آیا آرام غذا خوردن واقعا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

هنگامیکه صحبت از کاهش وزن می‌شود، رژیم‌های غذایی زودگذر، قرص‌ها  و راه‌کار‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید برای مؤثرتر کردن تلاش‌های کاهش وزن‌تان از آن‌ها استفاده کنید. اما شما مجبور نیستید برای لاغر شدن، آن همه سختی را پشت سر بگذارید. شاید پایبندی به “رژیم وقفه”، تنها چیزی باشد  که شما برای پیروز شدن در نبرد علیه چاقی به آن نیاز دارید.

رژیم وقفه، به معنای آرام غذا خوردن است. به گفته کارشناسان سلامتی، یکی از دلایلی که اروپایی‌ها لاغرتر از آمریکایی‌ها هستند این است که اروپایی‌ها به آرامی غذا می‌خورند. تند تند غذا خوردن در واقع باعث می‌شود که کالری بیشتری مصرف کنید.

به مغز زمان دهید تا احساس سیری کند

درهنگام غذا خوردن حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا مغز، سیگنال سیری را ارسال کند. حالا اگر شما غذایتان را در عرض ۱۰ دقیقه تمام کنید، کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.

یک مطالعه توسط محققان دانشگاه رود آیلند نشان داد که آرام غذا خوردن، به مغززمان بیشتری می‌دهد تا با تنظیم سطح لپتین و گرلین به بدن اجازه دهد که به حس سیری دست یابد. لپتین و گرلین، به ترتیب هورمون‌های سیری و گرسنگی هستند. آن‌ها قبل و در هنگام غذا خوردن ، به وسیله مغز ترشح می‌شوند تا مقدار غذایی که بدن مصرف می‌کند را تنظیم کنند.

آرام غذا خوردن به مغز زمان کافی می‌دهد تا هورمون درست را ترشح کند. محققان دانشگاه رود آیلند دریافتند خانم‌هایی که به آرامی غذا می‌خورند، نسبت به آن‌هایی که در عرض ۱۰ دقیقه غذایشان را تمام می‌کنند، ۱۰ درصد کالری کمتری مصرف می‌کنند.

از طعم‌ها لذت ببرید

حقیقت این است که وقتی شما مقدار زیادی غذا را به سرعت در دهان‌تان می‌گذارید، طعم زیادی احساس نخواهید کرد و هنگامیکه بیش از حد سریع غذا می‌خورید، به خودتان زمان کافی برای چشیدن و احساس کردن طعم غذایی که می‌خورید، نمی‌دهید. شما در پایان غذا ناامید می‌شوید، چون غذاها تمام شده‌اند اما شما هنوز گرسنه هستید. شما درنهایت احساس نارضایتی می کنید و این مساله می‌تواند باعث شود که در ساعات بعدی روز تمایل داشته باشید که غذای بیشتری مصرف کنید.
آرام غذا خوردن و به دقت جویدن غذایتان به شما اجازه می‌دهد که در هنگام صرف غذا لذت ببرید و این امر به افزایش احساس سیری کمک می‌کند. هنگامیکه به چیزی که می‌خورید کاملا توجه داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که برای بار دوم غذا نکشید.

آگاهانه غذا خوردن

آرام غذا خوردن به کنترل مقدار غذایی که می‌خورید، کمک می‌کند. دلیلش این است که شما بدون فکر مقدار زیادی غذا در دهان‌تان نمی‌گذارید. آرام جویدن غذا و احساس کردن طعم‌ها، راه‌کار‌های عالی‌ای برای تحت کنترل نگه داشتن اشتها هستند.

چطور آرام غذا بخورید

بعضی افراد به طور طبیعی آرام غذا می‌خورند اما بقیه باید یاد بگیرند که با سرعت کمتری غذا بخورند. در ادامه، نکات و ترفندهایی بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند آرام تر غذا بخورید:

  • بین لقمه‌ها آب بنوشید

به جای جویدن غذایتان بطور مداوم، بین لقمه‌ها جرعه‌های آب بنوشید. این عادت، سرعت خوردن شما را کاهش خواهد داد و درعین حال باعث می‌شود که سریع‌تر احساس سیری کنید.

  • بر روی غذایتان تمرکز کنید

حواس پرتی باعث چاقی می شود بنابراین کنترل تلویزیون یا موبایلتان را کنار بگذارید و بر غذا خوردن تمرکز کنید. وقتی به غذایی که در مقابل‌تان قرار دارد توجه کامل داشته باشید، کمتر احتمال دارد که حساب کالری مصرفی‌تان از دست‌تان خارج شود.

  • غذا را به آرامی بجوید

واضح است شما برای آرام غذا خوردن باید غذا را به آرامی بجوید. اگر با آرام جویدن غذایتان مشکل دارید، ما توصیه می‌کنیم که قبل از قورت دادن غذا به تعداد دفعات معینی آن را بجوید. به عنوان مثال به خودتان یاداوری کنید که قبل از قورت دادن غذا، حداقل ۷ بار آن را بجوید.

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.