کارشناسان، متدهای مختلف را برای از دست دادن اضافه وزن ناشی از احتباس آب فاش می کنند. اگر در حال تلاش برای کاهش وزن با رژیم غذایی و ورزش هستید، نوسانات وزن روزانه روی ترازو می توانند ناامید کننده باشند. وقتی عدد روی ترازو بالا و پایین می رود، به سختی می توان گفت که آیا برنامه شما موثر است یا نه. اما آن تغییرات روزانه وزن، اغلب به علت احتباس آب هستند. اما چگونه از شر اضافه وزن ناشی از احتباس آب خلاص می شوید؟ منابع پزشکی، بهترین روش ها را برای رسیدن به اهدافتان به طور مطمئن و بدون خطر می گوید.

چرا من، اضافه وزن ناشی از احتباس آب دارم؟

به گفته دکتر کاتلین وین، وزن شما می تواند به طور قابل توجهی در مدت یک روز نوسان کند. دکتر وین، یک متخصص غدد دارای برد تایید شده است که در دانشگاه ملی اوهایو کار می کند. او می گوید در حالی که یک تغییر وزن ۲ کیلوگرمی برای اکثر مردم، عادی است اما این عدد در صورتی که شما چاق یا دارای اضافه وزن باشید، می تواند بسیار بالاتر باشد. او می گوید: «در فردی با شاخص توده بدنی ۴۰، ۵۰ یا بیشتر، ممکن است یک تغییر وزن ۹ کیلوگرمی در مدت یک روز اتفاق بیفتد» اما چرا این نوسانات وزن، روزانه اتفاق می افتند؟ در بسیاری از موارد، علت احتباس آب است. دکتر وین می گوید غذایی که شما می خورید، می تواند باعث شود وزنتان در طول روز تغیر کند. براساس یک مطالعه، حدود ۲۲ درصد از آب مصرفی ما از مواد غذایی می آید، اگرچه این عدد می تواند بسته به مصرف میوه ها و سبزیجات شما تغییر کند. و افزایش وزن کربوهیدرات نیز می تواند باعث احتباس مایع شود.

دکتر وین همچنین توضیح می دهد که حساسیت نمک می تواند باعث شود افزایش وزن آب پیدا کنید. او می گوید که اگر شما مقاوم به انسولین باشید، ممکن است احتباس مایع بیشتری را تجربه کنید. اما هر کسی که نمک بیش از حد مصرف کند یا کسی که به شدت به نمک حساس است، ممکن است احساس نفخ کرده و لازم باشد اضافه وزن ناشی از احتباس آب از دست دهد.

درمان های گیاهی برای خلاص شدن از شر اضافه وزن ناشی از احتباس آب

از آنجا که احتباس آب، یک نگرانی رایج است، شما متدهای مختلف بسیاری را می بینید که برای از دست دادن وزن آب تبلیغ می شوند. متاسفانه همه آنها مطمئن نیستند و اکثرشان موثر نمی باشند. اکثر داروها برای خلاص شدن از شر اضافه وزن ناشی از احتباس آب ادعا می کنند که خواص دیورتیک دارند. این بدان معناست که آنها با افزایش حجم ادرار به بدن شما کمک می کنند از شر اضافه وزن ناشی از احتباس آب اضافی خلاص شود. هنگامی که شما یک ادرار آور مصرف می کنید، احساس می کنید که نیاز است به دفعات بیشتری دستشویی بروید. اینها برخی از محبوب ترین داروهای گیاهی هستند که برای کمک به از دست دادن اضافه وزن ناشی از احتباس آب تبلیغ می شوند.

۱- مارون بوش: این گیاه در طب سنتی به عنوان یک دیورتیک مورد استفاده قرار می گیرد اما منابع پزشکی می گویند که هیچ مدرکی برای اثبات موثر بودن آن وجود ندارد.

۲- دامیانا: برخی مردم، این داروی گیاهی را به عنوان یک ملین، یک دیورتیک یا برای درد قاعدگی مصرف می کنند. اما هیچ مدرک علمی محکمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

۳- یونجه: به آن گیاه بوفالو نیز می گویند. برخی مردم معتقدند که یونجه می تواند به عنوان یک دیورتیک برای کمک به کاهش وزن آب عمل کند. اما مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

۴- کوله خاس: ادعا می شود که این گیاه به شما کمک می کند دفع ادرار را برای خلاص شدن از شر اضافه وزن ناشی از احتباس آب افزایش دهید اما هیچ مدرک محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. این گیاه ممکن است برخی مزایای ضد التهابی نیز داشته باشد.

۵- برگ زیتون: ممکن است دیده باشید که عصاره برگ زیتون به عنوان محصولی برای کمک به کاهش احتباس آب از طریق دفع ادرار، تبلیغ می شود. اما باز هم منابع پزشکی می گویند که هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

۶- جعفری: شما می توانید جعفری را به راحتی در فروشگاه مواد غذایی محل تان پیدا کنید و آن را به سالاد یا غذاهای گیاهی تان اضافه نمایید. در حالی که برخی مردم معتقدند که جعفری می تواند به شما کمک کند اضافه وزن ناشی از احتباس آب از دست دهید اما شواهدی در این زمینه وجود ندارد.

۷- چای سبز: این مکمل کاهش وزن محبوب، اغلب توسط افراد رژیمی مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند آن می تواند به شما کمک کند وزن از دست دهید اما چای سبز حاوی کافئین است که به عنوان یک دیورتیک عمل می کند.

۸- قاصدک: این گیاه، یکی از داروهای متداول تر برای وزن آب است و در واقع، برخی مطالعات نشان می دهند که ممکن است به افزایش دفع ادرار کمک نماید.

۹- ماته: شما ممکن است این نوشیدنی را با برچسب «چای سنت بارتولومیو» ببینید. فروشندگان تبلیغ می کنند که این گیاه می تواند دفع ادرار را افزایش دهد. ماته حاوی کافئین است که ممکن است به شما کمک کند اضافه وزن ناشی از احتباس آب از دست دهید.

همچنین ممکن است رژیم های غذایی را ببینید که برای از دست دادن وزن آب در تلویزیون و به صورت آنلاین تبلیغ می شوند. بسیاری از این رژیم های غذایی، کربوهیدارت مصرفی شما را کاهش می دهند و باعث کاهش موقت وزن آب می شوند. برخی از رژیم های غذایی نیز ممکن است شامل برخی داروهای گیاهی ذکر شده در بالا باشند.

دیورتیک ها (قرص های آب) برای کاهش اضافه وزن ناشی از احتباس آب

علاوه بر داروهای گیاهی، شما ممکن است داروهای بدون نسخه (OTC) را نیز برای خلاص شدن از شر اضافه وزن ناشی از احتباس آب مشاهده کنید. این محصولات معمولا در داروخانه ها موجودند و اغلب حاوی ۵۰ ــ ۲۵ میلی گرم از دارویی به نام پامابروم هستند. اما به گفته دکتر وین، فقط به این خاطر که این قرص های بدون نسخه به آسانی در دسترس هستند، به این معنا نیست که بی خطر می باشند. او می گوید: دیورتیک های بدون نیاز به نسخه، قدرت کمتر و احتمالا خطر کمتری نسبت به دیورتیک های تجویز شده توسط پزشک دارند اما هنوز هم خطراتی وجود دارد. هیچ یک از آنها تایید FDA برای ایمنی یا اثربخشی را ندارند، چون دارو نیستند. قرص های آب بدون نسخه ممکن است روی سطوح پتاسیم در بدن، اثرات کوتاه مدت یا بلند مدت داشته باشند اما ما نمی دانیم چون این محصولات، فرایند تایید رسمی را سپری نکرده اند.

سایر پزشکان و سازمان های دیگر نیز نگرانی ها در مورد استفاده از دیورتیک ها برای کاهش وزن را افزایش داده اند چون این قرص ها، اغلب به منظور کاهش وزن سریع توسط ورزشکاران و افراد رژیمی، به طور غلط مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی موارد شدید، این سوء استفاده می تواند به آسیب شدید یا مرگ منجر شود.

راه های مطمئن برای خلاص شدن از شر اضافه وزن ناشی از احتساب آب

اگر اکثر داروهای گیاهی برای خلاص شدن از شر اضافه وزن ناشی از احتباس آب، موثر نیستند و قرص های آب کنترل نشده، پتانسیل صدمه زدن به بدن را دارند، آیا هیچ راه مطمئنی برای خلاص شدن از شر وزن آب وجود دارد؟ چند روش وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند.

۱- سدیم مصرفی تان را کاهش دهید

اگر شما به نمک حساس هستید، مراقب مقدار نمکی که هر روز مصرف می کنید، باشید و به یاد داشته باشید که سدیم در چیزهایی که فکرش را هم نمی کنید، پنهان می شود. در واقع، بیشتر نمکی که ما هر روز مصرف می کنیم، از غذاهای فرآوری شده ای مانند غذاهای کنسرو شده، فست فود ها و وعده های غذایی یخ زده نشات می گیرد.

۲- آب بنوشید

ممکن است از دست دادن اضافه وزن ناشی از احتباس آب به وسیله مصرف آب، یک توصیه عجیب و غریب به نظر برسد اما اگر هر روز آب کافی بنوشید، بدن شما از آب استفاده خواهد کرد و به درستی از شر آن خلاص می شود.

۳- غذاهای آبدار مصرف کنید

برای هیدراته ماندن، وعده های غذایی شامل میوه ها و سبزیجات پر آب مصرف کنید تا بدن شما نفخ نکند. طالبی، توت فرنگی، هندوانه، کاهو، کلم، کرفس، مارچوبه و اسفناج، مواد غذایی سالم سرشار از آب هستند. برخی منابع، این مواد غذایی را دیورتیک های طبیعی می نامند.

۴- ورزش کنید

ورزش برای بهبود گردش خون عالی است. اما دکتر وین خاطر نشان می کند که ورزش برای بیماران دیابتی که دچار احتباس آب می شوند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. او می گوید: اگر شما به انسولین مقاوم هستید، آنگاه ورزش روزانه ممکن است به شما کمک کند که اضافه وزن ناشی از احتباس آب را از دست دهید، چون ورزش، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

۵- کربوهیدرات های سالم تر را انتخاب کنید

کاهش کربوهیدرات، اغلب باعث از دست دادن سریع آب می شود. اما اگر کربوهیدرات ها را بیش از حد کاهش دهید، سطوح انرژی شما افت خواهند کرد. به جای حذف کامل کربوهیدرات ها، کربوهیدرات های سالم مانند میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید و از کربوهیدرات های تصفیه شده که می توانند باعث شوند بدنتان، آب بیشتری حفظ کند، اجتناب نمایید. در نهایت، اگر به طور مکرر دچار احتباس آب می شوید، مهم است که با پزشکتان صحبت کنید. پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا این وضعیت، نرمال است یا نشانه یک نگرانی برای سلامتی است. و مطمئن شوید که اگر از هر نوع درمانی برای خلاص شدن از شر اضافه وزن ناشی از احتساب آب استفاده می کنید، حتما به پزشکتان بگویید. مکمل های گیاهی برای کاهش آب، قرص های آب و حتی برخی مواد غذایی می توانند با دارو ها و دیورتیک هایی که پزشک شما تجویز می کند، تداخل پیدا کنند.