خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

پربحث‌ترین‌ها

تغذیه سالـم

زرده تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ؟

زرده تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ؟

هر چه اطلاعات درباره‌ی تغذیه‌ی سالم بیشتر شود، در مورد اینکه چه بخوریم و چه نخوریم کمی گیج می‌شویم. بعنوان نمونه به تخم مرغ فکر کنید. کدام یک سالم تر است، سفیده یا زرده‌اش؟ بیایید به مزایا و معایب هر دوی اینها نگاهی بیندازیم.

زرده تخم مرغ

این بخش از تخم مرغ خیلی مغذی است، حاوی ویتامین های A, B, D و E و مواد معدنی‌ای همچون کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم، زینک و آهن است. همچنین زرده‌ی تخم مرغ منبع انرژی است، و بخاطر مواد خاصش می تواند چشم های شما را نیز سالم نگاه دارد!

اما به این خوراک مغذی می‌توان از جنبه‌ای منفی نیز نگاه کرد، چرا که بیشتر از نصف کالری تخم مرغ در زرده‌اش جمع شده است. بعضی‌ها می‌گویند که منفی ترین جنبه‌ی زرده، این حقیقت است که حاوی کلسترول بوده و مصرف روزانه‌ی آن مخصوصا برای کسانی که دیابت دارند می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

مطلب مرتبط:  ۵ مکمل تقویت کننده سلامت روحی

اگرچه برخی مطالعات (دانشگاه کنتیکت، مرکز تغذیه و ایمنی مواد غذایی، دانشکده علوم پزشکی مولکولی) بر این باورند که محدود کردن مصرف تخم مرغ نباید به همگان تعمیم پیدا کند. باید بدانیم که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد سالم، با افزایش مصرف کلسترول بالا نمی رود، بلکه با گنجاندن تخم مرغ در برنامه‌ی غذایی همیشگی‌شان، مزایای مختلفی نسیبشان خواهد شد.

سفیده تخم مرغ

اگر زرده را قسمت تیره‌ی تخم مرغ در نظر بگیریم، بسیاری از دستورالعمل‌های غذاها حاوی سفیده‌ی تخم مرغ هستند. پس هنوز تخم مرغ قابل استفاده است! این بخش حاوی بیشترین پروتئین تخم مرغ، کالری کمتر و پتاسیم، منیزیم و سدیم بیشتر بوده و هیچگونه چربی هم ندارد. بعنوان معایب سفیده هم باید بدانید که سفیده ویتامین‌های کمتری دارد، از جمله B12، فولات و ریبوفلاوین.

پیشنهاد

هنگامی که تصمیم گرفتید تخم مرغ را در برنامه غذایی خود بگنجانید، به موارد زیر توجه کنید:

افراد سالم: هم سفیده و هم زرده را بخورید، چرا که به طور باورنکردنی‌ای مغذی و اشباع از انواع ویتامین و مواد معدنی هستند.

مطلب مرتبط:  روزی یک سیب بخور و دکتر نرو

افرادی که دیابت، مشکل کلسترول یا نارسایی‌های قلبی دارند: با مشورت گرفتن از پزشکتان، مصرف تخم مرغتان را محدود کنید.

بخاطر بسپارید که یک تخم مرغ، درون زرده‌اش حدود ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول دارد، اما واقعیت این است که آن کلسترولی که درون مواد غذایی هست، با کلسترولی که درون خون است تفاوت دارد.

۲۵ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. میخواستم بدونم برای صورتم که چرب هست و ننافذ پوست صورتم کمی بازه استفاده از سفیده تخم مرغ بهتره یا زرده؟ البته به صورت ماسک

  • سلام
    می خواستم بدونم مصرف سفیده تخم مرغ بهتره یا مکمل bcaa یا 2222؟
    ممنون میشم شما جواب بدید
    با تشکر از سایت خیلی خیلی خوبتون.

    • سلام فرید عزیز،
      سفیده تخم مرغ، عمدتا بعنوان منبع پروتئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توانید آنرا با پودرهای پروتئینی مقایسه کنید، که در آن صورت، می‌گوییم تخم مرغ ارجحیت دارد.
      مکمل‌های bcaa و آمینو‌ها، حاوی آمینو اسید هستند، و برای تامین همان مقداری که در این مکمل‌ها به بدن می‌رسد، باید مواد غذایی خیلی زیادی مصرف نمود. بنابراین، جایگزین ندارند. موفق باشید :)

  • سلام خسته نباشید میخواستم بدونم من که شوتزده سال سن دارم و مشکل خواصتی ندارم خوردن تخم مرغ با زرده برای یک بدنساز مشکلی داره؟؟؟؟؟؟ با تشکر از سایت خوبتون

  • با سلام . من هر روز بعد از باشگاه یه لیوان تخم مرغ خام مخلوط با شیر کاکائو میخورم آیا این میتونه تو افزایش حجم ماهیچه ها و بزرگتر شدن ماهیچه ها کمک کنه یا کلا بار من غلطه ؟

    • سلام رضای عزیز،

      یک تخم مرغ تاثیر چندانی در افزایش حجم عضلانی ندارد. شما باید حدود دو برابر وزن بدنتان به گرم پروتئین مصرف کنید. هر تخم مرغ حدود ۶ تا ۷ گرم پروتئین دارد. از طرفی پیشنهاد می‌کنیم که تخم مرغ را بصورت پخته مصرف کنید، نه خام.

      • سلام ببخشید من 21 سالمه و وزنم 79’هستش الان شروع کردم به تخم مرع خوردن روزانه 20 تا تخم مرع میخورم که از این 20 تا 4 تا زرده هم میخورم میخواستم ببینم کارم درسته یا نه

        • سلام حسین عزیز،
          اگر مشکل کلسترول ندارید مشکلی ندارد. البته اگر بتوانید این میزان پروتئین را به غیر از تخم مرغ از منابع دیگر تامین کنید خیلی بهتر است. موفق باشید

  • سلام- بنده اضافه وزن دارم و به بدنسازی هم میرم بنظرتون من باید زرده ی تخم مرغ یا سفیدشو استفاده کنم؟ممنون.

    • سلام سالار عزیز،

      میزان مصرف مواد غذایی شما باید با توجه مقدار کالری مصرفی‌تان محدود شود. مادامی که هنوز محدوده‌ی روزانه‌تان به پایان نرسیده می‌توانید از تمام مواد غذایی سالم استفاده کنید. زرده‌ی تخم مرغ هم جزو چربی‌های سالم است. اگر مشکل کلسترول نداشته باشید، مصرف زرده‌ی تخم مرغ مشکلی ندارد :)

  • سلام مینا هستم 23 ساله.سه ساله کار با دستگاه انجام میدم.بعد باشگاه برای تامیین پروتئین مورد نیاز سفیده تخم مرغ میخورم.خیلی برام زجر آوره چون خیلی از سفیده تخم مرغ بدم میاد.آیا چیزی جایگزین سفیده تخم مرغ هست ک ب اندازه سفیده تخم مرغ اثر داشته باشه؟ممنون

    • من فکر میکنم شیر مقداری بتونه جایگزین بشه چون هردو تاشون جزو بهترین و دارنده ترین های مواد مغذی اند.

    • سلام مینای عزیز؛

      می‌تونید از پودرهای پروتئینی استفاده کنید که در انواع مزه‌ها تولید می‌شن.
      اما بعنوان جایگزین تخم مرغ، می‌تونید از لبنیات، مرغ و گوشت و ماهی و حبوبات استفاده کنید.

  • فقط یه سوال زرده میگن کبد خراب میکنه از این حرفا و خودم چون صبحانه و بعد ورزش یه زرده میخورم حدود یه ساله صورتو پشتم نه من بلکه دوستام مثل خودمن خیلی جوش میزنه بیش از حد حالا با توضیحات این بده برامون دیگه نخوریم بخوریم چجوریاس اصلا چرا اینجور میشه

    • خیر، زرده‌ی تخم مرغ باعث آسیب رساندن به کبد نمیشه.
      اما اگر دچار نارسایی کبد هستید یا کبدتون اصطلاحا چربه، در مورد مصرف تخم مرغ باید با پزشکتون مشورت کنید.

      برخی اوقات مطالب منتشر شده در زمینه‌ی تغذیه از ۰ تا ۱۰۰ با یکدیگر در تضادند. بعضی اوقات و بعضی منابع می‌گویند چای برای سلامتی مفیده، بعضی اوقات و بعضی منابع می‌گویند چای از سیگار بدتره!

      با توجه به این فراز و نشیب اونچه که ما می‌تونیم بهش عمل کنیم، حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی طبیعی هست. موفق باشید