خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تناسب اندام کاهش وزن

قرص‌های رژیمی در مقابل ورزش

قرص های رژیمی یا ورزش

حفظ بدنی سالم و قوی، به کار و نظم و انضباط زیادی نیاز دارد. شما باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و چند بار در هفته ورزش کنید. اما بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که به جای ورزش، از قرص های رژیمی استفاده کنند.ا ما با در نظر گرفتن همه چیز، کدام یک از آن‌ها بیشتر به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

مزایا و معایب ورزش منظم

انسانها از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد ورزش می‌کردند. بقراط (پزشک یونانی) از تناسب اندام به عنوان کلید داشتن یک بدن سالم یاد کرده است. اما چرا باید ورزش کنید؟

مزایا

قلب را قوی نگه می‌دارد

ورزش منظم، عضلات را قوی و محکم می‌کند. قلب،یک عضله است. سالم نگهداشتن قلب مستلزم یک ورزش مناسب است. ورزش منظم خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین، گردش خون را بهبود می‌بخشد و استرس را برطرف می‌کند.

هم ذهن و هم بدن را تقویت می‌کند

ورزش کردن فقط برای بدن مفید نیست بلکه ذهن را نیز آرام و هوشیار نگه می‌دارد. ورزش باعث ترشح هورمون‌های‌ شادی می‌شود. این هورمون‌ها استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند. همچنین، ورزش خطر ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی را نیز کاهش می‌دهد.

وزن را پایین نگه می‌دارد

هیچ چیز به اندازه ورزش برای لاغر کردن بدن مفید نیست. ورزش چربی ذخیره شده در بدن را کاهش می‌دهد. چربی ذخیره شده فضای بیشتری نسبت به عضلات خالص می‌گیرد. لاغری زیاد، معادل سالم بودن نیست. اگر چربی بدن‌تان را پایین نیاوید سالم تر از یک فرد چاق نخواهید بود.

مطلب مرتبط:  چگونه بهترین مربی شخصی را برای خودتان پیدا کنید؟

معایب

کشیدگی عضلانی

زیاده روی در هر چیز خوبی برای سلامتی مفید نیست و ورزش نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد .ورزش بیش از حد می‌تواند باعث کشیدگی عضلانی شود به خصوص اگر خودتان را قبل از ورزش گرم نکرده باشید. همچنین، می‌تواند باعث آسیب دیدگی و درد مفاصل نیز شود. راه حل این است که به عضلات و مفاصل‌تان بیش از حد فشار نیاورید.

مزایا و معایب قرص‌های رژیمی

در حالیکه هیچ قرص جادویی وجود ندارد که وزن شما را کم کند اما این مسأله، مانع فروش قرص‌های رژیمی توسط تولیدکنندگان نمی‌شود. بعضی از آن‌ها از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند و بقیه ادعا می کنند که ۱۰۰ درصد طبیعی هستند. اکثر قرص های رژیمی عوارض جانبی آزاردهنده‌ای مانند تپش قلب، اسهال یا خشکی دهان دارند.

مزایا

کاهش وزن آسان

کاهش وزن شما در یک بطری قرص خلاصه می‌شود. به هیچ وجه مجبور نیستید ورزش کنید. بعضی قرص‌های رژیمی ادعا می‌کنند که شما می‌توانید حتی درخواب چند کیلوگرم وزن از دست دهید.

نیازی به برنامه غذایی نیست

اکثر قرص‌های رژیمی، یک چیز را وعده می‌دهند: کاهش وزن مؤثر بدون برنامه غذایی. به طور خلاصه یعنی شما بدون توجه به چیزی که می خورید، وزن کم می‌کنید. همچنین، بعضی قرص‌های رژیمی با ویتامین‌ها یا مواد معدنی غنی شده‌اند تا ارزش غذایی‌شان افزایش یابد.

مطلب مرتبط:  کفش‌های دوی ASICS GEL-NIMBUS 19

معایب

عوارض جانبی

اکثر افرادی که از قرص‌های رژیمی استفاده می‌کنند از عوارض جانبی مختلفی شکایت دارند. این عوارض جانبی شامل لرزش خفیف تا خستگی مزمن می‌باشد. بعضی‌ها می گویند که این عوارض جانبی، خود بخود برطرف می‌شوند اما بعضی افراد، مصرف قرص‌های رژیمی را قطع می‌کنند زیرا این عوارض جانبی بر فعالیت‌های روزانه‌ی آن‌ها اثر می‌گذارد.

نگرانی‌های جدی سلامتی

اکثر پزشکان قرص‌های رژیمی را توصیه نمی‌کنند به خصوص برای افرادی که بیماری قلبی دارند. قرص های رژیمی در بعضی موارد باعث حمله قلبی یا نارسایی کلیه می‌شوند.

مواد شیمیایی خطرناک

چیزی که بر روی برچسب می‌خوانید را باور نکنید. بعضی از مارک‌های قرص های رژیمی ادعا می‌کنند که از مواد تشکیل دهنده ۱۰۰ درصد طبیعی استفاده می‌کنند یا به عنوان قرص‌های بدون عارضه جانبی فروخته می‌شوند اما اینگونه نیست. بهتر است قبل از خرید قرص‌های رژیمی، اول تحقیق کنید.
با این اوصاف، کدام یک برای شما بهتر است؟

جواب این سوال به هدف‌تان بستگی دارد. اگر می‌خواهید به سالم‌ترین روش ممکن وزن کم کنید، به طور منظم ورزش کنید. اگر وقت ورزش کردن ندارید، به جای آن قرص‌های رژیمی مصرف کنید. اگر نگران سلامتی‌تان هستید یا نمی‌خواهید با عوارض جانبی نامطلوب روبرو شوید، انتخاب واضح است. ورزش همیشه بهتر از هر قرص رژیمی است.

۲ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • من الان تو دوره مصرف LIPO6 Silver هستم . حدود 40 تایی مونده
    بدترین عوارضش واسه من بی خوابی شبانس . به حدی که الان ساعت 6:30 صبحه و من اصلا خوابم نمیاد .
    روزی 2-3 تا میخورم. یکی بعد ناهار . 2 تا قبل تمرین و معمولا بین ساتع 7-8 میرم باشگاه .
    اولش نیم ساعت هوازی دارم و بعد وزنه .
    امااااااااااااااااااااا کلا 3 کیلو کم کردم که فکر کنم اگه نمیخوردم هم خودش کم میشد .
    قطعش کنم یا ادامه بدم ؟؟؟

    • سلام امیر عزیز،
      چربی سوزها صرفا زمانی به شما کمک می‌کنند که باقی موارد مرتبط با چربی سوزی روی روال باشد. بنابراین رژیم و هوازی‌تان رو مرور کنید، آنگاه کماکان به مصرف چربی سوزتان ادامه دهید. با توجه به اینکه در اوایل شب تمرین می‌کنید، نیازی نیست که حتما قبل از تمرین دوز دوم را مصرف نمایید. می‌توانید دوز اول را حدود ساعت ۱۰ و دوز دوم را حدود ساعت ۴ مصرف نمایید تا خواب شبانه‌تان میزان شود. موفق باشید :)