خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

پربحث‌ترین‌ها

تغذیه سالـم

۱۱ غذای پر کربوهیدرات

کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها می‌توانند برای اشخاصی که در رژیم هستند و یا از بیماری دیابت رنج می‌برند مشکل ایجاد کند. بعضی‌ها هم با مصرف کربوهیدرات دچار سوء هاضمه می‌شوند و این اتفاق می‌تواند منجر به مشکلات جدی ای در سیستم بدنشان شود. برخی از کربوهیدرات‌ها قند خون بیشتری تولید کرده یا مشکلات بیشتری نسبت به باقی کربوهیدرات‌ها ایجاد می‌کنند. به هرحال هر ماده‌ی غذایی با کربوهیدرات بالا، می‌تواند شما را به سمت افزایش وزن و افزایش بیش از اندازه ی انسولین هدایت کند.

اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، بهترین حالت این است که بیشتر از ۸۰ گرم کربوهیدرات در روز مصرف نکنید و سعی کنید تا قند خونتان افت یا افزایش ناگهانی نداشته باشد. در این مطلب ۱۱ غذایی که اختصاصا سرشار از کربوهیدرات هستند را برایتان فهرست کرده‌ایم.

۱. شربت ذرت

حتی اگر واقعاً از ذرت ساخته شده باشد، یکی از بدترین مواد خوراکی برای سلامتی شماست! این شربت، کاملاً فرآوری شده است و شما را به مصرف بیشتر قند تحریک می‌کند، همچنین سرشار از کالری است. مصرف این شربت شما را دچار مشکلات کبدی خواهد کرد.

۲. نوشابه

یک قوطی نوشابه حاوی ۳۶ گرم کربوهیدرات یا بیشتر است، که همه‌ آن کالری تهی و بدون هیچگونه فیبر یا ماده مغذی است، بنابراین می‌تواند قند خون شما را دچار افت یا افزایش ناگهانی کند.

مطلب مرتبط:  قبل از شستن موهایتان چه کار می‌کنید؟

۳. مربا و ژله

مربا یا ژله‌ی هر میوه ای، سرشار از قند است. حتی ژله یا مرباهای اصطلاحاً هفت میوه هم که شکر افزودنی ندارند، سرشار از قند هستند. البته انتخاب چنین ژله و مرباهایی قطعاً بهتر از انواعی است که ساخته شده به کمک قند هستند، اما کماکان باید در مصرف آن محتاط باشید.

۴. موز

یک موز، در حالی که سرشار از فیبر و پتاسیم است، اما حدود ۲۷ گرم کربوهیدرات خالص دارد. موز در بین میوه‌ها حاوی بالاترین میزان قند است!

۵. سیب

سیب به طرق مختلف برای شما خوب است. اما اگر در حال مراقبت از مصرف کربوهیدرات خود هستید، می‌توانید به جای آن، کیوی یا توت فرنگی بخورید. یک سیب، حاوی ۲۱ گرم کربوهیدرات است.

۶. نان

حتی نان‌های غلات کامل هم حدود ۲۰ گرم در هر تکه‌شان کربوهیدرات دارند. این مقدار، در نان‌های سفید بیشتر هم هست. بنابراین سعی کنید تا مصرف نان خود را محدود کنید.

۷. ماکارونی

آرد سفید یا ماکارونی سمولینا، یک غذای سرشار از قند است! در عوض سعی کنید تا ماکارونی سبوس‌دار یا ماکارونی کینو آ یا ماکارونی گندم سیاه بخورید و وعده‌های غذایتان را به اندازه انتخاب کنید.

مطلب مرتبط:  موز چاق می‌کند یا باعث کاهش وزن می‌شود؟

۸. آبمیوه

هنگامی که به جای خوردن میوه، آب آن را می نوشید، فیبر میوه که نقش کاهنده‌ی قند خون دارد را از دست می‌دهید. به علاوه، مردم به ندرت نصف لیوان آبمیوه که معادل یک میوه است را می‌نوشند! یک وعده آبمیوه معمولاً بیشتر از یک لیوان عادی است، و عموما هم دارای مواد افزودنی همچون شکر است.

۹. دسر

حتی یک کیک سالم و بدون شکر هم سرشار از کربوهیدرات است. به هرحال سعی کنید تا کیک‌های خود را توسط استویا یا میوه‌ها شیرین کنید.

۱۰. سبزیجات نشاسته ای

نخود فرنگی و ذرت، در هر فنجان بیشتر از ۳۰ گرم کربوهیدرات دارند! پس در عوض چنین سبزیجاتی، به سراغ مصرف سبزیجات برگ سبز یا کلم بروکلی بروید.

۱۱. کورن فلکس

کورن فلکس یک راه سالم و خوب برای شروع روز شماست، اما حواستان به مقدار مصرف و میزان کربوهیدراتش باشد. مخصوصاً انواع گرانولا که معمولا حاوی شکر و میوه‌های خشک اضافه هم هستند، می‌تواند به میزان مصرف کربوهیدرات شما بیفزاید.

۳۵ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام خسته نباشید،خاستم بگم ک من ۱۶سالمه و۱۷۰قد .۵۵کیلو وزنمه ،من نزدیک ب یک هفته هست ک میرم بدنسازی .برایی بدنسازی الان ممناسبه برم یا ن،و مصرف دارو امکانش هست ک استفاده کنم یا اگه استفاده کنم ب مشکل بر می خورم ، منظورم دارو هایی انچنانی نیست،ممنونمیشم اگه جواب بدین

    • سلام.اره خوبه ادامه دهید . برنامه غذایی خود را به طورکامل رعایت کنید و بعد اگر خواستید میتواند از کربو پروتین ها برای افزایش وزن استفاده کنید د ضمن فکر استروید ها و امپول های هرمونی را در ابن سن از سر خود بیرون کنید چون. بدن شما بخاطر این که در سن رشد هستید خود به خود هرمون تولید میکند

  • سلام خسته نباشید برای پنج شنبه وزن کشی برای مسابقات (تکواندو) دارم ۱۶ سالمه وزنم ۶۱ و قدم ۱۸۵ میخوام تو این دو روز به وزن ۵۹ برسم لطفا هر چه سریعتر راهنمایی کنید چی بخورم و کی بخورم آب زیاد بخورم یا نخورم سپاس

  • سلام بر ادمین سایت
    من وزنم هول هوش ۴۵ کیلوگرم و سنم ۱۸ :|
    و تازه یه هفتس میرم باشگاه بدنسازی تا بدنم رو بسازم و حجم بدم بهش
    حالا من میخوام بدونم چه ساعتی برم باشگاه خوبه ،چی بخورم تا بدنم عضلانی بشه (برای حجم دادن )،اگر هم میشه بگید چه حرکاتی رو تو باشگاه زیاد انجام بدم. مربیم آدم نورمالی نیستش و فقط میخواد به من پودر بخورونه:( حالا اگر میشه لطف کنید جوابمو بدید ممنون
    :-* اگر هم میشه به ایمیلم بفرستید که بعداً حسابی سایتتونو شات میکنم تو اینستا گرام و کانالم و غیره…
    ممنونم منتظر جوابتونم.

    • سلام.به انواع تیپ بدنی مثل شما اکتومورف میگویند پس باید خیلی غذا بخورید هر سه ساعت ۱وعده دروز ۶وعده .مواد مصرفی باید سرشار از پروتین مثل سفیده تخم مرغ.سینه مرغ.ماهی…..و دارای کربوهیدرات مثل.نان.برنج.ماکارانی.جو دوسر یا جو پرک و انواع میوه وسبزیجات ولبنیات سعی کنیدبه جای روغن های مایع از روغن زیتون استفاده کنید هر وقت توانستید برنامه غذایی را به صورت کامل تا دو ماه رعایت کنید بعد به سراغ مکمل ها بروید .قرص فارماتور برای اشتها . قرص ویتامیت Eو امپول نوروبین(سوزن تقویی هیچ ضرری ندارد و ارزان قیمت)استفاده شود

  • سلام من19سالمه وحدودا 10ساله دارم ووشو کارمیکنم و وزنم خیلی کمه قد170 ووزنم54کیلو هست حالا چندماهه ووشو کارنمیکنم وبدنسازی میرم میخوام یکمی وزنم بیاد بالاکه بدنم بیاد روفرم!
    دکترهم رفتم گفت سالم هستم ومشکل تغذیه دارم!
    به نظر شما چه غذاهایی بخورم!
    اگه میشه یه برنامه غذایی برام بنویسید!

    • سلام سعید عزیز،
      تعداد وعده‌های غذایی‌تان را بیفزایید، و سعی کنید در هر وعده‌تان از مواد غذایی پر کالری استفاده کنید. همچنین، برای اینکه روند عضله سازی تسهیل شود، مصرف پروتئینتان را تا ۲ برابر وزن بدنتان به گرم در روز افزایش دهید. مصرف هله هوله و غذاهایی با ارزش تغذیه‌ای پایین را قطع کنید و توجهتان را به غذاهای ساده و مغذی معطوف کنید. موفق باشید :)

  • سلام ممنون میشم راهنمایی کنید. من تقریبا دور شکم و سینه چربی اضافه دارم اما در دست ها و پاها تقریبا چربی اضافه ای ندارم چطور میتونم با رژیم و ورزش کاری کنم که فقط چربی های مورد نظر را بسوزونم و عضلاتم را آب نکنم. 29 سالمه و 194 قدمه و وزنم در تابستان 137 کیلو بوده والان با رژیم و ورزش (جودو) رسیدم به 111 کیلو اما بعضی از ورزشکار های باسابقه با دیدن بدن من معتقدند که در کنار چربی عضله هم آب کردم لطف میکنید اگر راهنمایی کنید. الان قصد دارم که بدنسازی را شروع کنم اما قبلش میخوام اطلاعات کاملی در مورد تغذیه مناسب در هنگام ورزش بدست بیارم.

    • سلام محمد عزیز،
      نیاز بدنتان به کالری را محاسبه نمایید و تلاش کنید تا با توجه ورزش و فعالیت روزانه‌تان و مصرف کالری که دارید، کسری زیادی در کالری مصرفی‌تان اتفاق نیفتد. همچنین، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از کالری دریافتی‌تان را از پروتئین‌ها تامین کنید. و تغذیه‌ی قبل و بعد تمرین را جدی بگیرید. در این بین، مکمل‌هایی همچون گلوتامین هم به حفظ توده‌ی عضلانی شما در دوره‌ی چربی سوزی کمک می‌کنند. بهرحال، از دست دادن مقداری عضله در کنار کاهش چربی‌ها گریز ناپذیر است، اما با رعایت مواردی که گفته شد این موضوع به حداقل خواهد رسید. موفق باشید :)

  • سلام من 16سالمه قدکوتاهی دارم بهم گفتن 2 ساعت قبل از ورزش کریوهیدرات بخور هورمون رشد ترشح میشه و باعث بلند شدن قدت میشه بنظرتون از چه غذاهایی مصرف کنم

    • سلام حسین عزیز، آنچه باعث ترشح هورمون رشد می‌شود، خود ورزش است، و نه کربوهیدراتی که پیش از تمرین می‌خورید. قبل تمرین، صرفا بدلیل تامین انرژی پیشنهاد می‌شود که مقداری مواد غذایی کربوهیدراتی مانند برنج یا سیب زمینی، و کمی هم پروتئین مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ یا پنیر مصرف کنید.

  • با تشکر از مسئولان محترم این سایت ، اتفاقا خیلی خوب و مفید هست و بحث کربوهیدرات همه جا این تعریف رو داره و یک نکته خوب که کارشناس محترم اشاره کردند بسیار منطقی و بجا هست. باید اینو بدونیم که به زبان ساده بدن انسان باید دخل و خرج متناسبی داشته باشه اگه زیاد غذا مصرف میکند باید تحرک زیادی داشته باشد تا اونو بسوزونه و اگه زیاد میخوره ولی تحرک نداره یا کم داره باید کم بخوره و مفید بخوره ، کل داستان نگه داری بدن همینه . متشکرم

  • هرماده غذای بایک گروه خونی مرتبت است.ممکن است یک نوع غذابرای یک گروه خونی چاق کننده باشدولی گروه خونی دیگر اثری کمتری داشته باشد

    • سلام مریم عزیز،
      مصرف کربوهیدرات در کل ضرری نخواهد داشت. اما مادامی که فعالیت بدنی کمتر از میزان مصرف مواد غذایی شما من جمله کربوهیدرات باشد، مواد غذایی بصورت چربی ذخیره می‌شوند. در آنصورت است که شرایط پزشکی مختلف همچون مشکلات قلبی عروقی یا مشکلات ناشی از چاقی شخص را تهدید می‌کند.
      در مورد دختر شما، مصرف مواد غذایی کربوهیدراتی پیش از تمرین، برای تامین انرژی تمرین، و پس از تمرین، برای ریکاوری، ضروریست. بهتر است به مواد غذایی سالم و فراوری نشده اتکا کنید.

  • من بدنسازي كار ميكنم… و بهم گفتن بايد روزانه مقداري كربوهيدرات مصرف كنم…ولي همه جا كربوهيدرات رو ماده مضر براي بدن توصيف ميكنن.. مثل شما كه گفتيد نوشابه مربا نان…. پس الان بخورم يا نخورم.. 19 سالمه 80 كيلو

    • بدن ما بدذون کربوهیدرات اصلا” قادر به ادامه حیات نیست دوست عزیز! اینکه به شما گفته اند کربوهیدرات مضر است منظور بعضی مواد غذایی است که ترکیبات قند بالایی دارند، شما می تونید بگید سیب زمینی، ماکارونی، نان و امثال اینا مضر هستند؟ خب این ها حاوی کربوهیدارت هستند

  • کلا سایتا هیچکدومشون اعتبار درستی ندارند.اگه دقت کنید همشون ضدو نقیضن.یه چیزی یجا خوبه دقیقا همون چیز تو همون مورد یجای دیگه بد!!!!

    • الین عزیز؛

      اگر بخواهیم ساده بنگریم، حتی نباید به «علم» هم اعتبار داد :) چرا که دیروز گفته میشد فلان چیز برای سلامتی مفید است، اما امروز گفته می‌شود با تحقیقات بیشتر، اثبات شده که همان چیز سرطان زاست!

      بنابراین برای تعیین اعتبار هر چیزی، باید دقت بیشتری کرد.
      در بحث تناسب اندام و علم تغذیه نیز، جدای از کلیاتی که همه جا مشترک است، در نظرات هر متخصصی، سبک و سلیقه‌ی شخصی وی نیز اعمال می‌شود.

      بنابراین بدیهی است، که رژیم فلان متخصص تغذیه، با رژیم یک متخصص دیگر کاملا متضاد باشد، اما جفتشان یک هدف داشته باشند، و به روش‌های گوناگون، موثر واقع شوند.

      همچنین، زمانی که راه‌حلی ارائه می‌شود، باید به شرایط و چگونگی آن راه‌حل نیز دقت نمود. مثلا گفته می‌شود تمریناتی همچون ددلیفت و اسکات جزو تمرینات مادر هستند و تاثیر بسزا و بسیار موثری دارند. از طرف دیگر گفته می‌شود که تمرینات بسیار پر خطری هستند و به میزان بالایی دقت و تمرکز و تجربه احتیاج دارند. پس آیا بالاخره باید به سراغ ددلیفت و اسکات برویم یا نرویم؟ آیا این یک تناقض است؟

      اگر مشخصا به مورد ضد و نقیضی برخورد کرده‌اید لطفا آنرا بیان بفرمایید، شاید واقعا اشتباه از سمت ما بوده باشد، در آنصورت هیچ توجیهی وجود نخواهد داشت :)

  • چرا شماها فکر میکنید خوبید امر دیگه ای باشه یعنی چی ؟ خیلی بی ادبی ! بعدشا اصلا درست نمیگید و اطلاعات ندارید فقط برای سرگرمی خودتون سایت درست نکنید با تشکر از کسانی که میخونند بای کارشناس.

  • دانیال عزیز،

    دوست عزیزمون از مجله‌ی علم ورزش کاملا صحیح پاسخ دادند. از ایشون بخاطر درج پاسخ خیلی خیلی سپاسگزاریم. جهت قدردانی از ایشان، از کسانی که هنوز موفق نشده‌اند مجله‌ی پر محتوای علم ورزش رو ببینند، دعوت می‌کنیم که حتما همین الان روی لینک زیر کلیک کنند:
    http://elmevarzesh.com

    به پاسخ کارشناس گرامی اضافه می‌کنیم که درسته سیب حاوی کربوهیدرات زیادی به نسبت میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی هست، اما کماکان کالری کمی داشته و باعث چاق شدن فرد نمیشه. آیا تا حالا شنیده‌اید کسی از میوه خوردن چاق بشه؟

    اطلاعاتی که در این مطلب داده شده، برای اشخاصی مفید هست که رژیم کم کربو گرفته‌اند یا به هر دلیلی می‌خواهند از کربوهیدرات دوری کنند.

      • باید بهتون بگم من بیس یک سالمه / چهل هفت کیلو وزن دارم / از بچگی عاشق میوه بودم یعنی تو هفته میشه گفت مصرف میوم ب کیلو میرسه . وای اصلا چاق نیستم کمبود وزن دارم / میوه اصلا بنظرم خاصیت چاق کننده نداره / فقط انرژی میده

  • در مورد سیب قبلا گفته شده بود که جزء میوه های دارای کالری منفی هست و برای کم کردن وزن توصیه شده بود
    حالا اینجا گفته شده که کربوهیدرات زیادی داره پس برای کسایی که قصد چاغ شدن دارن مفید هست

    هردو خاصیت درست هستن اما باید یکیشون از دیگری سرتر باشه
    سوال اینجاست که سیب برای چربی سوزی و کاهش وزن بیشتر مفید هست یا افزایش وزن؟

    • خوب من به جای مترجم این مطلب پاسخ میدم
      مصرف سیب قبل از غذا به دلیل دارا بودن فیبر باعث جلوگیری از پرخوردی میشود،چیزی حدود 190 کالری.همچنین سیب باعث کاهش کلسترول(بد) خون می شود،به همین دلیل در دراز مدت باعث کاهش وزن نیز می شود