رپورتاژ آگهی

برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

تعریف طراحی لوگو

همان طور که از کاربرد لوگو کاملا مشخص است، طراحی لوگو به کاربردن نماد و اشکال مختلف به عنوان سمبل و نشان یک برند یا رویداد خاص می باشد و یک طراح گرافیک در تلاش است تا با به رعایت اصول مهم در طراحی لوگو، عبارت و یا پیام خاصی را با طراحی لوگو در ذهن مخاطب القا نماید.

معرفی انواع لوگو

شرکت ها و موسسات مختلف برای معرفی کسب و کار و نشان دادن نوعی تمایز بین برند خود و سایرین از نماد، نشانه، لوگو، لوگو تایپ و غیره استفاده میکنند که به نوعی معرف هویت آن برند خواهند بود. به همین خاطر است که منحصر به فرد بودن یکی از مهم ترین ویژگی های به کار رفته در طراحی لوگو، لوگو تایپ و غیره می باشد.

نمونه های طراحی لوگو رسانه هنر برتر

 در حالت کلی میتوان گفت لوگو شامل سه نوع می باشد که عبارتند از: 

لوگو مونوگرام

علائم اختصاری، مونوگرام یا Letter mark لوگویی است که بر پایه تایپوگرافی طراحی می شود.

لوگو تایپوگرافی

نام نوشتاری، تایپوگرافی، لوگو تایپ یا Word mark نوعی از لوگو است که شباهت زیادی با مونوگرام دارد.

لوگو تصویری

علائم تصویری، سمبل، آیکون، پیکتوگرام یا Pictorial mark ها عمدتا بر پایه یک تصویر گرافیکی طراحی می شوند.

لوگو انتزاعی

لوگوهای انتزاعی یا Abstract یک نوع خاص از لوگو های تصویری هستند. به گونه ای که به جای تصاویر قابل درک در لوگو تصویری، مانند سیب در لوگو اپل و پرنده در لوگو توییتر، از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی استفاده می شود تا به وسیله آن، پیام کسب و کار شما به شکلی متفاوت و بعضا زیباتر به مشتری منتقل شود.

لوگو مسکات

مسکات یا Mascot یک شخصیت است. شخصیتی که قرار است بیانگر و نشان دهنده کسب و کار شما باشد. شخصیتی که بصورت رو در رو می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی یا Combination از تلفیق لوگوتایپ و لوگو تصویری خلق می شود.

لوگو امبلم

یک لوگو امبلم یا Emblem از یک نوشته یا یک فونت درون یک شکل یا آیکون تشکیل شده است.

لوگو مینیمال

ارائه مفهوم با حداقل ها، وظیفه لوگو مینیمال یا Minimal است.

می توان از لوگو نشنال جئوگرافیک به عنوان معروفترین لوگو مینیمال یاد کرد.

لوگو سه بعدی

لوگو های سه بعدی و یا 3D لوگوهایی هستند که پایه طراحی آن از بعد تشکیل شده و از قواعد پرسپکتیو نیز تبعیت می کند.

برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

-اصول طراحی لوگو

طراحی لوگو تا اندازه ای اهمیت دارد که تصور برند نام آشنا در دنیای امروز بدون آرم و لوگو امری کاملا بی معنا می باشد. قطعا وقتی صحبت از طراحی لوگو میشود، نوعی نماد مد نظر بوده که با رعایت اصول مهم در طراحی لوگو به صورت خلاقانه و منحصر به فرد بدست آمده باشد .یک طراح گرافیک علاوه بر داشتن هنر و دانش باید بتواند با در نظر گرفتن نکات مهم از قبیل موارد زیر، آرم و نشان و لوگو در خور شأن برند مورد نظر انجام دهد.

برای ثبت برند با مشاورین رسانه هنر برتر در ارتباط باشید.

-شناخت برند قبل از طراحی لوگو

قبل از شروع طراحی لوگو باید این نکته را مد نظر داشته باشید که هر اندازه زمان بیشتری برای شناخت کامل برند و اهداف و شعار تبلیغاتی آنها بگذارید، تصمیم بهتری برای طراحی لوگو کاملا متناسب با فعالیت آن برند خواهید گرفت.

-شناخت مخاطبان اصلی در طراحی لوگو

تمام تلاش یک طراح گرافیک برای طراحی لوگو قطعا جلب نظر و رضایت مخاطب می باشد، در نتیجه باید زمانی را برای شناخت کامل مخاطبان اصلی قرار دهد و برای این کار طرح سوالات برنامه ریزی شده برای شناخت رنگ مورد علاقه ی مخاطب و ویژگی های رفتاری آنها می تواند یک راه حل کارا باشد.

-انتخاب رنگ در طراحی لوگو

به جرات می توان گفت در هر کار و هنر و طراحی رنگ از مهم ترین عناصر می باشد که نقش تعیین کننده ای در موفقیت کار دارد. با توجه به اینکه رنگ ها هر کدام حس خاصی را در ذهن مخاطب القا می کنند در نتیجه باید باید بر اساس حوزه ی فعالیت برند، مخاطبان آن و فرهنگ مردم هر منطقه انتخاب گردد.

-رنگ آبی در طراحی لوگو

آبی یکی از رنگ های بسیار پرکاربرد در طراحی لوگو بوده که اکثر برندهای نام آشنای دنیا از آن استفاده نموده اند. این رنگ که نشان دهنده ی آرامش و قابلیت اعتماد می باشد به خوبی در طراحی لوگو اچ پی، سامسونگ، پپسی و اینتل به چشم میخورد.

-رنگ سیاه در طراحی لوگو

سیاه یعنی قدرت و کامل بودن. اکثر طراحان گرافیک که قصد نشان دادن قدرت و اقتداریک برند را دارند، از ترکیب رنگ سیاه و سفید به صورت کاملا حرفه ای استفاده می کنند. از مهمترین طراحی لوگو به رنگ سیاه می توان به برند نایک و آدیداس اشاره نمود.

-رنگ سبز در طراحی لوگو

سبز یعنی امنیت، زندگی و طراوت؛ این رنگ یکی از بهترین انتخاب ها برای طراحی لوگو سازمان ها و شرکت های مالی و حسابرسی، برندهای معروف محیط زیست، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، نرم افزارهای کامپیوتری و لوازم ورزشی می باشد

-رنگ قرمز در طراحی لوگو

قرمز یعنی شور و هیجان، انرژی، عشق و البته پرخاشگری؛ شاید به همین خاطر است که اغلب کسب و کارهایی که با جوانان سر و کار دارند از این رنگ برای طراحی لوگو استفاده می کنند. برای مطالعه ی نقش سایر رنگ ها در طراحی لوگو می توانید مطلبی که قبلا با عنوان نقش رنگ در طراحی لوگو در سایت قرار داده ایم را مطالعه نمایید.

نمونه های طراحی ست اداری رسانه هنر برتر

-انتخاب اشکال هندسی در طراحی لوگو

طراحی لوگو هنری بسیار پیچیده می باشد که استفاده از هر رنگ، خط، فونت و شکل هندسی در آن باید کاملا هوشمندانه و با دانش کافی به کار برده شود. شاید در نگاه اول طراحی لوگو بسیاری از برندهای معروف دنیا ترکیبی ساده از شکل های مختلف می باشد، اما این یک تصور اشتباه است. یک طراح گرافیک موفق هر گوشه از طرح را با علم بر روانشناسی و تاثیر آن در ذهن مخاطب طراحی میکند. اشکال هندسی به کار رفته در طراحی لوگو هر یک معنای خاصی دارند .برای مثال دایره نشان دهنده ی حس همکاری و استقامت بوده و مربع و مستطیل برای نشان دادن تعادل و قدرت در طراحی لوگو استفاده میشوند. جالب تر اینکه هر یک از خطوط نیز در طراحی لوگو از نظر علم روانشناسی دارای معنا و مفهوم می باشند، به طوریکه خطوط مورب نشان دهنده ی پویایی و تحرک بوده و خطوط عمودی نشان دهنده ی تعادل و ثبات و خطوط افقی بیانگر احساس آرامش هستن. پیشنهاد می کنیم مطلبی که قبلا با عنوان روانشناسی و تاثیر اشکال هندسی در طراحی لوگو در سایت قرار داده شده است را مطالعه نمایید .

-طراحی لوگو برای کاربردهای مختلف

طراحی لوگو هر اندازه حرفه ای و خلاقانه انجام شده باشد اما اگر در سایزهای کوچک و بر روی سطوح مختلف قابل درک نباشد در این صورت هیچ کاربردی نداشته و به عبارت دیگر، زحمات طراح به هدر خواهد رفت. قبل از ارائه ی طرح نهایی به کارفرما باید طراحی لوگو را در سایزهای مختلف انجام داد و قابل مشاهده و درک بودن آنرا بر روی سطوح گوناگون تست کرد.

-تحلیل بازخوردها بعد از طراحی لوگو

یک طراح گرافیک موفق فرآیند طراحی لوگو را بعد از اتمام طراحی تمام شده نمی داند و منتظر بازخوردهای مثبت و منفی و تجزیه و تحلیل آنها خواهد بود. با تحلیل نقاط مثبت و منفی میتوان تغییراتی را در طرح ایجاد نمود تا نواقص کار برطرف شوند و این یکی از مهم ترین گام ها در رسیدن به موفقیت یک طراح گرافیک می باشد.

-طراحی مجدد لوگو

واقعیت این است که مانند هر طرح و المان تبلیغاتی دیگر، لوگو طول عمر خاصی دارد و با گذشت زمان با تغییر سلایق و خواسته های مردم شاهد تغییراتی در نوع طراحی ها هستیم. از نشانه های یک برند موفق می توان به همگام بودن با خواسته های مخاطبان اشاره نمود. طراحی مجدد لوگو از حساسیت بالایی برخوردار است که گاهی غافل شدن از آن می تواند تاثیر بسیار بدی همراه داشته باشد و طراح گرافیک باید با اصول طراحی مجدد لوگو کاملا آشنا باشد.

-داشتن معنا و مفهوم پنهان در طراحی لوگو

لوگو یک نماد و سمبل برای معرفی برند و یا رویداد خاص هست و به همین خاطر در کنارزیبایی و تاثیر مثبت آن در ذهن مخاطب، باید معنا و مفهوم خاصی را همراه داشته باشد. مسلما اینمعنا و مفهوم با تلفیق رنگ، خط، فونت و اشکال هندسی ایجاد خواهد شد. با مطالعه ی معنا و مفهوم پنهان در طراحی لوگوهای برتر دنیا کاملا متوجه این امر خواهید شد. برای مثال طراحان گرافیک که لوگوی بنز را طراحی نموده اند، با استفاده از ستاره ای که در داخل دایره قرار گرفته است، برتری این برند را با نشان داده اند و معنای این لوگو زیر پا قرار دادن زمین، آسمان و دریاها توسط بنز میباشد. چیزی که باعث میشود برخی از طراحی های لوگو نسبت به سایرین در درجه ی بالاتری قرار بگیرند و بیشتر مورد توجه واقع شوند، حفظ زیبایی، سادگی و معناگرا بودن آن می باشد و همین عوامل کار طراحی لوگو حرفه ای را سخت می کنند.

-ویژگی های یک طراحی لوگو ایده آل

بعد از آشنایی با اصول طراحی لوگو، باید بدانید که در نهایت یک لوگوی ایده آل و موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد. از مهم ترین ویژگی های طراحی لوگو موفق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تناسب با هدف و حوزه ی فعالیت برند
  • طول عمر بالای ده سال
  • داشتن قابلیت تک رنگ بودن
  • کاربرد درست لوگو در تمام سایزها و بر روی سطوح مختلف
  • داشتن انسجام، تناسب و حدالامکان تقارن
  • خلاقیت و منحصر به فرد بودن
  • داشتن معنا و مفهوم مطابق با هدف برند

-طول عمر لوگو چقدر است؟

لوگو از مهم ترین عناصر تبلیغاتی می باشد که دارای طول عمر خاصی بوده و با گذشتزمان نیاز به تغییر و بروز رسانی براحتی در آن دیده میشود. در حالت کلی می توان گفت با گذشتتقریبا ده سال از عمر طراحی لوگو، موسسات و شرکت های مختلف به فکر تغییر و طراحی مجدد لوگو و آرم خود خواهند افتاد. با گذر زمان سلایق، خواسته ها، سبک طراحی و المان های به کار رفته در آن دچار تغییر و تحول میشوند و تمام اینها عواملی هستند که نیاز به طراحی مجدد لوگو را نشان میدهد. البته گاهی تغییر در روال کاری سازمان ها و برندها و ادغام آنها با سایر شرکت ها و یا تغییر نام تجاری و گسترش یافتن حوزه ی کاری این نیاز را بوجود خواهند آورد که طراحی لوگو کاملا متناسب با شرایط جدید انجام شود.

saynadesign

-عوامل موثر در تعیین نرخ و قیمت طراحی لوگو

در هر نوع طراحی عوامل مختلفی بر تعیین نرخ نهایی اثر می گذارند که در همان جلساتاولیه باید بررسی و نرخ و قیمت لوگو تعیین شود. اینکه نوع لوگوی انتخابی توسط برند لوگو تایپ باشد یا پیکتوگرام و یا ترکیبی از این دو، مدت زمان مورد نیاز برای طراحی لوگو، تعداد نمونه های اولیه و تعداد دفعات ویرایش طرح همگی عوامل مهم و تعیین کننده ای برای قیمت طراحی لوگو هستند. یک تیم طراحی گرافیک حرفه ای و متخصص با ارائه ی دلایل کافی و تحلیل کامل نرخ برای قیمت طراحی لوگو به توافق رسیده و می داند که جنگ اول به از صلح آخر است.

-طراحل لوگو ظریف گرافیک

تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک با تلفیق دانش و زیبایی و علم بر روانشناسی المان های مختلف در طراحی لوگو موفق به انجام و ارائه ی لوگوهای موفق شده که می توانید در بخش نمونه کارهای طراحی لوگو ظریف گرافیک مشاهده کنید. شعار ما در ظریف گرافیک شنیدن “عالی” از سمت مشتری می باشد.

-ویژگیهای طراحی یک لوگو خوب و موفق

طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگیهایی زیر باشد؛

  1. اعتبار و سنخیت: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو )نام تجاری و برند( و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.
  2. باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند همخوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.
  3. ماندگار و پایدار: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرحها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.
  4. انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید )تکرنگ( و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.
  5. یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان به صورت آنلاین در وبسایتها و هنگام کارهای چاپی بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.
  6. باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

و به طور خلاصه میتوان گفت طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

با یکسان بودن شیوه طراحی در تمام قسمتها ضمن نوآوری هماهنگی تکنیکی ایجاد نماید.

سؤالاتی که باید در ارتباط با طراحی لوگو به آنها پاسخ دهید؟

خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکتتان را چگونه توصیف میکنید؟ اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟

رقبای اصلی شما چه کسانی )چه شرکتهایی( هستند؟

عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟

گروه هدف و مصرف کنندگان شما چه کسانی هستند؟ تصویر ذهنی از لوگویتان دارید؟ توصیف کنید.

آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟

چه نوع لوگویی را ترجیح میدهید )آیکون، لوگوتایپ، مونوگرام و غیره(؟

از لوگوی شما قرار است بیشتر کجا استفاده شود )چاپ، رسانهی تصویری، وب و غیره(؟ چه میزان بودجه میخواهید جهت طراحی لوگو اختصاص دهید؟ آیا نیاز به طراحیهای دیگری با لوگوی جدیدتان دارید؟ با چه موضوعی؟

چه کسی میتواند یک لوگو را طراحی کند؟ طراحی کردن یا طراحی نکردن لوگو؟

  • از لحاظ فنی، هر کسی که اندکی با نرم افزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشد و حتی بدون دانش اصول طراحی و خلاقیت میتواند یک لوگو ایجاد کند.
  • باید به هزینه طراحی به دید سرمایهگذاری در بخش برند و تبلیغات، و همچنین آینده کسب و کار نگاه کرد.
  • طراحی لوگو نقطه شروع و هویت بصریِ کسب و کار شما و نیز طراحی خوب برای شماست.
  • ایجاد تصویر ذهنی ماندگار در ذهن مخاطبانتان در توسعه تجارت و بازاریابی برای شما نقش بسزایی را ایفا میکند.
  • باعث میشود که لوگوی شما به درستی و در هر زمانی به خوبی دیده شود.

روح و هدف از طراحی لوگو، اینست که شما به یک هویت و نام تجاری خاص در رسانهها برسید این رسانه میتواند از کارت ویزیت یا سربرگ شما تا تبلیغات تلویزیونی را شامل شود. لذا با طراحی یک لوگو خوب و موفق و با کمک از طراحان مجرب میتوانید به سادگی به این مقصود دست پیدا کنید.

جهت مشاوره و سفارش طراحی لوگو، طراحی ست اداری و ثبت برند با مشاورین رسانه هنر برتر در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس:

09124184600

09133055156

وب سایت رسانه هنر برتر:

www.saynadesign.com