خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
کاهش وزن

۳ دلیل برای رژیم گرفتن جهت کاهش وزن

رژیم غذایی

چند بار از یک متخصص تغذیه یا راهنمای کاهش وزن شنیده اید که رژیم های غذایی بی فایده هستند؟ خب، در حقیقت رژیم های غذایی مؤثرند و اگر می خواهید وزن کم کنید، شاید رژیم غذایی تنها انتخاب شما باشد.

چرا بهترین کار برای کاهش وزن رژیم گرفتن است

واژه ی «رژیم» در زمینه ی کاهش وزن، وجهه بدی دارد. اما حرف آخر این است که ما همه به نوعی یک رژیم غذایی داریم. به طور ساده، رژیم غذایی شما همان برنامه ی غذا خوردنتان است. حتی اگر هرچه دوست دارید می خورید، باز هم شما در یک رژیم هستید. اما اگر می خواهید وزن کم کنید، برنامه ی غذا خوردنتان و رژیم غذایی تان باید تغییر کند.

رژیم ها یک کمبود انرژی ایجاد می کنند

تنها راه برای از دست دادن چربی بدن بدون اقدامات پزشکی (مثل جراحی)، تنظیم تعادل انرژی تان است. یعنی شما باید نسبت به مقدار غذایی که بدنتان برای عملکردهای روزانه مصرف می کند، مقدار کمتری بخورید. بدن شما زمانی که انرژی کافی را به وسیله ی غذا فراهم نکنید، چربی را برای انرژی می سوزاند. خوردن کمتر از حد نیازهای بدنتان یعنی شما یک کمبود انرژی ایجاد می کنید. برخی رژیم ها کمک می کنند تا با حذف یا کاهش وابستگی تان به گروه های غذایی خاص، مثل کربوهیدرات ها یا گندم، به کمبود انرژی دست پیدا نمایید. برخی رژیم ها کمک می کنند تا با استفاده از یک زمان بندی غذایی خاص، مثل روزه داری متناوب، به کمبود انرژی دست بیابید. برخی رژیم ها از کنترل سهم استفاده می کنند. اما هر برنامه ای که خوب جواب می دهد، بر اساس ایجاد کمبود انرژی است.

مطلب مرتبط:  کاهش وزن بی خطر با گرفتن روزه

ورزش کردن به تنهایی معمولاً مؤثر نیست

پس اگر از رژیم گرفتن نفرت دارید چه می شود؟ تنها گزینه ی دیگرتان برای لاغر شدن، تغییر تعادل انرژی تان با ورزش کردن است. شما باید با فعالیت شدید به مقدار کافی کالری بسوزانید تا بدنتان چربی ذخیره شده را به عنوان سوخت، بسوزاند. مؤثر به نظر می رسد، درست است؟ شاید اگر تنها مقدار کمی وزن برای کم کردن داشته باشید، درست باشد. اما برای بیشتر افراد، ورزش کردن به تنهایی مؤثر نیست. میزان فعالیت لازم برای از دست دادن وزن، بسیار پراهمیت است و می تواند در نهایت موجب سوختن یا آسیب در دراز مدت گردد. البته، ورزش کردن قطعاً برای وزن کم کردن مؤثر است. اما ورزش کردن باید برای نتایج واقعی و پایدار، همراه با رژیم غذایی باشد.

حفظ وزن اهمیت دارد

 خب اگر وزن کم کنید اما رژیم غذایی تان را تغییر ندهید چه اتفاقی می افتد؟ وزن دوباره برمی گردد. ممکن است در وهله ی اول، رژیم غذایی اصلی شما باعث افزایش وزنتان شده باشد. اگر به عادات غذایی قدیم خود برگردید، وزنتان نیز برخواهد گشت. این یکی از دلایلی است که باید برای خود، بهترین رژیم غذایی را بر اساس شیوه ی زندگی و ویژگی های شخصی تان، انتخاب نمایید. اگر می خواهید مانع برگشتن تدریجی وزنتان شوید، یک نسخه ی اصلاح شده از رژیم غذایی که انتخاب می کنید، تبدیل به رژیم غذایی مادام العمر شما خواهد شد.

«رژیم غذایی بی فایده است»

دلیلی که متخصصان کاهش وزن به طور کلی مراجعین را از رژیم گرفتن منصرف می کنند، این است که بسیاری از رژیم های غذایی بسیار محدود کننده هستند. وقتی می شنوید که یک راهنمای رژیم غذایی می گوید رژیم های غذایی بی فایده هستند، اغلب منظورشان این است که «رژیم های غذایی بیش از حد محدود کننده، بی فایده هستند.» آنها معمولاً قصد ندارند اینگونه بیان کنند که تغییر عادات غذا خوردنتان برای شما غیر ضروری است. رژیم های غذایی منطقی واقعاً جواب می دهند و بی شک برای کاهش وزن طولانی مدت، ضروری هستند. اگر آماده ی لاغر شدن هستید، کمی وقت بگذارید تا شیوه ی زندگی، شبکه ی حمایتی و پیشینه ی سلامت خودتان را ارزیابی کنید تا یک برنامه ی کاهش وزن بیابید یک رژیم غذایی که برای شما جواب می دهد. آن را هر چه می خواهید بنامید، فقط مطمئن شوید منطقی و در طولانی مدت پایدار  و قابل تحمل است.