام، می توانم به بدنسازی رو بیارم؟
    یا خطر ناک هست … ؟
    لازم بذکره، 178 س قدم هست
    70 کیلو وزنم
    و 29 سال سنم.

    • سلام دوست عزیز،

      با عرض پوزش اظهار نظر در مورد سوال شما، با توجه به شرایط پزشکی‌تان صرفا توسط پزشک متخصص امکان پذیر است. اما قطعا اگر اجازه‌ی تمرین با وزنه صادر شود، تمرینات بدنسازی بطور طبیعی باعث افزایش حجم و قدرت عضلات می‌شوند. امیدواریم هر چه سریع‌تر به بهبودی کامل دست پیدا کنید :)

نظر خود را بیان کنید