خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تغذیه سالـم

۵ غذایی که با چاقی مبارزه می‌کند

۵ غذایی که با چاقی مبارزه می‌کند

من به تازگی وضعیت چاقی را تجربه کرده ام. ابتدا فکر می کردم که سبک زندگی شلوغ پلوغ من باعث شده که به این وضعیت دچار شوم. اما پس از مدت کوتاهی متوجه شدم که دلیل اصلی بوجود آمدن این وضعیت، غذاهایی است که مصرف می کنم.

با وجود اینکه برای رسیدن به اهدافم تاریخ‌هایی تعیین کرده بودم، اما وعده‌های غذایی که برای خودم آماده می‌کردم اصلاً مغذی نبودند. بهمین دلیل من در مورد بهترین غذاهایی که می‌توانند به ما انرژی بدهند تحقیقی کردم و پنج انتخاب برتر را برگزیدم. مصرف غذاهای معرفی شده در زیر، باعث افزایش تدریجی و طولانی مدت انرژی شما خواهند شد. پس دیگر برای اینکه سطح انرژی‌تان را بالا نگاه دارید نیازی نیست دائم چیزی بخورید!

جو

این ماده‌ی خوراکی، جزو سوپر غذاها به حساب می‌آید، غذایی که پشتیبان دستگاه گوارش ماست. جو سرشار از ویتامین B1 است که به تجزیه و تبدیل انرژی غذاهایی که می‌خوریم خیلی کمک می‌کند. بسیاری پزشکان توصیه می‌کنند که بطور منظم جو مصرف کنید، نه فقط بخاطر تأثیرش بر انرژی شما، بلکه بخاطر اینکه قند خون شما را متعادل نگاه می‌دارد! برای اینکه بلافاصله انرژی بگیرید، اولین غذایی که صبح مصرف می‌کنید باید همین ماده‌ی غذایی باشد.

ماست

نه تنها ماست یک خوراکی خوشمزه است، بلکه لطیف و خوش رایحه هم هست. ماست، منبع غنی پروتئین و سرشار از پروبیوتیک است. بدن شما براحتی ماست را هضم کرده، و آنرا فورا به منابع انرژی بدنتان منتقل می‌کند.

آنچه که ماست را به یک افزایش دهنده ی عالی انرژی تبدیل می‌کند، باکتری مفیدی است که بعنوان پروبیوتیک شناخته می‌شود. هر وقت در روز که بخواهید می‌توانید ماست بخورید. در مصرف انواع ماست هم راحت باشید. مثلا می‌توانید آنرا با انواع جوانه‌ها، میوه‌ها و آجیل‌ها ترکیب کرده و مزه‌اش را تغییر دهید.

اسفناج

آیا می‌دانید که تمام قسمت‌های کارتون «ملوان زبل» که به آن می‌خندیدید، واقعیت دارد؟ حداقل آن قسمت هایی که به اسفناج ربط داشت، واقعیت دارد! دقیقا مانند ملوان زبل، شما هم می‌توانید با مصرف اسفناج، روزی پر انرژی داشته باشید.

اسفناج سرشار از آهن، منیزیم و پتاسیم است. تمام این اجزا، اسفناج را به منبعی غنی از ویتامین ب تبدیل می کند. ویتامینی که پشتیبان انرژی شماست. متخصصین تغذیه توصیه می کنند که هر روز اسفناج مصرف کنید. اسفناج را فقط به سالاد اسفناج یا کنار بشقاب غذاهایتان محدود نکنید. این غذای معجزه آسا را در سوپ، کباب، خوراک، اسموتی و غذاهای سرخ کرده‌تان هم بیفزایید.

جوانه ها و آجیل ها

این غذاهای فوق مغذی، حاوی پروتئین کیفیت بالا و چربی های امگا۳ است. تخم کدو، بادام و فندق، همه شان سرشار از منیزیم اند که با چربی احشائی مبارزه می‌کند. بعلاوه اسید چرب امگا۳ یک منبع انرژی ممتاز است. بنابراین سعی کنید تا هر روز چند آجیل یا مقداری جوانه بخورید. همیشه مقدار کمی از این خوراکی‌ها را در جیب یا کیفتان حمل کنید. بدین ترتیب همیشه یک میان وعده‌ی سالم دم دستتان هست.

لوبیا

به لوبیا، غذای سحرآمیز می‌گویند، دلیل خوبی هم دارد! لوبیا در مقایسه با خوراکی‌های دیگر به طور موثرتری با علائم چاقی می جنگد. لوبیا دارای ساختار غذایی منحصر بفردی است. کم چرب است، فیبر زیادی دارد، و توازن خوبی از کربوهیدرات و پروتئین فراهم می آورد.

لوبیا همچنین حاوی مقدار فراوانی مواد معدنی همچون پتاسیم، منیزیم، فسفر، مس و آهن است. تمام این مواد برای تولید انرژی ضروری است. شما تقریبا می توانید لوبیا را به تمام وعده‌های غذایی تان اضافه کنید. چند بار در روز، می‌توانید ترکیبات مختلف لوبیا با غذاهای دیگر را نوش جان کنید.

۱۰ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • باسلام
    ببخشید من در بعضی مواقع سیرم ولی خیلی دوس دارم در ی چیزی بخورم دراین جور موقع ها یا گوجه و یاحبوباتی مثل لوبیامیخورم ایامشکلی ایجادنمیشه؟؟؟
    و در روز حداکثر چقدمیتونیم لوبیامصرف کنیم
    لازمه ک بگم ۱۷سالمه و قد۱۶۲

  • سلام خسته نباشید من 40 سالمه قدم حدود 150 سانتیمتر از اواخر عید 94 دچار DVT شدم و وزنم بالا رفت الان حدود 60 کیلو هستم از اینکه وزنم بالا رفته خیلی ناراحتم ناگفته نماند که بالا رفتن وزنم بیماریمو تشدید میکنه .در ضمن دوچرخه سواری میکردم ولی دکتر منع کرده و پیاده روی خیلی آهسته رو توصیه کرده ، لطفا منو راهنمایی کنید.با تشکر

    • سلام بیتای عزیز،
      با توجه به شرایط پزشکی شما و توصیه‌ی پزشک، برای کاهش وزن می‌توانید به همان پیاده روی آهسته اکتفا کنید. در ساعات مختلف روز، در بازه‌های کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای پیاده روی کنید و تا جایی که برایتان مقدور هست، در مجموع مدت زمان پیاده‌روی‌تان را افزایش دهید. همچنین، در طول روز به طرف مختلف فعال‌تر باشید.

      برنامه‌ی غذایی‌تان را هم تنظیم کنید، مصرف پروتئین را افزایش دهید، و مصرف کربوهیدرات و چربی‌ها را کاهش دهید. از غروب به بعد هم کربوهیدرات را حذف کنید. کالری‌های مایع مصرف نکنید، دور شیرینی جات و قند و شکر و هله هوله را هم خط بکشید. بدین ترتیب به تدریج وزنتان کاهش پیدا خواهد کرد :) البته، تمام تغییراتی که در برنامه‌ی غذایی و تمرینی‌تان می‌دهید را حتما با پزشکتان هماهنگ کنید و از وی اجازه بگیرید.

    • میگم آقا امیر حسین فک کنم زیاد کشتی کج میبینی هوا برت داشته کوچولو تو هنوز استخونات فرم نگرفته بعد میخای شکمتو شش تکه کنی؟عجبا

  • متشکرمخوب بود من 56 کیلو وزن دارم همه هیکلم خوبه فقطیه خورده شکم دارم سایزم 38 هست مدام نفخ شکم ویبوست هم دارم چکار کنم

    • سلام دوست گرامی

      مایعات و همچنین مواد غذایی فیبردار بیشتری مصرف کنید. این هم بر نفخ و هم بر یبوست شما موثر خواهد بود. با توجه به اینکه اندامتان متناسب است، بعید نیست که برآمدگی شکمتان مرتبط با همین موارد باشد :)