آیا باید مصرف نمک را قطع کنید؟

اخیرا از وقتی که مراکز دولتی و رسمی، توصیه به کاهش میزان مصرف نمک از۲۳۰۰ میلی‌گرم به ۱۵۰۰ میلی‌گرم یا کمتر نموده‌اند، این موضوع توجه عموم را به خود جلب است. این کاهش، کاملا قابل توجه بوده ودلایل آن هم قابل توجیه است. آمریکاییها غذاهای زیادی حاوی نمک بالا مصرف می‌کنند. با اینکه نمک ماده‌ی معدنی حیاتی برای بدن است، قطعا هر چیز خوبی هم، اندازه‌ای دارد.

غذاهای پر نمک، همان غذاهای بسته بندی شده‌ای هستند که در میان قفسه‌های سوپر مارکت‌ها پیدا می‌شوند. اقلامی مثل سوپها، سس‌ها، غذاهای منجمد، آجیلهای نمکین و چیپس گوجه فرنگی، مقصرهای اصلی هستند. همیشه اطلاعات برچسب ترکیبات غذایی را از نظر میزان نمک بررسی کنید. حتما تعجب می‌کنید اگربدانید که بسیاری از این موادغذایی، کل نمک مورد نیاز در شبانه روز را در یک وعده وارد بدن می‌کنند!

فست فود هم سرشار از نمک است، پس اگر زیاد فست فود می‌خورید حواستان باشد! با انتخاب بیشتر مواد غذاییتان از غذاهای تازه فراوری نشده و سبزیجات، تمام سدیم موردنیاز بدنتان را از مواد معدنی طبیعی تامین کنید. اگر می‌خواهید کمی نمک به غذایتان اضافه کنید، یادتان باشد که همه‌ی نمک‌ها یکی نیستند. نمک سفید معمولی که به راحتی قابل دسترس است، تنها حاوی سدیم کلرید است و بقیه‌ی مواد معدنی از آن حذف شده‌اند.

در مقایسه با نان سفید، برنج سفید یا شکر سفید که آنها هم با تغییرات مصنوعی به این شکل رسیده اند، به سختی می‌توان گفت که این نوع نمک مفید است. بنابراین سعی کنید نمک سلتیک یا هیمالیایی که طبیعی‌تر است و طعم تصفیه نشده ای دارند مصرف کنید و مقدار کمی نمک سفید میل کنید. حالا چنانچه از مصرف نمک اجتناب می‌کنید، بخاطر داشته باشید که نمکهای طبیعی، سدیمشان کمتر از نمک طعام سفید نیست. پس برای مزه دار کردن غذاها، بیشتر از مواد گیاهی و ادویه جات استفاده کنید.

رابطه‌ی نمک و فشار خون

مصرف بالای نمک، با فشار خون بالا رابطه‌ی مستقیم دارد و می‌تواند شرایط سلامتی خطرناکی ایجاد کند، و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته و بیماری‌های کلیوی را افزایش دهد. تست فشار خون، یکی از معاینات معمول پزشکی است. وسیله‌ی قابل بادشدنی به دور بازویتان پیچیده می‌شود و پرستار با گوشی پزشکی گوش می‌دهد تا بتواند فشارتان را تشخیص دهد، که معمولا تنها حدود یک دقیقه طول می‌کشد.

دو عدد به شما گفته می‌شود، فشار سیستولی و دیاستولی. این اعداد، جریان خون را در زمان انقباضات قلبی، و فشار اندازه گیری شده بین هر ضربان قلب را نشان می‌دهند. حالت نرمال ۱۲۰ (سیستولی) و۸۰ (دیاستولی) می‌باشد. هنگامی که عدد سیستولی بین ۱۲۰ تا ۱۳۹، یا عدد دیاستولی بین ۸۰ تا ۸۹ باشد، دچار فشار خون اولیه شده‌اید. ارقام بالاتر می‌توانند مرحله‌ی ۱ و۲ فشار خون بالا را نشان دهند.

اگر فشار خون اولیه یا فشار خون بالا دارید، پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که تغییراتی در روش زندگیتان مانند کاهش مصرف نمک، ورزش، دوری از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، و درصورت لزوم، کم کردن وزنتان ایجاد کنید.

سلولهای حس چشایی می‌توانند در زمان کوتاهی به مصرف کم نمک عادت کنند. صبور باشید. بدین ترتیب غذاهایی که دوست داشتید پر از نمک باشند، بزودی بنظرتان خیلی شور خواهند بود و شما طعم حقیقی غذاهایی را که بعلت نمک بالا قابل تشخیص نبودند را درک خواهید کرد!

3 نظر ارسال شده است

  1. داریوش

    ممنون از مطالب خوب شما
    فقط اگه امکان داره در این مدت که ماه رمضان را داریم در مورد ورزش در این ماه و نحوه ورزش
    زمان های ورزش
    میزان ورزش
    تغذیه ورزش
    مطلب بگذارید.
    ممنونم
    داریوش

  2. فرزاد

    مصرف نمک نباید به طور کلی قطع شود چون باید تعادل بین سدیم و پتاسیم برقرار باشه.از نمک دریایی با مارک های معتبر وتصفیه شده میتوان به مقدار کم در روز مصرف کرد.نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

  3. DANIAL

    ممنون مطلب خیلی خوبی بود

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.