خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تغذیه سالـم

۱۰ تا از بدترین مواد غذایی برای رفلاکس اسید معده

۱۰ تا از بدترین مواد غذایی برای رفلاکس اسید معده

هر چیزی که می‌خورید از دهانتان عبور می‌کند، از مری شما پایین می‌رود، و به معده‌تان می‌رسد. اما اگر رفلاکس اسید معده داشته باشید، این روند می‌تواند دردناک باشد.

کریستین فریسورا، متخصص گوارش در مرکز پیشرفته‌ی مراقبت از گوارش در نیویورک می‌گوید: بسیاری از غذاها می‌توانند علائم رفلاکس اسید را با کاهش حجم دریچه‌ی جداکننده‌ی مری از معده و افزایش زمانی که غذا در معده می‌ماند بدتر کنند، یا باعث شوند که معده اسید بیشتری تولید کند.

همچنین غذاهایی وجود دارند که باعث می‌شوند معده، اسید بیش از حد تولید کند که می‌تواند به مری برگردد و باعث سوزش شود. اگر شما یکی از میلیون‌ها شخصی هستید که از بیماری رفلاکس اسید رنج می برند، شاید بهتر باشد این ۱۰ ماده‌ی غذایی را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید.

۱. گوجه فرنگی

دکتر جرمی تیان، متخصص بیوپزشکی و دانشمند پژوهشی ارشد در علوم بهداشت USANA می‌گوید: گوجه فرنگی و محصولات مشتق از آن، حاوی اسید سیتریک و اسید مالیک هستند و می‌توانند باعث شوند که معده، اسید بیش از حد تولید کند و وقتی حجم اسید خیلی بالا رفت، اسید معده به سمت مری می‌رود.

مطلب مرتبط:  چگونه به همراه خانواده وزن کم کنید

کریستین فریسورا می‌گوید: متاسفانه شما کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید، حتی پختن گوجه فرنگی، مقدار اسیدیته آن را آنقدر پایین نمی‌آورد که از رفلاکس اسید جلوگیری شود. اگر سس پاستا یا پیتزا درست می‌کنید، به آن بهانه، سس را با خامه چرب نکنید، زیرا غذاهای پرچرب نیز می‌توانند باعث علائم رفلاکس شوند.

۲. مرکبات

تحقیقات منتشر شده در سالنامه‌ی اتولوژی، راینولوژی و حنجره شناسی نشان می‌دهد که کاهش مصرف اسیدهای رژیم غذایی می‌تواند علائم رفلاکس اسید مانند سرفه و گرفتگی صدا (حتی در بیمارانی که دارو، کمکی به آنها نمی‌کند)  را  کاهش دهد.

اگر تصمیم دارید که مصرف اسید در رژیم غذایی‌تان را محدود کنید، کاهش مصرف مرکبات بسیار مهم است. جرمی تیان می‌گوید: مصرف آبلیمو تقریبا معادل ریختن مستقیم اسید به معده‌ی ما می‌باشد. با این حال، مرکبات دیگر مانند پرتقال و گریپ فروت نیز می‌توانند علائم را تشدید کنند.

اگر واقعا هوس یک میوه‌ی آبدار کرده‌اید، آناناس را انتخاب کنید. مصرف آناناس را نیز از مقدار کم شروع کنید زیرا با وجود آنکه جزو مرکبات نیست، اما می‌تواند بطور بالقوه باعث تشدید رفلاکس اسید سیتریک شود.

۳. پیاز

جرمی تیان می‌گوید: از پیاز دوری کنید. ارتباط بین پیاز و رفلاکس اسید کاملا روشن است. پیاز، فشاری را که باعث می‌شود اسفنکتر تحتانی مری برای جدا کردن معده از مری بسته شود، کاهش می‌دهد و با توجه به تحقیقات دانشگاه اوکلاهاما در مورد مشکلات گوارشی در بیمارانی که مشکل رفلاکس اسید داشتند، مصرف پیاز، مقدار زمانی که معده، PH کمتر از ۲ دارد را افزایش می‌دهد (هر چه PH کمتر باشد، اسیدیته بیشتر است) و سوزش سر دل و باد گلو را تشدید می‌کند.

متاسفانه پختن پیاز، تاثیر زیادی بر کاهش میزان اسیدیته‌ی آن ندارد، بنابراین اگر واقعا به پیاز علاقه دارید، می‌توانید مقدار کمی موسیر یا پیازچه مصرف کنید تا ببینید که میزان تاثیر آنها بر رفلاکس چقدر است.

۴. نوشیدنی‌های گازدار

هرچقدر نوشیدنی گازدار بیشتری بنوشید، به همان اندازه خطر سوزش سر دل را بالا می‌برید. چرا؟ جرمی تیان می‌گوید: گاز آزاد شده از نوشابه‌های گازدار، فشار معده را افزایش می‌دهد. در واقع، تمام آن حباب‌هایی که روی نوشابه می‌بینید، به معده فشار می‌آورند و آن را منبسط می‌کنند و دریچه‌ی مری را مجبور به باز شدن می‌کنند.

بسیاری از آنها حاوی کافئین (که در برخی از افراد باعث تحریک علائم رفلاکس معده می‌شود) نیز هستند و همچنین بسیار اسیدی‌اند. نوشابه‌های رژیمی، بدتر از همه هستند زیرا معمولا PH آنها بین ۲.۵ تا ۳.۷ است.

۵. الکل

نبیل فاروقی، پزشک و استادیار آلرژی و ایمونولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی وکسنر است که با بیماران مبتلا به رفلاکس اسید کار می‌کند تا از آسیب به مری و علائم تنفسی جلوگیری کند.

او می‌گوید: نوشیدنی‌های الکلی، LES را شل می‌کند، اجازه می‌دهد که اسید معده وارد مری شود و باعث احساس سوزش وحشتناکی می‌شود که افراد مبتلا به رفلاکس بخوبی با آن آشنا هستند.

اگر از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید می‌توانید با اجتناب از نوشیدنی‌هایی مانند آبجو و شامپاین، از حملات رفلاکس جلوگیری کنید. همچنین باید مراقب نوشیدنی‌های محرک رفلکس مانند آبمیوه‌های اسیدی و نوشابه‌های گازدار نیز باشید.

۶. غذاهای تند

یکی از چیزهایی که بیماران مبتلا به رفلاکس معده خیلی از آن شاکی هستند، غذاهای تند است که علائم را تحریک می‌کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای تند، روی فشار بر دریچه‌ی مری که باعث بسته شدن آن می‌شود، تاثیری نمی‌گذارند.

به گفته‌ی کریستین فریسورا، مشکل اینجاست که غذاهای تند باعث تحریک مری می‌شوند. جرمی تیان می‌گوید: اگر غذایتان پیاز داشته باشد و مقداری هم تند باشد، این دو چیز باهم منجر به رفلاکس معده می‌شوند.

۷. غذاهای چرب

به گفته‌ی کریستین فریسورا چربی‌ها به آرامی هضم می‌شوند، و این یعنی آنها مدت بیشتری در معده می‌مانند و به اسید معده، فرصت بیشتری می‌دهند تا بالا بیاید و به مری برسد. با این حال، مشکل بزرگتر در غذاهای پر چرب و کم خاصیت می‌تواند این باشد که به افزایش وزن دامن می‌زنند.

تحقیقی که در فارموکولوژی و درمان غذایی منتشر شد، نشان می‌دهد که چاقی باعث اختلالات مری می‌شود که با علائم رفلاکس مرتبط است.

فریسورا توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید یک وعده‌ی غذایی پرچرب مصرف کنید، مقدار کمی از آن مصرف کنید و چند ساعت قبل از خواب آن را بخورید. اگر با شکمی پر از غذاهایی که آرام هضم می‌شوند دراز بکشید، خطر سوزش سر دل در وسط شب را افزایش می‌دهید.

۸. قهوه

در حالیکه کارشناسان، دلیل آنرا بدرستی نمی‌دانند، اما استفاده از قهوه به مقدار زیاد، با افزایش علائم رفلاکس اسید در ارتباط است. بعنوان مثال در یک مطالعه در آلمان، محققان دریافتند که قهوه‌ی کافئین دار، علائم بیماران رفلاکسی را تا حد زیادی افزایش داده است.

با اینحال کافئین موجود در چای، هیچ تاثیری روی علائم این بیماران نداشت. نبیل فاروقی توصیه می‌کند که اگر قهوه مصرف می‌کنید، سعی کنید از قهوه‌هایی که بیشتر بو داده شده اند (تیره تر) استفاده کنید، زیرا اسیدیته‌ی آنها کمتر است و تحمل آنها برای معده راحت‌تر از قهوه‌هایی است که کمتر بو داده شده‌اند.

جرمی تیان می‌گوید: در هر صورت، بهترین کار برای شما این است که مصرف قهوه‌تان را به یک فنجان در روز محدود کنید.

۹. شکلات

بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا شکلات کافئین دار باعث تحریک علائم رفلاکس می‌شود یا نه وجود دارد. اما تحقیقات دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که وقتی افراد دارای رفلاکس اسید، شکلات می‌خورند، مقدار زیادی سروتونین از روده‌شان ترشح می‌شود که باعث می‌شود اسفنکتر تحتانی مری شل شود.

شکلات‌های حاوی مقدار زیادی چربی نیز نقش مهمی در تحریک علائم رفلاکس اسیدی دارند. این، یعنی در حالیکه شکلات تلخ در مقایسه با شکلات شیری انتخاب سالم تری است و حاوی درصد بالاتری از آنتی اکسیدان‌های کاکائو است و شکر کمتری دارد، اما ممکن است باعث تشدید بیشتر علائم در بیماران رفلاکس اسید شود.

۱۰. نعناع فلفلی

این گیاه، معده را فریب می‌دهد. در حالیکه نعناع می‌تواند برای کاهش سوء هاضمه در افرادی که رفلاکس معده ندارند مورد استفاده قرار گیرد، اما در کسانی که از این بیماری رنج می‌برند می‌تواند باعث سوزش سر دل شود.

دلیلش آنست که در حالیکه گیاهی ضد نفخ است، یعنی می‌تواند از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به خارج کردن گاز نیز کمک کند، تسکین دهنده‌ی منتول می‌تواند بطور بالقوه LES را شل کند.

اگر در غروب هوس خوردن یک فنجان چای نعناع آرامش بخش کردید، کریستین فریسورا  توصیه می‌کند که آنرا با آب رقیق کنید یا چای زنجبیل را جایگزین آن کنید زیرا معمولا دستگاه گوارش را آرام می‌کند.

شما چه فکری می‌کنید؟

در حالیکه گزارش شده این مواد غذایی معمولا باعث تحریک رفلاکس معده می‌شوند، به یاد داشته باشید که روی تمام اشخاص مبتلا به رفلاکس اسید، تاثیر یکسانی نمی‌گذارند.

آیا از رفلاکس اسید رنج می‌برید؟ کدام یک از این مواد غذایی باعث ایجاد درد در شما می‌شوند و کدامیک نه؟ کدام مواد غذایی دیگر، علائم شما را تشدید می‌کنند؟ نظراتتان را در زیر با ما در میان بگذارید.

۵۷ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام من دو ماهه رفلاکس دارم اسید معدم انقدر زیادهکه با خوردن دچار رفلاکس میشم تا دلتون بخوادد رفتم دکتر تورو خدا راهنمایی کنید در واقع به دادم برسید خسته شدم ۷ کیلو کم کردم تو این دو ماه هیچی نمیتونم بخورم

  • سلام.اسید معده من زیاده و باردارم هستم ۷ هفته و خودم که ویاردارم به غذا بخاطر اسید معدم هم نمیدونم باید چی بخورم لطفا راهنمایی کنید.

  • اکثر کسانی که رفلاکس دارند (مثل خود من) به احتمال زیاد معده شون به میکروب هلیکوباکتر پیلوری آلوده شده و متخصص بعد از آندوسکوپی میتونه این میکروب رو شناسایی کنه و برای درمان دارو تجویز کنه …من خودم از متخصص سوال کردم واقعا بیماری من چیه ؟ جایی زخم شده مثل مری ؟ و درجواب گفت ما اول باید این میکروب رو از داخل معده پاک کنیم . بعد از یک هفته از استفاده داروها احساس میکنم به طرز محسوسی از سوزش سر معده ام کم شده با اینکه خیلی رژیم غذایی رو رعایت نکردم و حتی بعد ناهار دراز کشیدم . داروها : کلاریسین 500 – آموراکس 500 – پایلوزک 20 که یه جور امپرازوله

  • من بیماری ریفلاکس معده دارم و همه این مواردی رو که گفتید برام ضرر داره و حالم رو بد می کنه به اضافه هزارتا مواد غذایی دیگه مثل سویا، برنج خارجی، آناناس، زعفران، تخم مرغ، خیار، آلو، سیر، ذرت، سس مایونز، انار، آلبالو، گیلاس، زردآلو، شلیل، آشتالو، کلم، کاهو، درواقع همه میوه ها و سبزیجات مخصوصا خام، هندوانه، حبوبات، و غذاهای خیلی چرب مثلا سیب زمینی و مرغ سرخ شده نه ولی کله پاچه چرا.یا گوشت خیلی چرب و ماست چرب اینا اذیتم می کنه

  • سلام میشه بگید چه غذا هایی باید بخوریم؟؟
    منظورم مواد غذایی که باید بخوریم نیست
    چند نوع غذا نام ببر که میشه خورد؟؟
    ممنون میشم جواب بدید.

    • هویج، موز، سیب، سمنو، گردو، پنیر لیقوان ، ماست کم چرب پروبیوتیک ، کباب بدون فلفل و پیاز ، قرمه سبزی بدون حبوبات و با روغن کمتر.فسنجون با رب انار کم.مرغ سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده.مرغ آب پز و سیب زمینی آب پز. برنج خارجی و سویا هم اصلا نخورید

  • سلام
    مدت ماه هست که بعد خوردن غذا احساس میکنم غذا توی گلوم گیر کرده و سوزش هم ندارم فقط معدم احساس سنگینی دارد .
    ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

  • سلام
    دوستان اول از همه میخام بگم که سوزش معده با رفلاکس فرق میکنه….
    سوزش معده یک علامت است نه یک بیماری.*** در حقیقت سوزش معده، سوزش ساده ای است که در زیر قفسه سینه احساس می شود***
    ***ولی ریفلاکس یک بیماری است که باعث آسیب مری (مثل مری بارت) می شود و سوزش معده یا سوزش سردل نیز یکی از علائم شایع آن می باشد. همه افراد می توانند گاهی اوقات دچار سوزش سردل شوند، مثلا در اثر پرخوری یا خوردن غذای تند، اما ریفلاکس یک بیماری مزمن می باشد.***
    ***پس کسانی که دچار سوزش معده هستند نگران نباشند با تغذیه مناسب و یه سری داروی گیاهی بطور کامل مشکل حل میشه***
    1-شیرین بیان که من خودم به صورت قرص تهیه کردم کامل معتبر هم هست…البته میگن که شیرین بیان رو فشار خون تاثیر داره در طولانی مدت اما کسایی که فشار نرمال دارن مشکلی نیست…
    2-داروی دوم که خیلی ساده و مفیده و هیچ عوارضی هم نداره عرص زنیـــــــــــان هستش که خیلی خیلی خوبه و زود جواب میده…

    خواص درمانی

    ضد نفخ
    ضد انگل و قارچ
    باد شکن
    ضد ترشی معده
    ضد تهوع
    خلط آور و تقویت معده
    مقوی قوای جنسی
    هضم غذا
    سوء هاضمه
    رفع گرفتگی گوش
    مفید برای ترک اعتیاد مواد مخدر
    ضد تشنج
    سکسکه
    مفید برای بیماریهای عصبی

    روش مصرف

    یک فنجان بعد از هر غذا میل شود

    نکات مهم

    عرق زنیان دارای طعم تیز و تند است ولی با اثر بخشی سریع که دارد این مسئله قابل چشم پوشی خواهد بود

    اشخاصی که طبع گرم دارند همراه با عرق شاتره و کاسنی میل کنند