مجله اینترنتی تناسب اندام بانوان و مردان تبلیغات




چرا چاق شدن ساده‌تر از لاغر کردن است؟

دسته‌ها: کاهش وزن.

آیا فوق‌العاده نمی‌شد اگر بعد از هفته‌ها غذا خوردن از بوفه‌های سلف سرویس، بلعیدن فست فودها، پیتزاهای دوست داشتنی، انواع بیسکوییت، چیپس، کاپ کیک و دونات، می‌توانستید به ‌سادگی از کالری‌های دریافتی و برآمدگی شکمتان، سریعا خلاص شوید؟ حتی آن‌هایی که با حساسیت بیشتری غذا می‌خورند هم، این مشکل را دارند، پس چاره چیست؟

مگر اینکه یک بیماری داشته باشید که باعث شود به‌سرعت کالری‌ها را مصرف کنید، شاید بارها چنین آرزویی داشته‌اید که بخورید، اما چاق نشوید. اما اگر صادقانه بگوییم در جامعه امروزی (جامعه‌ای که غذا تقریبا در همه جا پیدا می‌شود) و عادت به ورزش نکردن، کم کردن وزن با همان سرعتی که اضافه می‌کنید، خیلی سخت خواهد بود. اما غیر ممکن نیست!

با دانش صحیح از تغذیه و فیزیولوژی، می‌توانید با به ذهن داشتن نکات مهمی که در ادامه مطرح می‌کنیم، وزن خود را مطابق میل خود متعادل نگه دارید.
هر سه هزار و پانصد کالری (۳۵۰۰) معادل نیم کیلو چربی است. بنابراین هر بار که ۳۵۰۰ کالری بیشتر از نیاز بدنتان برای انجام عملکردهای پایه‌ای آن مصرف می‌کنید، آن کالری‌های اضافی تبدیل به چربی‌های ذخیره، و در نتیجه باعث افزایش سایز شما می‌شود. چربی اضافی، کربوهیدرات‌ها، حتی پروتئین، به ذخایر چربی تبدیل می‌شوند!

وقتی سلول‌های چربی ساخته می‌شوند، به هرجایی نمی‌روند. به یک نوجوان لاغر فکر کنید که در اواخر دهه‌ی دوم زندگی خود شروع به پرخوری کرده و وزن اضافه می‌کند. وقتی سلول‌های چربی ساخته شدند، نیاز به رگ‌های خونی و تمام نیازهای زیر بنایی بافت‌های بدن دارند. وقتی این دختر خانم در نهایت رژیم می‌گیرد و وزن کم می‌کند، سلول‌های چربی، چروکیده می‌شوند، ولی ناپدید نمی‌شوند! آن‌ها آماده و منتظر هستند تا برای دفعه‌ی بعد که او پرخوری کند، پر شوند! این یک دلیل برای این است که چرا اضافه کردن مجدد چربی ساده به نظر می‌رسد. پر شدن «بالون‌های» چربی برای بار بعدی بسیار ساده‌تر از ایجاد آنهاست.

راه‌حل این است که کالری‌های بیشتری از آنچه مصرف می‌کنید، بسوزانید. اگر فعال بمانید و مراقب آنچه می‌خورید باشید، این کار آنقدرها سخت نخواهد بود.

این را به خاطر داشته باشید: سوزاندن کالری‌ها در هر فعالیتی که انجام می‌دهیم رخ می‌دهد، از اعمال پایه‌ای بدن که وقتی خواب هستید گرفته تا ایستادن، نشستن و برخاستن، راه رفتن و فرم‌های دیگر فعالیت.

مشکلی که می‌بینم افراد دارند، زمانی است که سعی دارند وزن کم کنند، آن‌ها فکر می‌کنند: «آه، من فقط وقتی پیاده‌روی می‌کنم یا امروز به باشگاه بروم کالری می‌سوزانم» و به دنبال فعالیت بیشتر نیستند. آن‌ها به اشتباه احساس می‌کنند که فعالیت‌های سبک‌تر هیچ سودی ندارند، و کالری نمی‌سوزانند. مسئله این نیست. هر نوع فعالیتی کالری می‌سوزاند!

بدن‌های ما تقریبا دستخوش این هستند که ما چگونه با آن‌ها رفتار می‌کنیم و چه چیزی وارد آن‌ها می‌‌کنیم. بدن شما باید از نظر هورمونی و فیزیولوژی، و در برخی موارد حتی از نظر روحی، متعادل باشد، تا کالری‌ها را سالم و به طور مؤثر بسوزاند. خواب، بر هورمون‌هایی که اشتها و سیری (احساس پر بودن) را کنترل می‌کنند، تأثیر بسزایی دارد. استرس هم بر اینکه چقدر می‌خواهیم غذا بخوریم اثر می‌گذارد. پس زندگی در حالتی متعادل و آرام تا حد امکان، که وضعیت سلامتی و ذهنتان را دائما تحت کنترل نگه می‌دارد، به شما کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری وزن کم کنید.

در آخر میلیون‌ها بار این را شنیده‌ایم، پس نیاز به بررسی عمیق این مورد نیست: میوه و سبزیجات و پروتئین بدون چربی را بیشتر، و تنقلات کربوهیدراتی و قندی و چرب را کمتر مصرف کنید.

اگر همچنان این نکات به کم کردن وزن، تقریبا به همان سادگی که اضافه کرده‌اید کمک نمی‌کند، با یک متخصص تغذیه، که در کم کردن وزن تخصص دارد تماس بگیرید و او را در جریان اهداف و خواسته‌های خود قرار دهید. این متخصصان تغذیه می‌توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه را مختص خودتان ترتیب دهید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید