امروزه بسیاری از افراد دوست دارند به جای نگهداری از سگ یا گربه که پر سر و صدا هستند از حیوانات دیگری مانند لاک پشت در خانه مراقبت کنند. این جانوربی آزار عمر طولانی دارد اما صدمات ناشی از حمل،گرسنگی وشرایط نگهداری آنها در منازل و نامتعادل بودن هوای محیط ممکن است موجب عمر کوتاه یا مرگ سریع آنها گردد.اگر شما نیز نگهداری از لاک پشت را دوست دارید ولی شرایط نگهداری و مراقبت از آن را نمی دانید شما را با راه های مراقبت از لاک پشت خانگی آشنا می کنیم.

دمای مناسب برای نگهداری لاک پشت

بهترین دما برای نگهداری از لاک پشت دمای بین 25 تا 35 درجه سانتی گراد است. زیرا لاک پشت ها در دمای پایین تنبل می شوند و غذا نمی خورند پس در صورت لزوم از هیتر آکواریوم استفاده نمایید.

آب مورد نیاز برای مراقبت از لاک پشت

لاک پشت برای زنده ماندن علاوه بر غذا به آب نیز نیاز دارد. آب مورد نیاز او برای پیشگیری از بیماری ها باید تمیز باشد به همین خاطر برای داشتن آبی سالم و با کیفیت شما باید از سیستم های فیلترینگ آب استفاده کنید.

لاک پشت های خانگی چه چیزهایی می خورند؟

در اینجا چند نمونه از انواع سبزیجات و پروتئین‌هایی که می‌توانید به لاک پشت بدهید تا از مراقبت مناسب از لاک پشت خانگی خیالتان راحت باشد، آورده شده است.

سبزیجات و گیاهان مناسب برای لاک پشت ها

کلم

اسفناج

یونجه

شبدر

شاهی

مارچوبه

نعنا، رازیانه و ریحان

فلفل دلمه ای

هویج

میوه های مناسب برای لاک پشت ها

انبه

کیوی

سیب

پاپایا

زغال اخته (گاهی اوقات)

پروتئین های لازم برای لاک پشت ها

زرده تخم‌مرغ آب‌پز

کرم‌های خاکی

جیرجیرک

) مرغ پخته‌شده (البته بدون ادویه

جگر پخته

کرم‌های خوراکی

ماهی تن

مکمل های ضروری برای لاک پشت ها

لاک پشت ها برای حفظ سلامت کلی، پیشگیری از بیماری های لاک پشت و تقویت سیستم ایمنی بدن خود، به مقدار زیادی کلسیم و ویتامین در رژیم غذایی نیاز دارند. برخی از مکمل‌های محلول در آب، وجود دارد که می توانید با نظر دامپزشک آنها را در رژیم غذایی لاک پشت بگنجانید، تا از دریافت ویتامین‌های مورد نیاز اطمینان حاصل کنید.

با این حال، توجه داشته باشید که مکمل‌های محلول در آب ممکن است آسان‌تر باشند، زیرا بسیاری از لاک‌پشت‌های خانگی، می‌توانند هنگام مصرف ویتامین‌ها مشکل داشته باشند، هم‌چنین می‌توانند باعث تجمع در دیواره‌های مخزن و سیستم تصفیه آب شوند. بنابراین استفاده از این نوع ویتامین‌ها ممکن است به معنای نیاز به پاکسازی مکرر منبع باشد.

اهمیت لامپ برای لاک پشت

ارائه نور مصنوعی:

لاک‌پشت‌ها نیاز به نور مناسب برای فعالیت‌های روزانه و فرآیندهای زیستی خود دارند. لامپ‌ها ی uv b می‌توانند نور مصنوعی را در محیط نگهداری فراهم کنند و در جایی که نور طبیعی کم است، به لاک‌پشت‌ها کمک کنند تا فعالیت‌های خود را به طور مناسب انجام دهند.

رژیم نوری:

لاک‌پشت‌ها نیاز به رژیم نوری منظم دارند. روشنایی مناسب در طول روز و تاریکی در طول شب برای رشد و تنظیم ساعت بیداری و خواب لاک‌پشت بسیار مهم است. با استفاده از لامپ‌ها ی uv b می‌توان رژیم نوری مناسب را برای لاک‌پشت‌ها ایجاد کرد.

حفاظت از حرارت:

برای لاک‌پشت‌ها، حفظ حرارت بدنی مناسب و تنظیم دما بسیار اهمیت دارد. لامپ‌ها می‌توانند با ایجاد گرمای مصنوعی در محیط نگهداری، به حفظ حرارت بدنی لاک‌پشت‌ها کمک کنند و در فصل‌های سردتر به آنها کمک کنند تا دمای مناسبی داشته باشند.

تاثیر بر فعالیت و رفتار:

نور محیط بر فعالیت و رفتار لاک‌پشت‌ها تاثیر می‌گذارد. با استفاده از لامپ‌ها می‌توان نور مناسب را در محیط ایجاد کرد و به طور مستقیم بر فعالیت و رفتار آنها تاثیر گذاشت.

پیشگیری از بیماری‌ها:

نور مناسب می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌هایی که ممکن است لاک‌پشت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، موثر باشد. برخی از بیماری‌ها نظیر نقص ویتامین دی و کاهش سیستم ایمنی می‌تواند با تأمین نور مناسب به لاک‌پشت‌ها پیشگیری شود.

لامپ‌ها در نگهداری لاک‌پشت‌ها اهمیت بسیاری دارند. با استفاده از لامپ‌ها می‌توان نور مناسب، رژیم نوری منظم و حفظ حرارت بدنی به لاک‌پشت‌ها ارائه داد و در نتیجه، به سلامت و رشد صحیح آنها کمک کرد.

شستشوی لاک پشت خانگی

لاکپشت ها باید در هفته حداقل 2 یا 3 مرتبه شسته شوند. بین 10 تا 20 دقیقه باید درون یک لگن به نحوی که سر آن ها درون آب قرار نگیرد و خفه نشوند خیسانده شوند تا این فرصت را داشته باشند که آب بدنشان را هم تامین کنند. بعد با استفاده از یک مسواک بدون هیچگونه ماده شوینده آن ها را تمیز می کنیم و بعد خشک می کنیم.

لاك پشت خود را به جز در مواقع ضرورت لمس نكنيد.

بله، بچه لاك پشت ها و گاهي همه لاك پشت ها در سنين و اندازه هاي مختلف بسيار جذاب و دوست داشتني هستند. اما نبايد آنها را با توله سگ ها و بچه گربه هاي كوچك اشتباه بگيريد و به جز مواقع ضرورت، هرگز نبايد آنها را در دست بگيريد. با هر معني كه در ذهن داشته باشيد لاك پشت ها حيوانات اهلي نيستند و نميتوان آنها را دقيقا با پستانداران يا حتي پرندگان از اين حيث مقايسه كرد. حتي مغز لاك پشت ها به طور كامل قابليت تجزيه و تحليل مواردي مانند محبت را ندارد بنابراين حتي اگر حالت هايي مانند شادي در هنگام ديدن شما يا در دست بودن توسط شما نشان ميدهند اين حركات، فقط به انگيزه غذا انجام ميشود.

در دست گرفتن لاك پشت علاوه بر اينكه استرس زيادي را به حيوان تحميل ميكند، ميتواند منجر به بروز بيماري هاي عفوني در خود شما و يا لاك پشت شود. دست زدن به لاك پشت را به مواردي همچون بررسي دوره اي سلامت حيوان، زمان تميز كردن محفظه محل زندگي و يا موقعيت هاي واقعا اضطراري محدود كنيد. بهتر است كه در برخورد با لاك پشت ها مشابه با ماهيان گرم آبي عمل كنيد و اجازه دهيد به حال خود باشند و از دست بردن به داخل آب و ضربه زدن به آب يا شيشه خودداري كنيد.

بزرگترین بیماری لاک پشت

بزرگترین بیماری لاکپشت بیماری متابولیک استخوان است که به دلیل عدم ورزش کردن و تغذیه و روشنایی نامناسب روی می دهد. از دیگر دلایلی که سبب می شود لاک پشت ها با مشکلات زیادی روبرو شوند ، تناسب نداشتن مقدار مواد معدنی، کمبود ویتامین و مقدار بالای پروتیین است.

یکی دیگر از بیماری هایی که ممکن است لاک پشت به آن مبتلا شود ناراحتی و زخم معده است که معمولا به دلیل فقدان ویتامین ها و کلسیم ، غذاهای بسیار سرد یا آلوده به سم که برای مبارزه با حشرات و آفات گیاهی به کار می روند ایجاد می گردد.

بیماریهای ریوی نیز به علت کوران شدید هوا،مرطوب ونمناک بودن بیش از حد محل زندگی و پائین بودن حرارت محیط در لاک پشت خانگی ایجاد می شود.

خواب زمستانی لاک پشت ها

لاک پشت ها با آغاز فصل زمستان به خواب زمستانی فرو می روند . خواب زمستانی برای لاک پشت ها اهمیت فراوان دارد؛ به گونه ای که بر اساس تحقیقات انجام شده تعداد مرگ ومیر در لاک پشت هایی که به خواب زمستانی فرو نرفته اند دو برابر بیشتر است.

لاک پشت هایی که همنشین انسان شده اند نیز باید خواب زمستانی داشته باشند این لاک پشت ها وقتی برای خواب آماده می شوند باید درونشان خالی از طعام باشد و در طبیعت هشت روز قبل از اینکه به آرامش زمستانی برسد خوراکی نمی خورند؛ در حالیکه در خانه، کودکان به آنها تا آخرین ساعات غذا میخورانند، و جای مناسبی را نیز برای خواب زمستانی آنها تدارک نمی بینند.

خطر انتقال باکتری سالمونلا از لاک پشت خانگی به انسان

لاک‌ پشت ‌ها معمولاً باکتری سالمونلا را در مدفوع و گاها نیز بر روی پوست بیرونی و سطوح پوسته خود حمل می‌کنند. این موجودات ممکن است زیبا و بی‌ضرر به نظر برسند، اما لاک پشت های کوچک و برخی از خزندگان می‌توانند انسان را بیمار کنند.

مبتلا شدن به باکتری سالمونلا از جمله خطرات نگهداری لاک پشت خانگی است. به ویژه لاک ‌پشت‌ های کوچک، مشکل‌ساز هستند؛ زیرا بچه‌ها، این حیوانات را به دهان خود نزدیک می‌کنند، آن‌ها را می‌بوسند و پس از دست زدن به آن‌ها، دست‌های خود را نمی‌شویند.

افراد می‌توانند با تماس با موارد زیر به سالمونلا مبتلا شوند:

) لاک پشت ها یا سایر خزندگان (مارمولک‌ها، مارها

) دوزیستان (قورباغه‌ها، سمندرها، نیوت‌ها

زیستگاه خزندگان یا دوزیستان مانند قفس و آکواریوم

حتی اگر این باکتری، خزندگان یا دوزیستان را نیز بیمار نکند، می‌تواند یک عفونت جدی در افراد ایجاد کند. در 23 فوریه 2021، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آخرین آمار شیوع مربوط به لاک پشت های کوچک را اعلام کرد که تا آن زمان باعث ابتلای 22 نفر و 1 مورد مرگ شده بوده است. افراد آلوده به سالمونلا ممکن است اسهال، تب، درد معده، حالت تهوع، استفراغ و سردرد داشته باشند. علائم معمولاً 6 تا 72 ساعت پس از تماس با باکتری ظاهر شده و حدود دو تا هفت روز طول می‌کشد. اکثریت مردم بدون درمان بهبود می‌یابند؛ اما برخی ممکن است آن‌قدر بیمار شوند که نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند.

خطرات نگهداری از لاک پشت خانگی:

چگونه افراد از طریق لاک پشت ها به عفونت سالمونلا مبتلا می‌شوند؟

لاک پشت ها حتی زمانی که سالم و تمیز به نظر می‌رسند، ممکن است میکروب سالمونلا را در مدفوع خود و یا گاها بر روی پوست بدن خود داشته باشند. که از جمله خطرات نگهداری لاک پشت خانگی است.

وقتی افراد، لاک پشت ها را لمس می‌کنند، میکروب‌ها می‌توانند روی دست‌ها یا لباس‌ها نفوذ کنند. این برای هر لاک‌پشتی صدق می‌کند؛ فرقی نمی‌کند در طبیعت، خانه، باغ وحش یا مدرسه باشند.

سطوحی مانند میزها، سرامیک‌ها و فرش نیز در صورت قرار دادن لاک پشت روی آن‌ها ممکن است، به سالمونلا آلوده شوند. که این مسئله لزوم رعایت بهداشت را به ما یادآوری مینماید.

اجازه ندهید لاک‌پشت‌ها آزادانه در سراسر خانه یا در مکان‌هایی که غذا یا نوشیدنی آماده، سرو یا نگهداری می‌شود، مانند آشپزخانه، انباری، یا پاسیو پرسه بزنند.

سگ شما ممکن است لاک پشت خانگی شما را بخورد!

سگ‌ها می‌توانند گوشت لاک پشت بخورند و در برخی موارد حتی برای سگ‌هایی با شرایط خاص پیشنهاد می‌شود. لذا اگر در خانه خود، سگ داشته و یک لاک پشت نیز خریداری کرده‌اید، باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا سگ شما ممکن است لاک پشت شما را بخورد و لاک پشت ها نیز اغلب به سالمونلا آلوده هستند. این می‌تواند از جمله خطرات نگهداری لاک پشت در خانه‌ای باشد که یک سگ نیز در آن زندگی می‌کند.

لاک پشت ها به طور کلی سمی نیستند، اما اگر سگ شما آن‌ها را گاز بگیرد یا ببلعد، می‌تواند خطر خفگی شدید در پی داشته باشد. لاک پشت های دریایی اما سمی هستند؛ بنابراین، اجتناب از خرید انواع لاک پشت های آبی را جدی بگیرید. از دیگر خطرات مربوط به لاک پشت خوری می‌توان به انسداد روده و عفونت باکتریایی اشاره کرد.

فواید نگهداری از لاک پشت خانگی:

لاک پشت ها همانند ماهی ها و برخی از خزندگان به علت عدم پوشش مویی‌شکل روی پوست بدن خود، در گروه حیوانات خانگی مناسب برای افراد مبتلا به آسم قرار می‌گیرند و این مورد می‌تواند یکی از فواید لاک پشت در خانه به شمار بیاید.

سخن پایانی

با وجود تمامی موارد گفته شده در بالا اینکه همچنان نگهداری از لاک پشت خانگی را مناسب بدانید یا خیر، کاملا به شرایط شما بستگی دارد.

اگر تصمیم شما نگهداری از لاک پشت در خانه است، بهترین کار آن است که با مراجعه منظم به کلینیک دامپزشکی و انجام چکاپ های دوره ای، مضرات نگهداری از این حیوان زیبا را به حداقل برسانید.