خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
کاهش وزن

آیا این عنصر می‌تواند باعث احساس سیری شود؟

سیری

دانشمندان یک ماده جدید کشف کرده‌اند که می‌تواند به شما کمک کند سریع تر احساس سیری کنید. با در نظر گرفتن این حقیقت درباره‌ی این که یک سوم از آمریکایی ها چاق هستند، بد نیست به دیدگاه های جدید و خلاقانه‌ی درمان چاقی نگاهی بیندازیم. ماده‌ی کلیدی خاموش کننده گرسنگی و زود سیر کننده که محققان کشف کرده اند، استراینولین-پروپیونات یا IPE نام دارد.

زمانی که غذا می‌خورید، میکروب‌ها در روده‌ی شما زنجیره‌ای از اسیدهای چرب تخمیر می‌کنند. بر اساس مطالعات اخیر، زنجیره‌ی کوتاه اسید‌های چرب می‌تواند به وسیله‌ی ترشح برخی از هورمون های روده به تنظیم اشتها کمک کند، خصوصا گلوکاگون‌هایی (هورمون تولید قند) مثل پپتاید ۱(GLP-1) و پپتایدYY(PYY)… هرچند این هورمون ها بعد از تخمیر فیبر در رژیم غذایی آزاد می‌شوند، یک رژیم عادی معمولا مقدار زیادی پروپینات تولید نمی‌کند. محققان معتقدند که اگر مواد شیمیایی به صورت غلیظ شده مستقیما در شکم آزاد شوند، به مردم کمک می‌کند زودتر احساس سیری کنند، بنابراین غذای کمتری دریافت کرده و نهایتا موجب جلوگیری از افزایش وزن شود. محققان یک نمونه سلول روده‌ای انسان را ساخته‌اند که IPE نامیده می‌شود.

مطالعات

محققان دانشگاه عالی لندن به رهبری پروفسور گری فراست از گروه تحقیقات تغذیه و رژیم غذایی، اخیرا ۲ نمونه مطالعه در راستای آزمایش IPE انجام داده‌اند. ابتدا آنها ۲۰ داوطلب را استخدام کردند و به نصف آنها ۱۰ گرم فیبر رژیمی معمولی و به نیمی دیگر ۱۰ گرم IPE دادند. به داوطلبان گفته شد هر اندازه که مایلند می‌توانند از یک بوفه غذا دریافت کنند. نتایج به خوبی نشان می‌دهد داوطلبانی که IPE مصرف کرده‌اند ۱۴% از گروه دوم که فیبر رژیمی استفاده کرده‌اند، غذای کمتری خورده‌اند. آن دسته از داوطلبانی که به آن ها IPE داده شد، مقدار بیشتری هورمون کاهش اشتها در خونشان به گردش در آمده است.

مطلب مرتبط:  آیا نوشیدن آب قبل از خواب به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد؟

محققان می خواهند درباره‌ی اثرات IPE در دراز مدت، بیشتر مطالعه و بررسی کنند. آنها یک آزمایش کنترل شده‌ی ۲۴ هفته‌ای را به صورت تصادفی برگزار کردند که شامل ۶۰ فرد چاق بود. هر روز به نصف این گروه مقداری نوشابه به همراه ۱۰ گرم IPE و به نصف دیگر گروه نوشابه به علاوه‌ی ۱۰ گرم فیبر رژیمی داده شد. نتیجه چیست؟ به آنهایی که IPE داده شده، هورمون های کاهش اشتهای PYY و GLP- 1 در روده‌هایشان ترشح شده و کالری کمتری مصرف کردند. شرکت‌ کننده‌هایی که روزانه ۱۰ گرم IPE مصرف کرده‌ در مقایسه با گروهی که فیبر رژیمی استفاده کرده‌اند، به طرز قابل توجهی افزایش وزن، چربی کبد و شکم آنها کاهش داشته و حساسیت به انسولین در مقایسه با آنها که فیبر رژیمی عادی دریافت کرده‌اند، حفظ شده است.

مزیت دیگر این که هیچ گونه عارضه جانبی منفی در داوطلبان مشاهده نشده است.

این چگونه ممکن است روی شما اثرگذار باشد؟

این محققان روی آزمایشاتی برنامه ریزی می‌کنند که ببینند آیا می‌توانند با اضافه کردن IPE به غذای مصرفی روزمره، به همان نتایج شگفت آور در مورد اشتها برسند یا نه؟ این به صورت بالقوه می‌تواند یک اثر بزرگ روی مبارزه با چاقی داشته باشد. محققانی که ماده IPE را به وجود آورده‌اند، معتقدند که افزودن IPE به رژیم روزانه غذایی می‌تواند به طور بالقوه مانع افزایش وزن افراد چاق شود. تحقیقات بیشتر، قطعا مفید خواهد بود. مسلما می‌دانیم که هیچ قرص جادویی وجود ندارد که به سرعت وزن را کاهش داده و یا افزایش وزن را متوقف کند. اما اگر ماده مطمئن و موثری در دسترس مردم باشد که به آنها کمک بیشتری ‌کند، ارزش پیگیری بیشتر دارد.