خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

پربحث‌ترین‌ها

کاهش وزن

شنا کردن بیشتر چربی می‌سوزاند یا دویدن؟

شنا کردن بیشتر چربی می سوزاند یا دویدن؟

در کل دویدن بیشتر از شنا کردن چربی می‌سوزاند، چرا که دویدن نسبت به شنا کردن، عضلات چربی سوز و کالری مصرف کن بیشتری را بکار می‌اندازد و می‌سازد، باعث می شود قلبتان تندتر بزند، و فعالیت داشتن در هوای آزاد نسبت به فعالیت در آب، برای مدت زمان بیشتری سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد. اما با اینحال، شنا کردن، آسیب پذیری کمتری نسب به دویدن دارد، پس می‌تواند ورزش بهتری برای کاهش وزن در بلند مدت باشد.

کاهش وزن

بدن شما اکثر انرژی تان را بصورت قند و چربی ذخیره می‌کند. هنگامی که می‌دوید، شنا می‌کنید یا هر ورزشی را انجام می‌دهید، کالری مورد نیاز شما از قند و چربی‌های ذخیره شده تامین خواهد شد. هنگامی که ۳۵۰۰ کالری بسوزانید، نیم کیلو وزن کم خواهید کرد. حالا افرادی که کمتر فعالیت می‌کنند، بیشتر از چربی‌ها استفاده می‌کنند تا قند، و افرادی که فعالیتشان بیشتر است، بیشتر از قندهای ذخیره شده انرژی‌شان تامین می‌شود. اگرچه افراد فعال در مجموع، کالری بیشتری از چربی‌ها و قندهای بدنشان مصرف می‌کنند.

مطلب مرتبط:  ۳ ماده غذایی سرشار از چربی برای کاهش وزن

عضلات

عضله ساختن در آب خیلی سخت‌تر از ساختن آن بیرون از آب است، چرا که آب، نوع حرکات عضلات را محدود می‌کند. عضلات، کالری بیشتری می‌سوزانند، این کالری‌ها از چربی‌ها هم تامین می‌شوند. مردها هم راحت‌تر از خانم‌ها چربی و کالری‌سوزی دارند، چرا که بصورت میانگین همان طور که اغلب خانم ها نصف مردان وزن دارند، مردان دو برابر خانم‌ها توده‌ی عضلانی دارند.

ضربان قلب

هنگامی که شما شدیدتر ورزش کنید، بیشتری کالری خواهید سوزاند، که این شامل کالری‌های دریافت شده از چربی‌ها نیز می‌شود. ضربان قلب شما تعیین کننده‌ی شدت ورزشتان است. هنگامی که زیر آب باشید، ضربان قلبتان نسبت به زمانی که در خشکی هستید، کندتر خواهد بود. این اختلاف را مطالعات مرتبط با کالری سوزی به ما نشان داده است. شدیدترین حالت ممکن دویدن، در مورد یک فرد ۸۶ کیلویی در هر ساعت ۱۵۵۳ کالری می‌سوزاند، اما در شدیدترین حالت ممکن شنا کردن، تنها ۹۴۹ کالری در یک ساعت برای همان فرد خواهد سوخت.

سوخت و ساز

دویدن کمک می کند تا در حین ورزش و تا ۱۸ ساعت بعد از آن کالری سوزی تان ادامه داشته باشد! اما شنا کردن تنها به سوزاندن کالری در حین ورزش به شما کمک می‌کند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که هوا، دمای بدن شما را افزایش می دهد اما آب نه! بالا رفتن دمای بدن به شما کمک خواهد کرد تا بعد از اینکه ورزشتان تمام شد، کماکان کالری و چربی سوزیتان ادامه داشده باشد. دمای بدن شما تا ۱۸ ساعت بالاتر از حالت نرمال باقی خواهد ماند. در نتیجه هنگامی که روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید، اگر قبلا دویده باشید، نسبه به زمانی که از استخر آمده‌اید کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.

مطلب مرتبط:  کدام دستگاه برای چربی سوزی بهتر است؟

خطر پذیری

پیاده‌روی، شنا کردن، و دوچرخه ثابت ورزش‌هایی هستند که کمترین آسیب‌ها را به بدن می‌رسانند. از طرف دیگر اما، دویدن نسبت به شنا کردن، بیشتر باعث آسیب دیدن می‌شود. این موضوع، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید ۶۰ درصد اشخاصی که ورزشی را آغاز می‌کنند، پس از ۶ هفته بدلیل آسیبی که دیده‌اند ورزش کردن را رها می‌کنند! با این اوصاف، شما چه ورزشی را برای چربی سوزی انتخاب می‌کنید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

۱۹ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام الان میشه منو راهنمایی کنید!
    الان اگه من بخوام با شنا کردن وزن کم کنم،روزی و هفته ایی چقدر نیازه شنا کنم که مساوی با هفته ای ٣روزه نیم ساعت دویدن باشه؟؟؟چون من قبلا هفته ای٣روزه نیم ساعته رو تردمیل میدویدم و خیلی جواب داد

    • سلام نیمای عزیز،
      اینکه در هر تمرینی چقدر کالری می سوزانید، به موارد زیادی بستگی دارد. مثلا جنسیت، وزن، شدت تمرین، شرایط محیط تمرین و…
      در لینک زیر، با وارد کردن وزن خودتان، می‌توانید اطلاعات ابتدایی در مورد میزان کالری سوزی انواع فعالیت‌ها کسب کنید:
      http://www.bodybuilding.com/fun/calories.htm

      اینکه با چه مقدار کالری سوزی، وزنتان کم می‌شود هم، نیاز به محاسبه دارد، و فرمولی وجود ندارد که برای همگان یکسان باشد. پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا از طریق محاسبه‌گر لینک زیر، مشخص کنید که بدنتان با توجه به سن، جنسیت، قد، وزن، و شدت فعالیت روزانه، به چه مقدار کالری احتیاج دارد. در زیر همان محاسبه‌گر، مشخص خواهد شد که برای کاهش یا افزایش وزن، باید چه مقدار کالری مصرف کنید.
      http://www.calculator.net/calorie-calculator.html
      آنگاه با توجه به این اعداد، مشخص خواهد شد که برنامه غذایی و ورزشی‌تان را با چه شدتی باید اجرا نمایید. موفق باشید :)

  • سلام من هر روز صبح حدود یک ساعت و نیم پیاده روی تند دارم با دویدن
    به نظر شما چقد طول میکشد که اثرش رو تو بدنم ببینم؟الان دقیقا 23روزه که شروع کردم

  • سلام داخل این سایت نوشته شنا 4 برابر دویدن در همون مسافت کالری میسوزونه.حرف شما درسته ایا یا اون؟ :|:|:|http://sport.um.ac.ir/index.php/forum/16/1625——–.html

    • سلام بهناز عزیز،
      تذکر شما صحیح است. اما سوال اینجاست: شما براحتی می‌توانید مسافت ۳ کیلومتر را بدوید، اما آیا می‌توانید براحتی مسافت ۳ کیلومتر را شنا کنید؟ طول استخرهای قهرمانی ۵۰ متر است. بنابراین، برای اینکه ۳ کیلومتر شنا کنید، باید ۶۰ بار طول یک استخر قهرمانی را شنا کنید که کار آسانی نیست!

      اگر با سرعت ۶ کیلومتر در ساعت بدوید (که یک دوی آرام حساب می‌شود) خواهید توانست در نیم ساعت، ۳ کیلومتر را طی کرده‌اید. این میزان دویدن برای یک مرد ۹۰ کیلویی مساوی با سوزاندن ۴۴۶ کالری است. در حالی که نیم ساعت کرال سینه بدون توقف حدود ۲۵۰ کالری خواهد سوزاند.

  • ميشه درباره ي درست دويدن مخصوصا براي افراد با وزن بالا مطلب بذاريد؟ كه هم سريعتر چربي سوزي داشته باشن و هم اسيب نزنه. ممنون

  • من 5روز در هفته میرم باشگاه بدنسازی
    2روز در هفته میرم استخر
    و هر روز ساعت 6صبح هم به مدت 45دقیقه پیاده روی تند و 20دقیقه میدوم.
    به نظر شما من اسیب میزنم به بدنم با این کارم؟

    • به نظرم روزایی که میرین باشگاه دیگه تمرین هوازی انجام ندین این به بدن ضرر میزنه که هم تمرین هوازی باشه هم تمرین قدرتی حتی ورزشکاران حرقه ای هم روز هایی که تمرین باشگاه دارن تمرین هوازی انجام نمیدن هر چند که بینشون فاصله باشه ولی باید به عضله های بدن هم استراحت داد تا بتونن ماهیچه سازی کنن

  • من حدود یک هفته است که بعد از 6 الی 7 ماه دوباره بدن سازی رو شروع کردم، قصد دارم در هفته 2 الی 3 بار دویدن رو انجام بدم برای چربی سوزی، بعضی روزها هم باید بدن سازی کار کنم هم دویدن.آیا باعث تحلیل رفتن بدن نمیشه؟
    یا در مورد اینکه اصلا 3 روز تاثیری بر چربی سوزی و خشک شدن بدن میشه؟
    ممنون

  • من که موقعیتم جوریه که هر دوشو میتونم باهم انجام بدم.
    البته خوب بود که به این نکتش هم اشاره میشد که شنا هزینه بر تره ولی دو تقریبا هزینه ای نداره.
    راستی یه سوال
    یکی از دوستانم پارکور باز حرفه ای هستش و بدن عالی ای هم داره.
    بهم پیشنهاد داد که دویدن انفجاری رو امتحان کنم.میگفت که بیشترین تاثیر و سریعترین روش برای سفت کردن عضلات و ماهیچه های شکمه.
    البته بهم هم یه سری دستورات داد
    شما این روشو تایید می کنید؟

  • یه سؤال؟چراشناگرها بدنشون شل میشه؟ تو مسابقات جهانی شنا به عضلاتشون توجه میکردم شل بود تازه اولم میشدن.شایدم اشتباه میکنم!

    • اگر بدن شناگرها رو با مدل‌های فیتنس مقایسه می‌کنید، از اونجایی که چربی‌های زیر پوستی‌شون آب نشده، بنظر میاد که عضلاتشون شله.
      در صورتی که امکان نداره کسی توی مسابقات جهانی شنا حضور داشته باشه اما در کنار تمرینات اصلیش، با وزنه تمرین نکنه :)
      مضاف بر این هیچ ورزشکار حرفه‌ای وجود نداره که عضلات شلی داشته باشه، مگر اینکه ورزش شطرنج انجام بده!

  • نگید تو رو خدا.من 3 هفته است در هفته دو بار جز ورزش بدنسازی میرم 25 دقیقه میدوم البته استقامتی نه سرعتی.یعنی آسیب میبینم؟البته در ورزش با دستگاه با حرکات جلو پا پشت پا مچ پاو اسکات سعی میکنم عضلاتمو تقویت کنم.نظرتون چیه استاد؟

    • سلام صاحره‌ی عزیز؛

      خیر آسیب نمی‌بینید!
      متاسفانه پاراگراف آخر در ترجمه‌اش اشتباهی شده بود که اصلاح شد. لطفا دوباره مطالعه کنید.
      این مطلب، کلا درباره‌ی تفاوت‌های بین شنا و دویدن هست، در پاراگراف آخر صحبت از اینه که آسیب پذیری دویدن بیشتر از شنا کردنه. این بدین معنی نیست که هر کس دویدن را انتخاب کرد آسیب می‌بینه :)

  • قطعا دویدن رو انتخاب میکنم به این دلیل که این ورزش چالش برانگیز متابولیسم را همیشه و همیشه بالا نگه داشته بهمین خاطر درصد احتمال تشکیل چربی در بدن به حداقل میرسد. معمولا دونده ها درصد چربی پایینتری نسبت به دیگر ورزشکاران دارند.