۱۰ باور غلط در مورد ورزش و رژیم غذایی که کاهش وزن را سخت‌تر می‌کند

هر ساله میلیون‌ها نفر تصمیم می‌گیرند وزن کم کنند، خواه در اولین روز سال جدید، روزهای تولدشان یا یک روز صبح، وقتی که آینه یا ترازوی حمامشان ناخوشایند بنظر می‌رسد! و هر سال بسیاری از آنها نا امید می‌شوند و قبل از رسیدن به اهدافشان از این کار دست می‌کشند. دسته‌ای از اطلاعات نادرست در مورد رژیم غذایی و ورزش که بوسیله‌ی باشگاه‌ها، محل‌های کار، و بر روی اینترنت پخش می‌شود، به این مشکل دامن می‌زنند.

برای اینکه به افراد بیشتری کمک کنیم که به یک وزن سالم برسند و آن را حفظ کنند، جولی بندر، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی دانشگاه بیلور در دالاس و فیل تاین، مدیر مرکز بهداشت و سلامتی بیلور تام موافقت کردند که در مورد رایج ترین باورهای غلط رژیم غذایی و ورزشی دیدگاه‌هایشان را با ما به اشتراک بگذارند.

باور غلط شماره ۱: حرکت کرانچ، چربی شکم شما را از بین می‌برد

نادرست است! تاین می‌گوید: شما نمی‌توانید انتخاب کنید که کدام بخش از بدنتان چربی سوزی کند. برای چربی سوزی، شما باید تمرینی انجام دهید که هم دارای مولفه‌های تمرینات قدرتی باشد و هم تمرینات کاردیو. چنین تمرینی، مقدار چربی کل بدن شما را کاهش خواهد داد.

باور غلط شماره ۲: کشش قبل از ورزش بسیار مهم است

نادرست است! برخی تحقیقات نشان داده که حرکات کششی قبل تمرین در واقع باعث می‌شود عضلات، بیشتر مستعد آسیب دیدگی شوند. آنها ادعا می‌کنند که فیبرهای عضلانی توسط حرکات کششی کشیده و ضعیف می‌شوند و باعث می‌شود برای فشار ناشی از ورزش، آمادگی کمتری داشته باشند. تاین پیشنهاد می‌کند: ممکن است شما بخواهید قبل از دویدن، خودتان را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید، اما اگر با وزنه تمرین می‌کنید، برای کشیدن عضلاتتان، تا بعد از تمرین صبر کنید.

باور غلط شماره ۳: هرگز نباید قبل از تمرین چیزی بخورید

نادرست است! برای اینکه برای عضلاتتان انرژی فراهم کنید تا بطور موثری کار کنند، باید بوسیله‌ی مواد غذایی و مایعات به بدنتان سوخت برسانید، حتی اگر در صبح زود تمرین می‌کنید. بندر می‌گوید: سعی کنید ۱ تا ۳ ساعت قبل از تمرین، یک وعده‌ی کوچک یا میان وعده بخورید. برای سوخت رسانی به بدنتان از بهترین مواد غذایی استفاده کنید و مقداری میوه، ماست یا تست گندم کامل انتخاب کنید.

باور غلط شماره ۴: تمرین با وزنه، زنان را حجیم می‌کند

نادرست است! تاین می‌گوید: بدن اکثر زنان، تستوسترون کافی برای حجیم شدن مانند بدنسازانی که در تلویزیون می‌بینید، تولید نمی‌کند. اگر متوجه شدید که بزرگتر از آنچه دوست دارید، شده اید فقط کافی است از وزنه‌های سبک‌تر و تکرارهای بیشتر استفاده کنید.

باور غلط شماره ۵: همه نوع چربی برای شما مضر است

نادرست است! برخلاف باور عموم، «چربی‌های خوب» زیادی وجود دارند که برای سلامتی ضروری‌اند و به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. بندر می‌گوید: آنها چربی‌هایی هستند که برخلاف چربی‌های بد که بطور مصنوعی ساخته می‌شوند، بطور طبیعی در مواد غذایی مانند آووکادو، آجیل و ماهی وجود دارند. قرار دادن مقادیر کوچک از این مواد غذایی در وعده‌های غذایی می‌تواند به شما کمک کند که بمدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و در نتیجه کمتر غذا بخورید.

باور غلط شماره ۶: محدود کردن کالری، بهترین راه برای کاهش وزن است

نادرست است! کاهش کالری و تحرک بیشتر، در کنار هم، به شما کمک خواهند کرد که وزن کم کنید و توده‌ی خالص عضلانی‌تان را حفظ کنید تا سوخت و سازتان افزایش یابد. مردم معمولا به این باور اشتباه در مورد ورزش و رژیم معتقدند که برای کاهش وزن باید معیارهای شدیدی را رعایت کنند، مانند خوردن کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز! اما چنین رژیم‌هایی معمولا سوخت کافی برای بدن را فراهم نمی‌کنند و ممکن است برعکس آنچه می‌خواهید سوخت و ساز بدن را کندتر کنند. بندر می‌گوید: اقدامات شدید، به ندرت منجر به نتایج طولانی مدت می‌شوند، بنابراین با مقادیر کوچک شروع کنید و بطور مداوم ۱۰۰ تا ۳۰۰ کالری از رژیم روزانه‌تان حذف کنید تا به نتیجه‌ی خوبی برسید.

باور غلط شماره ۷: تا زمانیکه غذاهای سالم می‌خورید، می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید غذا بخورید

نادرست است! یک کالری، یک کالری است! هرچند بلغور جو دوسر سالم است، اما اگر شما ۴ فنجان بلغور جو دوسر بخورید، این کالری‌ها جمع می‌شوند. بندر می‌گوید: سالم یا غیر سالم، شما هنوز هم باید مراقب اندازه‌های سهم غذایتان باشید. شما بمنظور کاهش وزن باید کالری مصرفی خود را محدود کنید، با اینحال آگاهی از اینکه چطور باید کالری مصرفی را در طول روز متعادل کنید، به شما کمک می‌کند که احساس محرومیت، گرسنگی و ناامیدی نکنید.

باور غلط شماره ۸: ورزش، چربی را به عضله تبدیل می‌کند

نادرست است! بافت چربی و عضله از دو نوع سلول کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند. در حالیکه شما می‌توانید یکی از آنها را از دست بدهید و آن را با دیگری جایگزین کنید اما تاین می‌گوید: این دو هرگز به اشکال مختلف تبدیل نمی‌شوند. بنابراین چربی هرگز به عضله تبدیل نمی‌شود.

باور غلط شماره ۹: دیر غذا خوردن در شب، باعث افزایش وزن شما خواهد شد

نادرست است! بندر می‌گوید: هیچ ساعات جادویی وجود ندارد. ما غذا خوردن در آخر شب را به افزایش وزن ربط می‌دهیم زیرا معمولا کالری بیشتری در شب مصرف می‌کنیم. ما اینکار را انجام می‌دهیم، چون معمولا در نیمه اول روز، کالری کافی به بدنمان نمی‌رسانیم. روزتان را با صبحانه آغاز کنید و هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار چیزی بخورید. اندازه‌ی ناهارتان را مانند شام در نظر بگیرید، با اینکار کمتر احتمال دارد که در شب زیاده روی کنید و درعین حال می‌توانید از یک میان وعده‌ی کوچک در آخر شب لذت ببرید، بدون آنکه بترسید که باعث چاقی شما می‌شود.

باور غلط شماره ۱۰: برای اینکه یک تمرین خوب داشته باشید، باید عرق کنید

نادرست است! تاین می‌گوید: عرق لزوما نشان دهنده‌ی تلاش شما نیست. تعریق، روش بدن برای خنک کردن خودش است. می‌توانید بدون فعالیت شدیدی که باعث تعریق می‌شود، مقدار قابل توجهی کالری بسوزانید: سعی کنید قدم بزنید یا چند تمرین سبک با وزنه انجام دهید یا در یک استخر شنا تمرین کنید.

از دست ندهید...

10 نظر ارسال شده است

  1. meraj

    سلام
    من اضافه وزن دارم مطالب تان را هم خواندم من وقت باشگاه رفتن ندارم به نظرتان چه ورزش هایی در خانه انجام دهم که خوب باشد و بدون هیچ وسیله ای…
    لطفا کمکم کنید

    1. مجله تناسب اندام

      سلام دوست عزیز،
      برخی از ورزش‌ها همچون trx، پیلاتس، یوگا و ایروبیک را می‌توانید بهمراه یک ویدیوی آموزشی و تجهیزات مربوطه در خانه نیز انجام دهید. همچنین، برخی از تمریناتی که با کمک وزن بدن انجام می‌شوند نیز براحتی در منزل قابل اجرا هستند. تمریناتی همچون اسکات، دراز و نشست، طناب زدن، شنا سوئدی و غیره.

  2. Hamila

    با سلام و احترام
    منظور از ميانوعده ي كوچك در شب چي ميتونه باشه ،؟؟؟ ممكنه مثال بزنيد،،،

    1. مجله تناسب اندام

      هر چیزی که زیاد پر کالری نباشد و مقوی هم باشد :) یکی دو عدد میوه، یک چای بهمراه کمی بیسکوییت جو، سالاد، یک نان تست و کمی کره‌ی بادام زمینی، یک لیوان شیر، یک کاسه ماست میوه‌ای، دو سه عدد تخم مرغ پخته، هفت هشت عدد آجیل و خیلی چیزهای دیگر :)

  3. فیت لیدی

    سلام
    سایت خوبی دارید. به وبسایت ما هم سری بزنید
    در صورت تمایل همکاری مشترک هم می تونیم داشته باشیم
    http://fitlady.ir

  4. سید مهدی

    با سلام
    مربی من گفته که برای گرم کردن از حرکات کششی استفاده کنم. نظر شما چیه؟
    در ضمن بروسلی 13% درصد بدنش از چربی بوده و نمیشه گفت چربی مضر است.

    1. Erfan

      من فکر میکردم حرکات کششی تاثیری داره اما چنتا مطلب از همین سایت رو خوندم، الان داره نظرم عوض میشه.
      بنظرم بهتره از دویدن برای گرم کردن بدن استفاده کرد

      چربی مضر نیست اما زیادیش، چرا !
      در ضمن من فکرنمیکنم بروسلی چربی بدنش 13% بوده باشه، چون چربی بدن کریس رونالدو فقط 6% هست!

      1. سید مهدی

        عزیزم بخاطر این چربی بدن کریس رونالدو 6% است که بتونه وزن سبک تری داشته باشه برای دویدن بیشتر ولی بروسلی بخاطر این 13% که بتونه توی ورزش های سنگین بیشتر دوام بیار مثلا من خودم دونده ام و 20% چربی دارم و باید 5 کیلو ، وزن کم کنم تا چربی هایم به 7% برسد .شما هم سعی کن مطالعه خود را زیاد تر کنی!!!

        1. Erfan

          یحتمل حرف شما درسته
          اما بهتره منتظر نظر نویسنده باشیم
          چون ایشون از منو شما متخض‌تر و اهل‌مطالعه ترند ;-)

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.