خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
کاهش وزن مکمل‌های ورزشی

چگونه از مکمل‌های فیبر برای کاهش وزن استفاده کنید

استفاده از مکمل‌های فیبر برای کاهش وزن

فیبر کربوهیدراتی است که در انواع مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات وجود دارد. اما برخلاف سایر کربوهیدرات‌ها که برای تولید انرژی سوزانده می‌شوند، فیبر توسط بدن هضم نمی‌شود. فیبر به سرعت از دستگاه گوارش عبور می‌کند، بدون آن‌که باعث افزایش سطح قند خون شما شود. دو نوع فیبر وجود دارد: محلول و نامحلول. هر دو نوع فیبر به خاطر مزایای کاهش وزن‌شان معروف هستند.

خانم‌های زیر ۵۰ سال باید هر روز حداقل ۲۵ گرم فیبر مصرف کنند و مردان در این گروه سنی باید روزانه ۳۸ گرم فیبر بخورند. متأسفانه اکثر بزرگسالان آمریکایی، تنها نصف مقدار فیبر مجاز توصیه شده را دریافت می‌کنند. به غیر از حفاظت در برابر بیماری قلبی و مشکلات گوارشی، فیبر ممکن است به کاهش وزن شما نیز کمک کند.

چگونه فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند

فیبر نامحلول با طولانی کردن احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند. از آن‌جا که این فیبر توسط معده هضم نمی‌شود، در آن‌جا باقی می‌ماند و منبسط می‌شود زیرا شیره‌های معده، فیبر مواد غذایی‌ای که شما می‌خورید را اشباع می‌کنند. این امر نه تنها احساس سیری را طولانی می‌کند بلکه هوس‌های غذایی و دردهای گرسنگی را نیز کاهش می‌دهد. خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر، مانع پرخوری شما می‌شود.

مطلب مرتبط:  چگونه بدون از دست دادن عضله، چربی سوزی کنید؟

از سویی دیگر فیبر محلول، آب را جذب کرده و یک ژل چسبناک در داخل روده می‌سازد. این ماده چسبناک، جذب قند در جریان خون را کند کرده و خطر افزایش وزن و چاقی را کاهش می‌دهد. سطح پایین قند خون به معنی سطح انسولین پایین‌تر نیز می‌باشد. این مسئله، چربی ذخیره شده در بدن را کاهش می‌دهد.
اگر شما قادر به دریافت فیبر کافی از غذاهایی که می‌خورید نیستید، ما جدا توصیه می‌کنیم که از مکمل‌های فیبر استفاده کنید.

انواع مکمل‌های فیبر

پوست اسفرزه (پسیلیوم)

این، یک نوع فیبر محلول است که به شکل خشک، خرد شده یا پودر وجود دارد. این فیبر از پوسته‌های گیاه اسفرزه گرفته می‌شود. هنگامیکه این پوسته‌ها و دانه‌ها به آب اضافه می‌شوند، آب را جذب کرده و نگه می‌دارند و یک ماتریکس ژلی تشکیل می‌دهند.
با توجه به مطالعه‌ای که در مجله “علم مطالعه بالینی دستگاه گوارش ” منتشر شد، پوسته اسفرزه یک مکمل ایده‌آل برای سلامت عمومی و کاهش وزن است. ثابت شده که این مکمل فیبر، کلسترول بد را کاهش می‌دهد، سطح انسولین را تنظیم می‌کند و حتی باعث پایین آمدن فشار خون بالا می‌شود.

گلوکومانان

این،یک نوع فیبر محلول دیگر است که از گیاه سیب زمینی پافیلی گرفته می‌شود. گلوکومانان معمولا به شکل قرص است و باید قبل از یک وعده غذایی مصرف شود. با توجه به مطالعه ای که در مجله تغذیه انگلیس منتشر شد، شرکت کنندگانی که در طی یک دوره ۱۶ هفته‌ای، ۲ تا ۳ گرم گلوکومانان مصرف کردند یک کاهش قابل توجه در سطح کلسترول بد (LDL) را گزارش دادند. همچنین، به نظر این شرکت کنندگان (برخلاف آن‌هایی که مکمل‌های گلوکومانان مصرف نکرده بودند)، وعده‌های غذایی سیرکننده‌تر بودند.

مطلب مرتبط:  چگونه شکممان را کوچک کنیم

فیبر اینولین

فیبر اینولین از جو دوسر، آجیل و بعضی میوه‌ها گرفته می‌شود. مکمل‌های اینولین معمولا به شکل چسبنده یا جویدنی هستند. در یک فیبر چسبنده به طور متوسط حدود ۵ گرم فیبر و ۵ کالری دارد. برخی مکمل‌های فیبر چسبنده، بدون قند هستند و در طعم‌های مختلف موجودند. این محصول برای افرادی مناسب است که با بلعیدن قرص مشکل دارند.

متیل سلولز

متیل سلولز، فیبری است که از سلولز گیاهی مشتق می‌شود. این فیبر ساختاری شبیه پلیمر دارد. هنگامیکه آب به آن اضافه می‌شود، به یک ماتریکس ژلی تبدیل می‌گردد که آب را جذب کرده و نگه می‌دارد. معمولا مکمل‌های متیل سلولز به شکل پودرهای طعم دار موجودند و شما می‌توانید آن‌ها را با آب مخلوط کرده و مانند آبمیوه مصرف کنید.

۴ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام دوستان من رژیمم به این گونه است صبحانه یک لیوان شیر ناهار حداکثر یک بشقاب متوسط عصرانه میوه مصرف میکنم
    شام هم.یک دانه تخم مرغ اب پز
    ورزش هم میکنم به این صورت ۵۰ عدد دراز نشست
    ۳۰ دقیقه تمرین با دمبل ۲ کیلو
    ۵۰۰ کیلو کالری دوچرخه ثابت که بعضی اوقات به جاش به همان اندازه میدوم
    واقعا خسته شدم چون دوماه این برنامرو پیاده کردم ولی حتی ۱ کیلو هم کم نکردم خسته شدم دیگه
    وزن ۷۵ قد ۱۷۵ سن ۱۵

    • سلام دوست عزیز،
      گاه کم خوردن به کاهش وزن شما کمک نمی‌کند. چرا که بدنتان استرسی شده، احساس خطر کرده و چربی‌ها را برای روز مبادا نگه می‌دارد. باید میزان نیاز بدنتان به کالری را محاسبه نمایید و تنها ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری از میزان مورد نیاز را در برنامه‌ی غذایی‌تان بکاهید. در این صورت، در کنار یک برنامه‌ی تمرینی منظم به تدریج و به آرامی وزنتان کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین توجه داشته باشید که خیلی اوقات وزن شما کم نمی‌شود، اما چربی‌ها سوزانده و سایزتان کاهش پیدا می‌کند. در هر صورت، برای مشاهده‌ی هر نتیجه‌ای حداقل به ۴ تا ۶ ماه رعایت برنامه‌ی غذایی و تمرینی مستمر احتیاج دارید. موفق باشید :)

    • سلام عزيزم ، من هم در سن شما همين مشكل رو داشتم ، هر كاري براي كاهش وزن ميكردم اثر نداشت تا اينكه بيخيال شدم ، به محض رها كردن رژيم وزن كم كردم ، چطوري؟! به چاقيم فكر نميكردم جلو اينه قدي نميايستادم و لباس سايز بزرگتر ميپوشيدم هر سه وعده غذا را مصرف ميكردم بدون هيچ ترسي بعد از ٥ ماه كه خودم را وزن كردم ناباورانه ٣.٥ كيلو وزن كم كرده بودم ، همين روند را ادامه دادم يعنني دست از فكر بيش از حد و آزار خودم بر داشتم و با همه غذا خوردم ، الان ٢١ سالمه ١٧٣ سانت قد دارم و ٥٢ كيلو وزمن هست ، هر سه وعده غذايم را كامل مصرف ميكنم و از خوردن غذاي شيرين و چرب پرهيز ميكنم ، طبق گفته ي يك دكتر هندي ، معده ي شما وقتي تحت فشار باشد أسيدي اشباع ميكند كه باعث ميشود وزن و تناسب اندام به هم بريزد.