خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
کاهش وزن

در یک سال چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

در یک سال چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

تلاش برای کاهش مقدار زیادی وزن در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، ایده‌ی خوب و راه سالمی برای کاهش وزن نیست. بدتر از آن، اینکه اگر سریع وزن کم کنید، به احتمال خیلی بیشتری دوباره وزنتان به سر جای اولش باز خواهد گشت. اگر برای کاهش وزنتان به زمانی حدود یک سال فکر می‌کنید، در مسیر صحیحی قرار دارید. آرام وزن کم کردن، شما را در مسیر سالمی قرار خواهد داد، و عاداتی که در این مدت کسب می‌کنید، باعث خواهد شد تا برای همیشه وزنتان متعادل بماند.

به آرامی وزن کم کنید

شما باید برای سوزاندن ۳۵۰۰ کالری تلاش کنید، تا اینکه نیم کیلو از وزنتان کم شود. سرعت کاهش وزن شما بصورت میانگین، نباید بیش از ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته باشد. این مقدار، هدفی است که می‌توانید با ترکیب تغذیه‌ی سالم و تمرینات ورزشی متعادل به آن دست یابید. به هیچ وجه نباید خورد و خوراکتان را به شدت کاهش دهید، یا اینکه بیش از اندازه ورزش کنید. ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم بنظر خیلی کم می‌آید، اما در پایان یک سال شما ۲۶ تا ۵۲ کیلوگرم وزن کم خواهید کرد! این خوب نیست؟

ورزش را جدی بگیرید

یک فرد عادی برای بدست آوردن تناسب اندام و فیزیک خوب، نیاز دارد تا حداقل هفته‌ای یکی دو ساعتی ورزش کند. ورزش‌هایی همچون دویدن، شنا کردن یا هر فعالیت ایروبیک دیگر. اما اگر می‌خواهید بیشتر وزن کم کنید، طبیعتاً باید بیشتر هم ورزش کنید. بهترین حالت این است که متعادل ورزش کنید. بعنوان مثال، یک پیاده‌روی یکنواخت با سرعتی حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر در ساعت، می‌تواند کلی کالُری بسوزاند، بدون اینکه نیازی باشد خطرات احتمالی شدید دویدن را بپذیرید.

مطلب مرتبط:  نیاز واقعی ما به پروتئین چقدر است؟

همچنین تمرینات استقامتی همچون تمرین با وزنه برای عضله سازی هم، به کاهش وزنتان هم کمک می‌کند. واقعیت این است که عضلات، بیشتر از بافت چربی کالُری می‌سوزانند، بنابراین چند کیلویی عضله پیدا کردن، به از بین بردن چربی‌ها کمک می‌کند!

تغذیه

همین که بدن شما کالری های مصرفی را بعنوان چربی ذخیره کرد، تنها راه خلاص شدن از چربی مازاد این است که از آنها استفاده کنید. اگر بجای استفاده از آنها به مصرف کالری بیشتر ادامه دهید، هیچ مقدار ورزش نمی تواند وزن شما را کم کند.

برای تازه کارها بهترین پیشنهاد این است که مصرف الکل، فست فود و غذاهای پر انرژی مثل کیک و شکلات را کاهش دهند. چیزهایی که می خورند را واقعه نگاری کنند و مشکلات خورد و خوراکشان را بیابند. و میوه و سبزیجات را به بخش بزرگی از خوراک روزانه شان تبدیل کنند. برای اینکه یک برنامه ی غذایی کم کالری و سالم داشته باشید، باید به سراغ رژیم هایی بروید که اختصاصا برای اشخاصی که می خواهند وزن کم کنند طراحی شده است.

مطلب مرتبط:  چرا درصد چربی بدن از وزن بدن مهم‌تر است؟

مدیریت زندگی

اگر شخصیت خودتان را بشناسید و با توجه به آن رفتار کنید، قدمی بزرگ برای کاهش وزن موفق برداشته‌اید. مردم، معمولاً هنگام خستگی یا هنگامی که در شرایط خاصی قرار دارند غذا می‌خورند. باید بدانید که معمولاً، برخی از انسان‌ها به استرس، تنهایی و سایر احساساتشان، با غذا خوردن پاسخ می‌دهند!

اگر چنین محرک‌هایی را شناسایی کردید، خواهید توانست تا بر روی رفتارهای خورد و خوراکتان، مدیریت بهتری داشته باشید. بعلاوه ضروری است که بصورت منظم ورزش کنید. کاهش ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم وزن در یک سال از طریق راه‌های سالم، نه تنها شدنی است، بلکه به آهستگی و با سرعی ثابت، بهترین روش کاهش وزن شناخته شده است.

برای دستیابی به موفقیت، باید در رابطه با خوراکتان، سبک زندگی و فعالیت‌های ورزشی‌تان، تعهدی طولانی مدت داشته باشید. کار سختی نیست، همین الان به خودتان متعهد دهید، و همین الان شروع کنید!

۳ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام . با تشکر از مطالب خوبتون . راستش من چند سال پیش در عرض 4 الی 5 ماه حدود 43 کیلوگرم وزن کم کردم اما فقط یک سال وزنم رو ثابت نگه داشتم و بعد از اون به تدریج وزنم بالا رفت تا دوباره به وزن سابق رسیدم . امسال اما با تفاوت هایی نسبت به قبل رژیم گرفتم . اول اینکه در 4 ماه فقط 20 کیلو وزن کم کردم . پیاده روی میکنم و البته دیگه اینطور نیست که غذایی رو نخورم . اما با این وجود خیلی میترسم که وزنم مجددا بالا بره .

    در اکثر سایت ها فقط به این که چطور وزن رو کاهش بدیم صحبت میشه اما در مورد این که بعد از کاهش وزن چیکار کنیم که دوباره چاق نشیم اصلا صحبتی نمیشه . ممنون میشم مطلبی در این باره منتشر کنید . به خدا دیگه نمیخوام وزنم بالا بره .

    مورد بعدی اینه که من طبق رژیم فعلی خوب در روز تعداد وعده های غذایی رو افزایش دادم اما حجم رو کاهش . اگر بخوام طبق همین رژیم ادامه بدم وزنم همینجور به مرور پایین میاد در صورتی که من میخوام ثابت نگه دارم . اگر غذا بیشتر بخورم که خب چاق میشم . این مسائل رو اگر توضیح بدید ممنون میشم .

    • ایمان عزیز
      اولین چیز در مورد توانایی کسب و نگهداری از تناسب اندام، این هست که دانش این کار رو کسب کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که همیشه مجله‌ی ما رو دنبال کنید و مقالات جدید رو مطالعه بفرمایید.

      کاملا حق با شماست، توجه داشته باشید که همیشه، در هر کاری، فاز نگهداری سخت‌تر از فازهای دیگر است. اما نباید از آن بترسید، بلکه با انرژی فراوان بر آن غلبه کنید. کار سختی هم نیست، پس از اینکه وزنتون کاهش پیدا کرد، کافیه تا ورزشی رو بصورت مستمر و حداقل سه روز در هفته انجام بدید، و خورد و خوراکتون رو دوباره مانند زمان چاقی، زیاد نکنید.

      همچنین یادتان باشد که اگر یک رژیم غذایی را به یک شکل واحد نگه دارید، پس از مدتی دیگر وزنتان کاهش پیدا نخواهد کرد. اگر قرار باشد بطور دائم وزنتان کاهش پیدا کند، باید بصورت مستمر رژیم غذایی‌تان سخت‌تر و به تدریج کم کالری‌تر شود.

      حتما مطالب بیشتری در مورد نگهداری از وزن خواهیم نوشت، موفق باشید :)

    • با سلام
      متابولیسم پایه بدن هر سال 1% از سال قبل کمتر می شود بنابر این اگر به اندازه سال قبل بخورید حتما چاقتر می شوید.
      علم خودرا نسبت به تغذیه صحیح و سبک زندگی سالم افزایش دهید درست خوردن مثل مسواک زدنه همیشگیه دوره ای نیست.
      اگر قبلا در هفته دو وعده پرخوری می کردید آنرا به حداکثر یک وعده کاهش دهید
      وعده های غذایی را به صبحانه، میان وعده، ناهار، عصرانه، شام، دسر بعد از شام افزایش دهید
      نسبت به تغییر وزن و سایز خود حساس باشید.
      در کمد لباستان حداکثر دو سایز لباس داشته باشید. یک سایز فیت و یک ساز کمی راحت تر
      لباس های خیلی راحت را به کسی بدهید
      در جمع زیاد ظاهر شوید
      ذهنتان را برای سایز و وزن جدیدی که به آن رسیدید یا خواهید رسید برنامه ریزی کنید و لاغر ترین عکس خود را داخل کمد لباس و داخل یخچال بچسبانید (می توانید مونتاژ کنید)
      هر هفته یک روز را بعنوان روز رعایت در نظر بگیرید در این روز یا روزه بگیرید با افطاری مختصر یا وعده های بسیار کم کالری میل کنید
      کیک عروسی دوستتون یا تولد همکارتونو رد نکنید تیکه کوچکتری میل کنید.
      شکر و مربا و عسل و کره و خامه و پنیر خامه ای و نمک و ترشی را از زندگیتون حذف کنید، ذائقه تون عوض می شه و بعد از مدتی هوس هم نمی کنید
      غذای هر وعده رو از قبل تدارک ببینید تا در شرایط اضطرار قرار نگیرید اگر هم در این شرایط قرار گرفتید مثلا در محل کارتون غذا سفارش می دید از نوع سالم سفارش بدید. مطمئن باشید یه همبرگر ذغالی بدون سس بهتر از یه چلوکوبیده با ترشی و کره است
      از لبنیات کم چرب استفاده کنید مطمئن باشید روغن پالم بدرد بدنتان نمی خورد.
      اگر هوس خوراکی پرکالری و غیر مفید کردید از مشابهش استفاده کنید کلی مشابه سالم در اینترنت می تونید پیدا کنید مثلا بجای بستنی از ماست میوه ای که خودتان درست می کنید میل کنید
      خوابتونو منظم کنید
      سالم و بانشاط باشید
      آب خوردن را تمرین و یاد بگیرید
      شام سبک بخورید ادای خارجیارو تو شام درآرید سوپ ، سالاد ، بیفتیک ، استیک ، گوشت کبابی و .. هر یک به تنهایی یا ترکیبی
      خلاصه اینا قسمتی از سبک زندگیه
      اگه شما مدتی رژیم بگیرید و بعد برگردید به عادتهای قبلی مسلما چاق خواهید شد مثل قبل که شده بودید البته خیلی سریعتر چون وزنتون اومده پایین تر و به تناسب وزن جدیدتون نیاز به کالری کمتری دارید پس اگه مثل قبل بخورید سریعتر چاق می شوید