رپورتاژ آگهی

خطرات احتمالی در اثر مصرف پروتئین همیشه یک موضوع قابل بحث است که خیلی‌ها در مورد آن نظرات مختلفی ارائه می‌دهند. برخی معتقد هستند مصرف زیاد پروتئین می‌تواند کلسیم را در استخوان‌ها کاهش دهد و موجب پوکی استخوان شود و حتی در مواردی سلامت کلیه‌ها را نیز به‌ خطر بیاندازد.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا واقعا این موارد صحت دارد یا خیر. اگر می‌خواهید از حقیقت‌های مصرف پروتئین مطلع شوید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آیا مصرف زیاد پروتئین برای بدن ضرر دارد؟

اهمیت استفاده از پروتئین‌ها در روتین زندگی

پروتئین‌ها مولکول‌های بسیار با ارزشی برای بدن هستند که هر سلول زنده برای اهداف ساختاری و عملکردی خود از آن‌ها استفاده می‌کند.

9 آمینواسید ضروری وجود دارد که بدن باید از طریق رژیم غذایی آن‌ها را دریافت کند و دوازده آمینواسید غیر ضروری است که بدن می‌تواند از طریق دیگر مولکول‌ها آلی آن‌ها را تولید کند.

حال بهترین منابع غذایی پروتئین حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری به نسبت مناسب برای بدن انسان هستند. از این نظر پروتئین‌های حیوانی به‌دلیل شباهت با بافت ماهیچه‌ای انسان از پروتئین‌های گیاهی کارآیی بیشتری دارند.

کراتین، پروتیئن وی، گینر و دیگر پودرهای بدنسازی می‌توانند انرژی روزمره بدن را تامین کنند و قدرت بدنی را افزایش دهند. این موارد تنها گوشه‌ای از اهمیت مصرف پروتئین‌ها است.

مقدار مناسب پروتئین برای هر شخص به‌اندازه 0.36 گرم از وزن بدن آن فرد است، یعنی یک نفر با وزن 70 کیلوگرم باید روزانه 56 گرم پروتئین دریافت کند. البته این مقدار برای تامین پروتئین بدن در یک سطح حداقلی مناسب است.

دانشمندان معتقد هستند برای سلامت بدن و عضلات این مقدار کافی نیست. افرادی که فعالیت بیشتری دارند یا بدنسازی کار می‌کنند باید پروتئین بیشتری در روز مصرف کنند. همچنین برای افراد مسن نیز مصرف پروتئین بیشتر می‌تواند بهره‌وری آن‌ها را بالاتر ببرد.

شما می‌توانید پروتیئن‌های باکیفیت را از داروخانه آنلاین 24 خریداری کنید و از قیمت کراتین بدنسازی و قابلیت‌های پودرهای مختلف از طریق این سایت مطلع شوید.

مصرف پروتئین باعث پوکی استخوان نمی‌شود

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم برخی از افراد معتقد هستند مصرف زیاد پروتئین می‌تواند سبب پوکی استخوان شود. این تفکر از این نظر شکل گرفته است که آن‌ها می‌گویند پروتیئن بار اسیدی بدن را افزایش می‌دهد، در نتیجه بدن برای خنثی‌سازی اسید کلسیم‌ها را دفع می‌کند.

این موضوع اصلا برای طولانی مدت صحت ندارد. در یک مطالعه 9 هفته‌ای که روی گروهی از افراد انجام گرفت و در رژیم غذایی آن‌ها کربوهیدرات‌ها با گوشت جایگزین شد، اصلا این مورد در دفع کلسیم اثری نداشت و حتی بعضی از هورهای شناخته‌شده مانند IGF-1 وارد عمل شدند تا سلامت استخوان‌ها را بهبود بخشند.

آیا مصرف زیاد پروتئین برای بدن ضرر دارد؟

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف پروتئین حتی در سلامت استخوان‌ها تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال پروتئین‌ها می‌توانند تراکم استخوان‌ها را افزایش دهند و در کاهش شکستگی استخوان‌ها تاثیرگذار هستند. در واقع با مصرف پروتیئن میزان هورمون IGF-1 بدون بیشتر شدن حجم توده چربی افزایش پیدا می‌کند.

پودرهای کراتین می‌توانند تارهای عضلانی را تقویت کنند، از آسیب به عضلات جلوگیری کنند و حجم عضلات را بدون بالا بردن حجم توده چربی افزایش دهند. قیمت کراتین بدنسازی در برندهای مختلف متفاوت است، اما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از قیمت از طریق داروخانه آنلاین، داروخانه 24 اقدام کنید.

مصرف پروتئین و آسیب به کلیه‌ها

کلیه‌ها ارگان مهمی در بدن محسوب می‌شوند و برخی از افراد عقیده دارند کلیه‌ها باید به‌سختی کار کنند تا بتوانند متابولیت‌های بدن را پاک کنند که چنین چیزی سبب افزایش فشار به کلیه‌ها می‌شود.

گرچه افزودن مقداری پروتئین بیشتر به رژیم غذایی بدون شک فعالیت کلیه‌ها را افزایش می‌دهد، اما این افزایش در مقایسه با کاری که کلیه‌ها انجام می‌دهند بسیار ناچیز است.

مصرف زیاد پروتئین تنها برای افراد مبتلا به آسیب‌های کلیوی ضرری دارد، اما در مورد افراد با کلیه‌های سالم این موضوع صدق نمی‌کند.

آیا مصرف زیاد پروتئین برای بدن ضرر دارد؟

به‌طور کلی فشار خون بالا و دیابت می‌تواند سبب آسیب رسیدن به کلیه‌ها شود که مصرف پروتئین برای هر دو مورد مفید است، در نتیجه از آسیب دیدن کلیه‌ها نیز جلوگیری می‌کند. مصرف پروتئین فواید زیادی برای سلامتی دارد و حتی می‌تواند در کاهش وزن نیز موثر باشد.

مصرف پروتئین به‌اندازه فواید زیادی دارد

مزیت‌های زیادی در ارتباط با مصرف پروتئین بالا مطرح شده است که شامل موارد زیر است:

  • توده عضلانی: مصرف مقدار کافی پروتئین تاثیر مثبتی بر توده عضلانی می‌گذارد و برای جلوگیری از سوخت عضله در یک رژیم غذایی با کالری محدود پروتئین‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند.
  • سیری: پروتئین شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. افزایش مصرف پروتئین می‌تواند منجر به کاهش مصرف کالری و در نتیجه کاهش وزن شود.
  • کاهش خطر چاقی: جایگزینی کربوهیدرات و چربی با پروتئین می‌تواند جلوی بالا رفتن وزن را بگیرد.

به‌طور کلی مصرف پروتئین اهمیت زیادی برای سلامتی دارد و به‌‌ویژه می‌تواند سبب حفظ توده عضلانی و کاهش وزن شود.

افزایش حجم عضلات با گینر

گینر یک دسته دیگر از پروتئین‌های بدنسازی است که می‌تواند حجم عضله را افزایش دهد، انرژی مورد نیاز روزانه را تامین کند و حتی در بهبود کارآیی سیستم گوارش نیز تاثیرگذار است.

مصرف چه میزان از پروتئین دیگر فایده‌ای برای بدن ندارد؟

بدن به‌طور کلی در حالت تخریب و بازسازی بافت‌های مختلف است. تحت شرایط خاصی بدن نیاز دارد پروتئین بیشتری مصرف کند که شامل دوره‌های خاصی از بیماری یا افزایش فعالیت بدنی است.

با این‌حال اگر بیشتر از نیاز پروتئین مصرف کنیم، پروتئین اضافی تجزیه می‌شود و برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر چه مصرف پروتئین در یک حد معقول خطری ندارد، اما خوردن مقدار زیاد پروتئین غیر طبیعی است و حتی می‌تواند به بافت‌های بدن آسیب بزند. این که دقیقا مصرف چه میزان پروتیئن برای بدن ضرر دارد، مشخص نیست و در افراد مختلف فرق دارد.

یک مطالعه روی مردان که از سلامت کافی برخوردار بودند و تمرین‌های قدرتی انجام می‌دادند، نشان داد که استفاده از 3 گرم پروتین به ازای هر کیلوگرم هر روز به مدت یک سال هیچ اثر مضری برای سلامتی آن‌ها نداشت.

حتی مصرف 4.4 گرم پروتئین به ‌ازای هر کیلوگرم از بدن به مدت دو ماه عوارض جانبی برای بدن ندارد. اما به‌خاطر داشته باشید که افراد با فعالیت زیاد به‌ویژه ورزشکان قدرتی یا بدنسازان نسبت به افراد کم تحرک پروتئین بیشتری نیاز دارند.

در داروخانه آنلاین داروخانه 24 تنوع بی‌نظیری از مکمل‌های بدنسازی وجود دارد که می‌توانید با خواندن مشخصات هر محصول، مقایسه چند مورد با یکدیگر بهترین مکمل با کارآیی مورد نیاز برای خود را خریداری کنید.