خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

پربحث‌ترین‌ها

تغذیه سالـم مکمل‌های ورزشی

فواید و عوارض جانبی ال-کارنیتین

فواید و عوارض جانبی «ال کارنیتین»

ال کارنیتین، که اغلب به نام کارنیتین شناخته می‌شود، یک آمینو اسید است. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، توضیح می‌دهد که این ماده می‌تواند به بدن شما کمک کند تا از طریق فرایندی بهنام اکسیداسیون چربی، چربی را به انرژی تبدیل کند.

اثرات کارنیتین، فقط محدود به این فرایند نمی‌شود، بلکه ممکن است بخاطر توانایی‌اش در کاهش استرس اکسیداتیو، بتواند انواع مشکلات پزشکی را نیز درمان کند. اما کارنیتین، به همان اندازه که مفید است، می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد.

کاهش وزن

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کارنیتین معمولا برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرکز توضیح می‌دهد که ممکن است کارنیتین با افزایش توده‌ی عضلانی، باعث شود که وزن بیشتری از دست دهید.

افزایش توده‌ی عضلانی منجر به افزایش سرعت سوخت و ساز شما می‌شود، که یعنی شما کالری بیشتری در طول روز می‌سوزانید. علاوه بر این، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گوید که ممکن است کارنیتین، توده‌ی چربی را کاهش دهد. با اینحال این موسسه یادآوری می‌کند تحقیقی که این مزیت را برای کارنیتین برشمرده، چندان قانع کننده نیست.

مطلب مرتبط:  ۱۵ غذایی که کالری منفی دارند

کاهش استرس متابولیک

اگرچه ورزش فواید زیادی برای سلامت کلی شما دارد، اما منجر به استرس متابولیک نیز می‌شود، که می‌تواند اثراتی مانند تجمع آمونیاک بوجود آورد. با این حال بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است کارنیتین، قادر به کاهش اثرات استرس متابولیک باشد.

مطالعه‌ای که در نسخه‌ی دسامبر ۲۰۰۸ «مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم تمرینی» منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف دو گرم مکمل کارنیتین در روز، منجر به کاهش تجمع آمونیاک می‌شود. این محققان می‌گویند که شاید مصرف مکمل کارنیتین بطور منظم بتواند استرس متابولیک مرتبط با ورزش را کاهش دهد.

ناراحتی دستگاه گوارش

به گفته‌ی موسسه‌ی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و تهوع شود.

بوی بدن

به گفته موسسه لینوس پائولینگ، یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه مکمل کارنیتین، بوی بد بدن (بوی ماهی) است! این موسسه اشاره می‌کند که مصرف دوزهای بیشتر از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز، می‌تواند این تاثیر را بوجود آورد.

مطلب مرتبط:  اینچنین تمرین کنید تا وزنتان کم شود

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استفاده از این مقدار در بعضی موارد برای بیماری‌های قلبی، بیماری عروق محیطی، خستگی مزمن و ناباروری مردان توصیه می‌شود.

۴ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • با سلام و تشکر بی نهایت خدمت مدیر محترم سایت :

    لطفا یک تالار گفتگو با موضوعات گوناگون در وبسایت تون راه اندازی کنید.
    بسیار می تواند کمک کننده باشد.سایت شما بیننده ها زیادی دارند و سه دسته اصلی مخاطب های این سایت عبارت اند از :

    1- افرادی که دنبال کاهش وزن هستند./
    2-افرادی که طرفدار بدنسازی و فیتنس هستند./
    3-افرادی که دراه تندرستی و زیبای در تلاش و تکاپو هستند./

    یک انتقاد سازنده هم داشتم. لطفا در مورد مکمل های ورزشی و برند ها و روش های تهییه آنها بیشتر مطالب بذارید……..

  • باسلام؛به دوستانی که کارنیتین استفاده میکنن دوتاپیشنهاد دارم که باانجامشون مشکل بوی بد احتمالی بدن بعلت مصرف این فراورده ازبین میره؛اول اینکه موهای زیربغل وسینه رو ماشین کنن وکوتاه نگه دارن؛دوم اینکه هربار بعد از استحمام بلافاصله از مام غلتکی(نه صابونی)واسه زیربغلها استفاده کنن

  • سلام بنده دو گرم در روز استفاده می کردم، اما متاسفانه پوستم بوی بدی میداد که تا مدتها نمیدونستم دلیل این بو چیه تا با مربی مشورت کردم که بهم گفت. این مورد در تابستون بیشتر هم میشه.