خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سبک زندگـی

چگونه زمستان باعث افسردگی فصلی می شود؟

افسردگی

احساس کج خلقی می کنید؟ مقصر زمانی از سال است که در آن هستید. در حدود ۲۰ درصد از افراد از افسردگی زمستانی رنج می برند (بنابراین شما تنها نیستید). در اینجا ۵ راهی را که هوای ابری و گرفته روان شما را بهم می ریزد، ذکر می کنیم.

احساس بی حالی می کنید

ساعات کمتر تابش خورشید یعنی ممکن است که قبل از طلوع خورشید از خواب بیدار شوید و بعد از غروب خورشید محل کار خود را ترک کنید. این یعنی ضد حال. دلیل بی حالی شما در تاریکی به این خاطر است که به گفته دکتر نورمن ای. رزنتال (Norman E. Rosental)، یکی از متخصصین اختلال خلقی فصلی، نور باعث تشرح هورمون سروتونین می شود. مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می کند. به همین جهت کمبود نور خورشید به این معنی است که انتقال دهنده عصبی شادی وجود ندارد.

به طور مداوم خسته اید

از خواب برخاستن می تواند یک کار طاقت فرسا باشد، وقتی که درجه حرارت زیر صفر است و خورشید روزهاست که بالا نیامده است. رزنتال می گوید : «وسوسه عجیبی وجود دارد که پتو را روی سرتان کشیده و چرت بزنید. » همین حس باعث می شود که زیر بار ورزش صبحگاهی روزانه تان نروید، اما چشم پوشی از این کار بیشتر باعث بی حالی و افسردگی شما می شود چرا که فرصت ترشح اندروفین را هم از طریق عرق کردن از خود دریغ می کنید. داستان به همین جا ختم نمی شود، حتی وقتی بعد از تلاش های فراوان موفق می شوید از تخت تان بیرون بیایید، خستگی به طور کامل از بدن تان بیرون نرفته است. مطالعه ای که در ایموشن به چاپ رسیده است، عادات روزانه ۱۲۳۳ نفر را با اعلام گزارش هواشناسی مقایسه کرده و دریافت که در دمای کمتر از ایده آل، وزش باد، و نور کمتر خورشید برخی از افراد را در حال بدی قرار می دهد. کمبود نور خورشید، به دلیل ترشح هورمون القای خواب، ملاتونین، در روزهای کوتاه تر احساس خستگی بیشتری را ایجاد میکند.

مطلب مرتبط:  ۴ راه برای اینکه قهرمان زندگی خود باشید

عصبی و مضطرب هستید

زمان هایی را به یاد می‌آورید که در محل کارتان به صفحه مانیتور خیره شده اید، بدون اینکه در واقع کاری انجام دهید؟ این مسئله می تواند نتیجه انرژی کمی باشد که در درون شما از هالووین تا بهار جریان دارد. بدون اینکه متوجه شوید از کارهایتان عقب می مانید و این موضوع به خاطر افزایش ناچیز اضطراب در وجود شماست (وبه گفته رزنتال، افکاری مانند «من به اندازه کافی خوب نیستم» در این دوره از ذهن شما خواهند گذشت) و تعجبی ندارد که شما را به استرس بیاندازد. موضوع بدتر این است که شکستن چرخه استرسی که اختلال خلقی فصلی به وجود می آورد بسیار سخت است و این اختلال، مقاومت در برابر استرس را برای شما مشکل تر می کند.

احساس جمع گریزی دارید

به خاطر می آورید که در اوج تابستان بعد از کار می خواستید لحظه های شاد و مفرحی را در بیرون از خانه داشته باشید؟ آن احساسات وقتی هوای سرد شما را به حال چرت می اندازد کاملا از میان رفته اند. رزنتال می گوید: شما حوصله معاشرت ندارید، می خواهید از خانواده و فامیل فاصله بگیرید و اغلب دوستان بسیار نزدیک خود را به جهان بیرون ترجیح می دهید. این یک حلقه اهریمنی است که هیچ انرژی ای ندارید، برنامه شام بیرون از خانه را کنسل می کنید و در خانه می مانید، با اینکه به گفته رزنتال معاشرت کردن قطعا به شما احساس بهتری خواهد داد.

مغزتان مه آلود است

رزنتال این پدیده را «سستی شناختی» می نامد. احتمالا بهترین کاری را که می توانید، انجام نمی دهید چرا که اصلا نمی توانید تمرکز کنید یا به درستی فکر کنید. مطالعه ای که در پیشبرد آکادمی ملی علوم انجام شد، فعالیت های مغز را در طول چهار فصل سال مورد بررسی قرار داده و دریافتند که در زمستان، شرکت کنندگان بدترین عملکرد خود را برای کاری که نیاز به توجه مستمر دارد نشان دادند.

مطلب مرتبط:  عطرهای متفاوت برای اوقات متفاوت روز

اگر دچار افسردگی عمومی زمستانی شده اید، در انجام کارها دشواری بیشتری را احساس می کنید. بنا به گفته رزنتال «شما به کار خود ادامه می دهید اما به نظرتان سخت تر از همیشه می آید، بسیار طاقت فرساست و فکر می کنید که این تمام تلاش شما نبوده است، در نتیجه بازدهی و خلاقیت شما از بین می رود. » اگر علائم بدتر شدند، مثلا به خوبی نمی خوابید یا کاملا توانایی کار کردن را ازدست داده اید، جزء ۵ درصد از افرادی هستید که دچار اختلال خلقی فصلی شده اند. خطر ابتلا بسته به محل زندگی شما از و آب و هوای آن منطقه دارد. (از هر ۱۰ نفر در نیوهمپشایر به این اختلال دچار می شوند در حالی که این رقم در فلوریدا ۱ درصد است.) اما فاکتور های دیگری هم مانند افسردگی عمومی و جنس تان موثر هستند. زنان بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال دو برابر بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این اختلال می باشند. چقدر نا عادلانه است!

اگر زمستان واقعا شما را تنبل کرده است، سعی کنید بخش نورانی و شادی بخش آن را ببینید: زیبایی بارش برف های زمستانی، بعد از ظهرهای گرم در کنار آتش، پلیورهای بی نهایت بزرگ و گرم. رزنتال در ادامه می گوید: «بدانید که اگر علائم این فصل را تحت کنترل خود درآورید، چیزهای بسیاری برای جشن گرفتن در زمستان وجود دارد. قانع کننده نبود؟ خوب حداقل این اتفاق می افتد که با رسیدن بهار همه چیز دوباره بهتر می شود. »

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید