جالب و خواندنی

ماموگرافی چگونه انجام می‌شود؟ ماموگرافی از جمله خدماتی محسوب می‌شود که توسط پزشکان متخصص در مراکز رادیولوژی یا همان تصویربرداری به منظور تصویربرداری از پستان صورت می‌گیرد. حال ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شود که ماموگرافی چگونه انجام می‌شود. اما اجازه دهید در ابتدا و پیش از پرداختن به جزئیات دقیق‌تری از ماموگرافی، انواع سونوگرافی و دیگر خدمات که در این مراکز ارائه می‌شود، توضیحات کلی و مختصری را از تصویربرداری به جهت آشنایی بیشتر شما در اختیارتان قرار دهیم.

در این مطلب قصد داریم بهترین مرکز تصویر برداری تهران را به شما معرفی کنیم. از آنجایی که خدمات ارائه شده در دنیای پزشکی بسیار گسترده و متفاوت است، انتخاب بهترین مرکز تصویربرداری با توجه به تعداد زیاد آن‌ها در سطح تهران ممکن است کمی سخت به نظر برسد. تصویربرداری یکی از بخش‌های پزشکی به شمار می‌رود که وابستگی شدیدی به تکنولوژی دارد. علاوه بر این از نظر تکنولوژیک نکات زیادی را به خود اختصاص داده است.

 پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی، تجهیزات بسیار زیادی را در اختیار چنین مشاغلی که با تکنولوژی سروکار دارند قرار داده است. بنابراین به راحتی می‌توان بهترین مرکز را با توجه به تجهیزاتی که از آن استفاده می‌کنند تشخیص داد. البته نباید تنها به این موضوع بسنده کرد، زیرا امروزه افرادی اقدام به انجام فعالیت‌های پزشکی در این مراکز می‌کنند که هیچگونه تخصصی در انجام آن ندارند.

بنابراین در کنار آن تحقیق در رابطه با تخصص پزشکان که در این مراکز فعالیت می‌کنند می‌تواند بسیار اثربخش باشد. نداشتن تجهیزات پیشرفته و پوشش ندادن بیمه‌های اصلی و تکمیلی شاید تنها نکته‌ای باشد که ضعف بسیاری از مراکز را نشان می‌دهد. این دو مورد را می‌توان از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب بهترین مرکز تصویر برداری در تهران دانست. تصویر برداری پزشکی روشی برای مشاهده بافت‌های بدن و تشخیص مشکلات و بیماری‌های احتمالی است که در انواع مختلفی چون سی تی اسکن، ونوگرافی، ملوگرافی، ام آر آی، آرتو گرافی و… وجود دارند. اما از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها سونوگرافی، ماموگرافی و عکس رنگی رحم به شمار می‌روند. سونوگرافی خود انواع مختلفی دارد که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه شما را با انواع سونوگرافی آشنا خواهیم کرد.

بهترین مرکز تصویر برداری تهران

تصویر برداری پزشکی چیست؟

تصویربرداری یا رادیولوژی که تصویر برداری تشخیصی نامیده می‌شود، یکی از پیشرفت‌های بزرگ محسوب می‌شود که در دنیای پزشکی ایجاد شده است. این روش به پزشکان امکان مشاهده نمای داخلی بدن و مورد بررسی قرار دادن بافت و اندام‌ها را می‌دهد. در حال حاضر استفاده از این روش در سراسر دنیا کمک زیادی به تشخیص بیماری‌های بسیار و درمان راحت‌تر آن‌ها کرده است. علم رادیولوژی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها به خصوص سرطان امری ضروری محسوب می‌شود.

معرفی بهترین مرکز تصویر برداری در تهران

مرکز تصویر برداری جردن با حضور دکتر متخصص مهناز هدایی از مجهزترین کلینیک‌های حاضر در تهران به شمار می‌رود که توانسته است خدمات با کیفیتی را با وجود تعدادی از متخصصان حرفه‌ای و دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دارد به مراجعه کنندگان ارائه کند. در این مرکز خدمات مختلفی ارائه می‌شود که به آن‌ها می‌پردازیم. تصویر برداری انواع مختلفی دارد که به جهت بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

  • سی تی اسکن
  • ونوگرافی
  • میلوگرافی
  • ام آر آی
  • آرتوگرافی
  • سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم)
  • رادیوگرافی با اشعه ایکس
  • و…

سونوگرافی چیست و اهمیتی دارد؟

همانطور که می‌دانید سونوگرافی یکی از رایج‌ترین انواع تصویر برداری است. از روش‌های تشخیص پزشکی و تصویر برداری است و انواع مختلفی دارد که به منظور تشخیص بیماری‌های زنان و زایمان، مغز و اعصاب، چشم، کبد، قلب و درمان بیماری‌های (سونوتراپی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کار با استفاده از امواج صوتی و با فرکانس بالا صورت می‌گیرد و تصاویری از بافت‌ها، اندام‌ها و جریان خون درون بدن را به تصویر می‌کشد. از امکانات دستگاه سونوگرافی که در مراکز تصویر برداری وجود دارند مواردی مانند سونوگرافی تمام اعضای بدن به صورت دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی به شمار می‌رود. همچنین سونوگرافی دالپر رنگی به جهت بررسی ضایعات عروقی را فراهم کرده است.

بهترین مرکز تصویر برداری تهران

انواع سونوگرافی

بیشتر سونوگرافی‌ها با قرار دادن یک مبدل بر روی سطح پوست صورت می‌گیرد. انواع سونوگرافی به شرح زیر است.

  • سونوگرافی داخلی
  • سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش
  • سونوگرافی دوران بارداری
  • سونوگرافی دستگاه اداری
  • سونوگرافی قلب و عروق
  • سونوگرافی سینه
  • سونوگرافی غده تیروئید
  • سونوگرافی ارتوپدی
  • سونوگرافی در بیماری‌های زنان
  • سونوگرافی آپاندیس
  • و…

ماموگرافی چگونه انجام می‌شود؟

سرطان سینه یکی از سرطان‌هایی است که در تعداد زیادی از بانوان دیده می‌شود. تشخیص زود هنگام سرطان سینه با ماموگرافی و انجام کارهای درمانی مؤثر می‌تواند نقش مهمی در بهبودی و از بین بردن تومورهای پستان داشته باشد. اما برای خیلی از افراد سؤال است که ماموگرافی چگونه انجام می‌شود و یا بهترین زمان برای انجام تست ماموگرافی چه زمانی است. دستگاه ماموگرافی از دو صفحه موازی تشکیل شده است که محل قرار گیری سینه در بین آن‌ها است.

صفحه‌ها با نزدیک شدن به یکدیگر باعث می‌شوند بافت سینه فشرده شود. این کار در واقع تصویر دقیق‌تری از بافت سینه را نمایش می‌گذارد و بسیار مؤثر است. پس از انجام این مراحل و پس اینکه پستان‌ها در موقعیت درست خود در دستگاه قرار گرفت، پزشک متخصص تصویر برداری، از فرد می‌خواهد نفس خود را حبس کند تا بتواند در این حالت تصویر برداری اشعه ایکس را انجام دهد. این مراحل به تصویر برداری از زاویه دیگری نیاز دارد که پزشک با تغییر دادن موقعیت سینه آن را انجام می‌دهد.

بهترین مرکز تصویر برداری تهران

انجام این تست به طور کلی به 10 دقیقه زمان نیاز دارد. بهترین زمان برای مراجعه به مراکز تصویر برداری به جهت انجام تست ماموگرافی باید به چرخه طبیعی قاعدگی توجه داشته باشید. یک هفته پس از اینکه دوران قاعدگی به پایان رسید می‌تواند مناسب‌ترین زمان برای انجام ماموگرافی باشد. در مرکز تصویربرداری جردن در تهران با حضور دکتر مهناز هدایی خدمات ماموگرافی با بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها به شما عزیزان ارائه می‌شود. برای کاهش بروز خطاهای احتمالی بهتر است برای انجام آزمایشات ماموگرافی به این مرکز مراجعه کنید.

هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم) چیست؟

یکی دیگر از تکنیک‌های تصویر برداری است که با استفاده از نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی صورت می‌گیرد عکس رنگی رحم است. هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم این قابلیت را دارد که رحم و لوله‌های رحمی را مورد بررسی قرار دهد. از عکس رنگی رحم به جهت شناسایی مشکلات ناباروری که ممکن است ایجاد شود استفاده می‌شود. علاوه براین این امکان را به پزشکان می‌دهد تا اندام‌های داخلی بدن را که در طی آن رحم و لوله‌های رحمی از مواد حاجب محلول در آب پر می‌شوند مشاهده کنند و ساختار و عملکرد آن را نیز بررسی کند.

آیا عکس رنگی رحم عوارض دارد؟

درد و انقباض عضلانی را می‌توان از مهم‌ترین عوارض عکس رنگی رحم دانست که احتمال روبه‌رو شدن بیمار با آن وجود دارد. اما مواردی مانند احساس گیجی در بیمار و دردهای شکمی، خونریزی واژینال خفیف و در برخی از بیماران کاهش سطح هوشیاری از دیگر عوارض آن به شمار می‌روند.