تغذیه سالـم سبک زندگـی

دوست دارید بیش از ۱۰۰ سال زندگی کنید؟

زندگی

اگر می خواهید «طولانی و خوشبخت زندگی کنید» شاید لازم باشد شیوه ی زندگی افرادی را انتخاب کنید که در مناطق آبی جهان زندگی می کنند. این چهار ناحیه، مناطقی هستند که افراد در آنها طولانی ترین و شادترین زندگی را دارند. پس راز زندگی طولانی و شاد آنها چیست؟ هرچند مناطق آبی از یکدیگر دور هستند و رسم و رسوم متفاوتی دارند، اما چیزهای مشترکی دارند که می تواند طول عمر زیاد ساکنین آنها را توجیه نماید. مردم در مناطق آبی قطعاً در مورد امید به زندگی خود احساس بدی ندارند. مناطق آبی (پنج ناحیه در سراسر کره ی زمین که بیشترین تعداد صد ساله ها (افرادی که بیش از صد سال عمر می کنند) را دارن ) می توانند مصداق ضرب المثل «سرچشمه ی جوانی» باشند.

پروژه ی منطقه ی آبی در واقع نام یک پروژه ی همکاری مشارکتی بین نشنال جئوگرافیک، مؤسسه ی ملی مربوط به سالمندی و Dan Buettner نویسنده است، و تقریباً برای مشخص کردن مناطقی از جهان که افراد در آنها طولانی ترین عمر را دارند، استفاده می شود. به بیان دقیق تر، مناطق آبی «مناطقی هستند در آنها یک ناحیه ی با سابقه از نظر جمعیت شناسی، و تعریف شده از لحاظ جغرافیایی، منطقه ای که در آن تعداد بسیار زیادی از مردم به سن ۱۰۰ سالگی می رسند، بیشترین امید به زندگی، و یا کمترین میزان مرگ و میر میانسالی را دارند.»

این گروه از روزنامه نگاران، دانشمندان پزشکی و جمعیت شناسان به مناطق آبی سفر نموده و یک بررسی را ترتیب دادند تا عادات خاص سبک زندگی، که می تواند طول عمر ساکنین را توجیه کند مشخص سازند، از جمله عادات غذایی، مقدار و نوع فعالیت فیزیکی که انجام می دهند، جنبه های چگونگی برقراری روابط اجتماعی آنها با یکدیگر، انواع داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنند (در صورت مصرف) و سایر عادات رفتاری که دارند.

مناطقی که به عنوان مناطق آبی مشخص شده اند شامل: جزیره ی ایتالیایی ساردنی، اوکیناوا در ژاپن، لومالیندا در کالیفرنیا (ایالات متحده آمریکا) و شبه جزیره ی نیکویا در کاستاریکا است. پژوهشگران نمی توانند به طور کامل، تمام فرآیند پیری را توضیح دهند، اما این مناطق، صرف نظر از بیماری، رسم و رسوم مشترک خاصی دارند که ممکن است در طول عمر آنها تأثیر داشته باشد.

مطلب مرتبط:  نخود بو داده عسلی، پروتئینی خوشمزه می سازند.

رژیم غذایی غالباً بر پایه ی گیاه

کلید اصلی طول عمر؟ گیاهان. شامل حداقل دو سبزی در هر وعده (سفارش دو برابر از سرخ کردنی ها محسوب نمی شوند). صد ساله های سرزنده از مقادیر زیاد سبزیجات برگ سبز و همچنین تیره رنگ لذت می برند، در حالی که مصرف گوشت خود را نیز محدود می سازند. آنهایی که در لومالیندا زندگی می کنند گیاهخوار هستند، و ساکنین اوکیناوا، کاستاریکا، و ساردنی تنها در موارد خاص، گوشت مصرف می کنند. چای سبز، قهوه، و روغن زیتون نیز به مقدار فراوان توسط ساکنین منطقه ی آبی مصرف می شوند.

مصرف دانه های آجیل

افرادی که تا سنین پیری در مناطق آبی زندگی می کنند عاشق آجیل هستند. آن قدر زیاد که چهار تا پنج بار در هفته، در هر وعده به اندازه ی تقریباً ۵۷ گرم، آجیل می خورند. آجیل ها غنی از منابع چربی غیر اشباع هستند و همچنین دارای فیبر و ویتامین E هستند که همگی برای حفظ یک قلب سالم ضروری اند.

استفاده از لوبیاها، توفو، و ماهی برای پروتئین

بخش اعظم پروتئین مصرفی ساکنین مناطق آبی به شکل لوبیا، توفو، یا ماهی است. لوبیاها و توفو چربی کم و فیبر بالایی دارند. ماهی سفید چربی کمی دارد و پروتئین نگهدارنده ی عضله ی فراوانی دارد، در حالی که ماهی های چربی دار، مثل سالمون، ماکرل، هرینگ، قزل آلا و ساردین، دارای اسیدهای چرب محافظ امگا ۳ هستند.

فعالیت های فیزیکی زیاد در تمام طول روز

به جای محاسبه ی دقیق زمان دویدن روی تردمیل و بعد از آن، کم تحرک گذراندن مابقی روز، مثل بسیاری از آمریکایی ها، افرادی که در مناطق آبی زندگی می کنند در طول روز خود، به شکل بسیار پیوسته تری فعال هستند. آنها پیاده به همه جا می روند. سر کار، برای خرید، برای ملاقات دوستان، و غیره. آنها باغ هایی دارند که به آنها رسیدگی می کنند. کاشتن، آبیاری، وجین کردن و برداشت محصول. آنها روی زمین می نشینند، خمیر نان را با دست ورز می دهند و کم تلویزیون می بینند یا اصلاً نمی بینند. خانه ها و محیط زیست آنها به گونه ای ترتیب داده شده است که در تمام طول روز خود مقداری فعالیت داشته باشند.

مطلب مرتبط:  آنتی اکسیدان ها چه هستند؟

اما چرت زدن را فراموش نکنید

مردم مناطق آبی، عالی ترین خواب های نیمروزی را دارند. در حقیقت، پژوهش ها مشخص نموده است که داشتن یک چرت ۳۰ دقیقه ای در روز، به مدت پنج روز در هفته، می تواند خطر بیماری قلبی تان را تا یک سوم کاهش دهد.

 رابطه ی جنسی

اینکه به سن میانسالی می رسید به این معنا نیست که زندگی جنسی تان باید متوقف شود. در واقع، شما باید بعد از ۵۰ سالگی، اگر می خواهید میزان عوامل مرگ و میر خود را به نصف برسانید، (حداقل) دو بار در هفته رابطه ی جنسی داشته باشید. حال این ها دستورات پزشک است که می توانید از آن ها لذت ببرید!

شبکه ی اجتماعی قوی

داشتن یک زندگی اجتماعی قوی، جزء جدایی ناپذیر طول عمر است. اگر در یکی از مناطق آبی زندگی می کنید، چرخه ی اجتماعی به وسیله ی عادات سالم، از آداب و رسوم فرهنگی تان حمایت و آن را تقویت می کند، مواردی مثل پخت و پز و لذت بردن از غذاهای سالم در کنار هم، داشتن خواب و فعالیت فیزیکی کافی، کار کردن در زمینه ای که به آن علاقه دارید، و کاهش استرس. ساکنین مناطق آبی در زندگی هدفی دارند که هر روز آن را دنبال می کنند، اما آنها این را نیز می دانند که چگونه استراحت کنند و از زندگی لذت ببرند.

۱ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید