۱۰ منبع غذایی ویتامین ای

ویتامین ای در بین ویتامین‌های دیگر مورد بی توجهی بیشتری قرار گرفته است، این در حالی است که این ویتامین دارای فهرست بی پایانی از مزایای مختلف است. اولین و مهم‌ترینش این است که یک آنتی اکسیدان قوی است.

به علاوه، به عملکردهای حیاتی بدن همچون فعالیت‌های آنزیمی و سیگنالینگ سلولی نیز کمک می‌کند. مصرف روزانه این ویتامین، از بوجود آمدن امراضی همچون آتاکسی (ناهماهنگی حرکات عضلات) و رتینوپاتی (اختلالاتی که موجب آسیب به شبکیه چشم می‌شود) نیز جلوگیری می‌کند. از این رو بسیار مهم است که مقدار کافی از این ویتامین را در رژیم‌های غذایی‌مان مصرف نماییم. در ادامه با تعدادی از منابع ویتامین ای آشنا خواهید شد.

خوراکی هایی حاوی ویتامین ای

۱. تخمه / روغن آفتابگردان

هم تخمه و هم روغن آفتابگردان منابع خوبی از ویتامین ای هستند. پس دفعه‌ی بعدی که به سراغ ماهی‌تابه تان رفتید، یادتان باشد که روغن آفتابگردان را فراموش نکنید.

۲. آجیل

تقریبا تمام آجیل‌ها، مخصوصا بادام سرشار از ویتامین ای هستند. اگر می خواهید مصرف ویتامین ای را افزایش دهید، گهگاه یک مشت بادام، فندق یا بادام زمینی میل کنید.

۳. اسفناج

غذاهایی وجود دارند که می توانند در زمینه‌ی فواید سلامتی که دارند با هر چیز دیگری رقابت کنند. اسفناج جدای از اینکه منبع ویتامین ای است، مخزنی سرشار از مواد مغذی حیاتی نیز هست. شما می توانید اسفناج را در محدوده‌ی وسیعی از خوردنی ها از سالاد گرفته تا انواع ساندویچ مصرف نمایید.

۴. کلم بروکلی

یک ماده‌ی غذایی مغذی دیگر بروکلی است که پر از فواید مختلف است. می توانید آنرا همانطور تر و تازه و خام و یا بصورت بخارپز میل کنید. اما اگر واقعا مراقب سلامتی‌تان هستید به هر شکلی که می توانید کلم بروکلی را از دست ندهید.

۵. برگ شلغم

فقط خود شلغم خوردنی نیست، بلکه برگش نیز قابل استفاده است، برگ شغلم یک منبع خوب ویتامین ای است. اشتباه نگفته ایم اگر بگوییم که برگ شلغم از خود شلغم با تمام ویتامین‌ها و کلسیمی که دارد، مغذی تر است!

۶. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی تازه، سس گوجه، رب گوجه و فهرستی بزرگ از محصولات بر پایه گوجه فرنگی پیش پای ماست. اگر علاوه بر سلامتی به دنبال خوشمزگی و تنوع هم هستید، نیازی نیست ادامه‌ی این متن را بخوانید! گوجه فرنگی پدر تمام گیاهان و سرشار از ویتامین ای است.

۷. برگ خردل

اگر بدنبال ویتامین ای هستید، سبز رنگی است که باید بدنبالش بگردید! برگ خردل هم منبع خوبی از این ویتامین است، اگر می خواهید بیشتر از آن بهره ببرید، یادتان باشد که آنرا کاملا تازه و خام یا اینکه بصورت نیم پز بخورید.

۸. کره بادام زمینی

منتظر چه هستید؟ یک شیشه کره بادام زمینی بخرید و در آن شیرجه بزنید! یک قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی چیزی حدود ۱.۲۵ میلی گرم ویتامین ای دارد.

۹. فلفل دلمه

بهترین نوع این فلفل که پر از ویتامین ای است، انواع قرمز آن است. جدای از ویتامین ای، این فلفل‌ها سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌های دیگری نیز هستند.

۱۰. غلات صبحانه یا کورن فلکس

بین برندهای مختلف غلات صبحانه، ویتامین‌های آنها نیز متفاوت است. از اینرو پیش از خرید به جدول ارزش غذایی آنها توجه کنید. کورن فلکس یک انتخاب عالی برای صبحانه‌ی شماست. این محصولات جدای از دوز مناسب ویتامین ای، تمام مواد غذایی و معدنی مورد نیاز بدنتان را فراهم می‌کنند.

از دست ندهید...

39 نظر ارسال شده است

  1. ناصر

    سلام برای قرمزی و پوسته پوسته شدن کنار بینی چه باید کردی راهنمایی کنید سپاس گزارم

    1. عاطفه

      حمام بروید وخوب چرک کنید خخخخخ فقط همین

      1. Ehsan

        خخخخخخ

  2. محمد مهدی

    بنده هم از جانب خودم از شما از اطلاع رسانی مفید شما کمال تشکر را دارم

    1. افسانه جون

      بچه ها متشکریم… .

  3. امیر

    از نوشتهای شما کمال تشکر دارم وممنونم

    1. افسانه جون

      آیا ویتامین e برای از بین بردن جای زخم موثره؟

  4. محسن

    فایده ندارد.

  5. محدثه

    ممنون

  6. .......

    سلام.خسته نباشید ایا ویتامینe برای رشد سینه ها موثر است؟

    1. مجله تناسب اندام

      سلام دوست عزیز،
      بله اما نه بصورت مستقیم و مشهود. ویتامین‌های A, C و D هم مفیدند.

  7. قلی بابایی گرگری

    از اطلاعات مفیدتان که برای همه قابل درک واستفاده می باشد کمال تشکر رادارم.

  8. meysam10

    خیلی ممنون از این سایت اطلاعات من را افزایش داد با تشکر

  9. simin.khaleghi

    مطالبتون واقعا عالیه خدا خیرتون بده همیشه سالم وموفق باشین

    1. قلی بابایی گرگری

      مرسی از نظرات مفیدتان.

  10. Ehsan

    Kheili mamnon estefade kardam

  11. کاترينا

    تشکر ازمطالبتون

  12. مايكل جكسون

    خيلي عالي بووووووودخسته نباشيد

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.