خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
کاهش وزن

آیا شما هم رژیم یویو می‌گیرید؟

رژیم یویو

اگر کاهش وزن یکی از مشغله‌های فکری دائم شما باشد، آنگاه احتمال اینکه تا بحال عبارت رژیم یویو به گوشتان خورده باشد زیاد است. رژیم یویو زمانی رخ می‌دهد که شما مقدار قابل توجهی وزن کم کرده باشید، اما در نهایت دوباره وزن از دست رفته سر جایش برگردد! به علت الگوی تکراری کاهش و افزایش وزن در این پروسه، به آن «چرخه‌ی وزن» نیز گفته می‌شود. ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا از جزئیات این نوع کاهش وزن بیشتر بدانید.

دلایل پنهان رژیم یویو

اگر می‌خواهید از مشکل شایع رژیم یویو جلوگیری کنید، مهم است که اول بدانید دلیل بوجود آمدن این فرایند چیست. اثرات یویو معمولاً توسط رژیم‌های غذایی کاهش وزنی که در آن وعده‌های غذایی کمی دارید، بی غذایی می‌کشید و یا آن‌هایی که مصرف کالری روزانه‌ی شما را به شدت کاهش می‌دهند نمایان می‌شود. هنگامی که شما بدنتان را از انرژی مورد نیازش محروم سازید، با کاهش سرعت متابولیسمتان خودش را با تغییرات رخ داده وفق می‌دهد.

متابولیسم فرایندی است که بدن شما مواد غذایی که مصرف می‌کنید را می‌سوزاند تا انرژی تولید کند. متابولیسم شما ممکن است دیگر به حالت عادی خود باز نگردد، حتی زمانی که دیگر به شیوه‌ی زندگی عادی خود بازگشته اید! متابولیسم کندتر، به معنی اضافه وزن بیشتر است. در برخی موارد نه تنها باعث خواهد شد تا دوباره وزنی که در طول رژیم غذایی از دست داده‌اید را بدست بیاورید، حتی ممکن است بیش از پیش چاق شوید!

مطلب مرتبط:  رژیم عسل و لیمو ترش

رژیم یویو و از دست دادن عضلات

از دست دادن عضلات، عارضه‌ی دیگری است که مرتبط با رژیم یویو است. هنگامی که مصرف کالری روزانه‌ی شما خیلی کم می‌شود، بدن شما تمایل به هضم سلول‌های ماهیچه‌ای‌تان پیدا می‌کند! کاهش توده‌ی عضلانی نیز به کاهش سرعت متابولیسمتان کمک می‌کند. بجای اندام متناسب و عضلانی‌ای که به دنبالش هستید، بدنی لاغرتر اما شل و ول پیدا خواهید کرد.

تأثیرات رژیم یویو

اگر قبلاً با رژیم یویو مواجه شده باشید احتمالاً با تأثیرات آن هم آشنایید. درست است که اغلب رژیم های غذایی سرعتی به شما کمک خواهند کرد تا در کاهش وزن در مدت زمانی کم موفق باشید. البته مهم است که بدانید اغلب وزن کاهش پیدا کرده در این رژیم‌ها معمولاً مرتبط با از دست دادن آب و توده‌های عضلانی بدن است.

گذشته از این واقعیت که این نوع کاهش وزن واقعاً موقتی است، رژیم یویو دارای اثرات منفی دیگری هم هست. بعنوان مثال، شکست در کاهش وزن دائمی، ممکن است سلامت روحی شما را تحت تأثیر قرار دهد که منتج به افسردگی، استرس و اختلال در غذا خوردنتان می‌شود.

مطلب مرتبط:  ۹ دلیل برای اینکه چرا وزنتان کم نمی‌شود

بعلاوه نوسان وزن می‌تواند شما را در معرض ریسک بالاتری از ابتلا به بوجود آمدن سرطان و بیماری‌های قلبی قرار دهد. همچنین ممکن است با توجه به این واقعیت که اکثر رژیم‌های غذایی سریع فاقد مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن موهای سالم و استخوان‌ها و سلامت کلی بدن هستند، در میان انواع شرایط سلامتی و بهداشتی دیگر، موهایتان بریزد و پوکی استخوان پیدا کنید. از آنجایی که کالری مصرفی شما کاهش پیدا می‌کند، ممکن است خستگی و عدم تمرکز نیز پیدا کنید.

پیشگیری از رژیم یویو

اگر می‌خواهید که در میان قربانیان بسیار رژیم یویو نباشید، یکی از کارهایی که نیاز دارید انجام دهید، این است که بجای کند کردن متابولیسمتان، آنرا تقویت کرده و سرعت ببخشید. شما می‌توانید اینکار را با افزایش فعالیت‌های فیزیکی تان انجام دهید. همچنین باید بدنبال راه‌هایی برای کاهش وزن تدریجی و با خیال راحت باشید، چرا که تنها در این صورت باعث کاهش وزن مؤثر و طولانی مدت خواهد شد.

۳ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • من 4 ماهی هست که دارم رژیم میگیرم به این شکل: صبحانه و نهار رو کامل میخورم-شام و میان وعده ها رو حذف کردم ولی در مصرف آب و میوه کوتاهی نمیکنم-ورزش هم در کنار رژیم میکنم
    آیا رژیم غذایی که انتخاب کردم اثرات منفی خواهد داشت؟ویا بیهوده هستش؟

    • یکی از بهترین سیستم‌های رژیمی که اکثر برنامه‌های غذایی بر اساس آن تدوین می‌شوند، بدین ترتیب است که تمام وعده‌های غذایی سر جایشان هستند، و بین هر وعده، یک میان وعده هم قرار دارد :) اما نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنید، باعث می‌شود تا میزان کالری مصرفی روزانه‌تان کاهش یابد. در اغلب برنامه‌های غذایی میزان مصرف مواد کربوهیدراتی و چربی کاهش، و مواد پروتئینی افزایش میابند. بهتر است که از غروب به بعد دیگر کربوهیدرات مصرف نکنید، اما بدنتان را هم گشنه نگذارید، چرا که در آن صورت بدنتان احساس خطر کرده و چربی‌ها را به راحتی نمی‌سوزاند.