کاهش وزن

تاثیر طرز تفکر بر کاهش وزن

تاثیر طرز تفکر بر کاهش وزن

مثبت اندیشی در تلاش شما برای کاهش وزن نقش خیلی مهمی بازی می‌کند. دائم افکار منفی داشتن می‌تواند به رفتارهای متناقضی همچون ترک رژیم غذایی، پرخوری و نادیده گرفتن تمرینات ورزشی بینجامد. اما از سوی دیگر مثبت اندیشی می‌تواند انگیزه و سطح انرژی‌تان را افزایش دهد.

مثبت اندیشی و کاهش وزن

مثبت اندیشی به انسان قدرت می‌دهد. این در حالی است که نگرش منفی می‌تواند روند تلاش‌های شما را طوری پیش ببرد که کاهش وزن را برایتان سخت کند، البته اگر غیر ممکنش نکند! اگر هر بار که غذای اشتباهی خوردید خودتان را سرزنش کنید، و دائم به چیزهایی که نمی‌توانید بخورید تمرکز کنید و با ترس از موفقیت روتین ورزشی‌تان را اجرا کنید، حتما تلاشتان برای کاهش وزن بی‌نتیجه خواهد ماند.

اگر از خودتان و تلاشتان تصویری منفی در ذهنتان داشته باشید، انرژی تلف شده‌ی زیادی خواهید داشت. زمانی هم که احساس کنید دیگر نیرویی ندارید، افسرده می‌شوید و انگیزه‌تان را از دست می‌دهید، ورزشتان را نادیده می‌گیرید و برای اینکه حال بهتری پیدا کنید یک بسته چیپس می‌خورید. اینطوری راحت‌تر خواهید بود! اما اگر سرحال باشید، به تصاویر مثبت ذهنتان اذعان کنید و دائم به مثبت‌تر شدن افکارتان مبادرت بورزید، می‌توانید حتی سریع‌تر به اهدافتان برسید!

مطلب مرتبط:  چرا با اینکه دائما می‌دوید وزنتان کم نمی‌شود؟

استراتژی تفکر مثبت برای کاهش وزن

معمولا به آنهایی که به شما می‌گویند مثبت اندیش باش اینطور جواب می‌دهید که: «من همانی هستم که هستم؛ و نمی‌توانم این را تغییر دهم!»

اما باید بدانید مثبت اندیشی، زمانی واقعا موثر خواهد بود که احساس واقعی‌تان را با آن هم مسیر کنید. اگر شما حقیقتا درباره‌ی وزن فعلی‌تان احساس بدی دارید، اما به خودتان بگویید که همه چیز آرام و روبراه است، به یک تناقض درونی خواهید رسید. ترفند مثبت اندیشی بدین شکل کار خواهد کرد که واقعا احساستان را نسبت به خودتان و تلاش‌هایتان مثبت و زنده کنید.

شما باید دفترچه‌ای داشته باشید و افکار و احساسات منفی‌تان را در آن بنویسید. مثلا اگر فکر می‌کنید که کم اراده هستید و نمی‌توانید بر هوس‌هایتان غلبه کنید، آنها را بنویسید. وقتی بر احساسات و افکار تیره‌تان اذعان کنید، آنها قدرت کمتری برای تسلط بر شما خواهند داشت. این اتفاق برای اینکه افکارتان را تغییر دهید خیلی مهم است.

باور کنید که طبیعی است نتوانید بر هوس‌هایتان غلبه کنید یا اینکه به رژیمتان بچسبید. پس اگر زمان‌هایی هست که قوی و با اراده هستید، روی آن لحظات تمرکز کنید و آنها را جشن بگیرید! شاید امروز شکر کمتری در قهوه‌تان ریخته‌اید و یا به یک تکه پیتزا پشت کرده‌اید. توجه به چیزهای مثبت این چنینی، به ایجاد اعتماد بنفس بیشتر و حفظ انگیزه برای ادامه‌ی تلاشتان برای کاهش وزن کمک بسزایی خواهد کرد.

مطلب مرتبط:  ۷ نوع روزه یا پرهیز غذایی

تفکر مثبت و تعیین اهداف قابل دستیابی

یکی از راه‌هایی که اجازه می‌دهد تفکر منفی بر شما غالب شود، این است که اهداف نامعقولی برای خودتان در نظر بگیرید. تلاش برای اجرای یک رژیم غذایی خیلی کم کالری یا تعیین هدف برای دستیابی به یک وزن دست نیافتنی، معمولا شما را در مسیرتان به شکست سوق خواهد داد. برای اینکه احتمال موفقیتتان زیاد شود، اهدافی تعیین کنید که دست یافتنی هستند. مثلا کاهش نیم تا یک کیلو در هفته، یک هدف معقول است و می‌توانید بدون تلاش خیلی زیاد و دشواری به آن دست پیدا کنید.

هر هفته خودتان را وزن کنید؛ هر وقت به هدفتان رسیدید، موفقیتتان را اذعان کنید و آنرا جشن بگیرید! اینطور عمل کردن، مثبت اندیشی را در نهاد شما جاودانه خواهد کرد و خیلی زود خواهید یافت که انگیزه و انرژی‌تان دوچندان شده و کلی هم وزن کم کرده‌اید!