خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
کاهش وزن

آیا ورزش قبل از صبحانه باعث کاهش وزن می‌شود؟

آیا ورزش قبل از صبحانه باعث کاهش وزن می‌شود؟

این سوالی است که در ذهن خیلی از ماها نقش بسته است. آیا قبل از صرف صبحانه ورزش کردن، باعث چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود؟ اخیرا تحقیقی که در بلژیک صورت گرفته است، بصورت واضحی به این سوال پاسخ داده: بله! ورزش، قبل از اصلی‌ترین وعده‌ی غذایی روزتان، یعنی صبحانه، بر کاهش وزن تاثیرگذار است.

همه‌ی آنچه باید انجام دهید این است که از خواب ناز بیرون بیایید، و به مدت یک ساعت یا همین حدودها ورزشی متوسط یا شدید انجام دهید و پس از آن هم صبحانه‌ای شامل کربوهیدرات میل نمایید. بر اساس تحقیق مذکور، بنظر می‌رسد که کاهش وزن تنها زمانی صورت می‌پذیرد که شما پیش از صرف صبحانه ورزش کنید، انجام آن تمرینات قبل از ناهار و یا شام، نتایج مشابهی نخواهد داشت.

توضیحی که در این حقیقت نهفته این است که صبح‌ها، پیش از آنکه صبحانه بخورید، بدن شما چربی‌های ذخیره شده را می‌سوزاند و به چربی هایی که چند ساعت پیش مصرف کرده‌اید اتکا نمی‌کند. سپس بعد از صرف صبحانه، چربی‌ها در عضلات شما ذخیره نخواهند شد و بدن شما از این انرژی دریافتی برای آماده شدن جهت فعالیت‌های پیش رو استفاده خواهد کرد. با اینحال، نه انتظار داریم که ورزش قبل از صبحانه آسان باشد، نه اینکه باعث شود ورزش‌های بعدیمان ساده‌تر بنظر بیاید، اما مطمئن باشید که این فعالیت، روزی پر انرژی برایتان خواهد ساخت.

مطلب مرتبط:  ۱۰ عادتی که باعث می‌شود چاق شوید

به این سناریو فکر کنید:

در روزهای ابتدایی سال نو، یعنی آن روزهایی که به دید و بازدید دوستان و فامیل می‌روید و روزهایی که آنها مهمان شما هستند، احتمال زیاد غذاهای چرب و چیلی نوش جان می‌کنید. در این مدت، احساس خستگی نمی‌کنید، اما تمام کاری که انجام می‌دهید خوردن و خوابیدن است!

جالب است بدانید که این معضل را می‌توانید تنها با ورزش قبل از صبحانه، برطرف سازید! توجه کنید که نباید با ورزش صبح خودتان را خسته کنید، اما سعی کنید از پیاده روی تند گرفته تا دوچرخه سواری، و چرا که نه، شاید هم کمی رقص، هر فعالیتی که دوست دارید انجام دهید تا حال و هوایتان عوض شود.

پس از چنین فعالیتی، می‌توانید بدون نگرانی درباره‌ی اضافه وزن، همراه خانواده و دوستانتان از غذاهای خوشمزه لذت ببرید. مطمئن باشید که اگر وزنتان را با شخص دیگری که دقیقا همانند شما غذا خوردن و خوابیده مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که شما لاغرترید و دور کمر کوچک‌تری هم نسبت به او دارید!

۳۷ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام وقت بخیر
    ممنون از مطالب مفیدتون????????
    من مشکل تیرویید دارم و باید نیم ساعت بعد از قرصم صبحانه بخورم
    لطف میکنید اگر نظرتون رو در این باره بگید که بهتره قبل از ورزش صبگاهی قرصم رو بخورم یا بعدش
    ورزشم حدود یک ساعت طول میکشه
    و اینکه گاهی مجبور میشم وسط تمرین یا پیاده روی صبحانه بخورم بخاطر داروم
    این موضوع ذهنم رو درگیر کرده که برای کدوم حالت برنامه ریزی کنم که اثر مثبت تری داشته باشه

  • سلام ممنون از سایت خوبتون
    من تو دنبال یه برنامه ورزشی-غذایی برای داشتن هیکلی ایده آل و فاقد چربی و تا حد کمی عضلانی هستم . هر جا رفتم هر دکتر و مربی یه نظری داره و تا حدی متفاوت با هم !! می خواستم بپرسم بهتریم زمان برای ورزش از نظر علمی و سلامتی چه زمانیه ؟ اگر صبح مناسبه چه تغذیه ای رو برای طولانی مدت داشته باشیم تا سالم تر بمانیم؟ اینکه کربوهیدرات و پروتئین رو قبل یا بعد ورزش به چه صورتی مصرف کنیم تا ماکزیمم چربی سوزی اتفاق بیوفته و عضله سوزی هم نداشته باشیم؟
    واقعا به دنبال یک برنامه جامع و کامل هستم و یک دنیا ممنونتون میشم اگه به سوالم پاسخ بدید. ممنون از همگی

    • سلام محمد رضای عزیز. اینکه نظرات مربی‌های مختلف باهم متفاوت است، الزاما اتفاق بدی نیست. چرا که هر مربی سبک تمرین متفاوتی دارد.
      به دنبال مربی باشید که در این زمینه تحصیلات یا مدارک مرتبط داشته، و یا سابقه و شهرت خوبی دارد.
      بهترین زمان تمرین، زمانی است که استمرار برنامه‌های تمرینی در آن زمان برایتان راحت باشد. و بهترین شرایط برای انجام یک تمرین مناسب هم، شرایطی است که حدود ۱ ساعت پیش از شروع تمرین یک وعده کربوهیدراتی و پروتئینی ساده و سبک داشته باشید تا سوخت مورد نیاز برای تمرین فراهم شود. همچنین، تا ۱ ساعت بعد از تمرین هم یک وعده ی دیگر کربوهیدراتی و پروتئینی داشته باشید، تا سوخت مورد نیاز برای ترمیم و ریکاوری تامین گردد. موفق باشید :)