خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی مکمل‌های غذایی

ویتامین‌ها را شب مصرف کنیم یا صبح؟

مولتی ویتامین

افراد زیادی از ویتامین‌ها یا مواد معدنی استفاده می‌کنند. البته خیلی از آنها نمی‌دانند که زمان مصرف آنها، می‌تواند در عملکردشان تفاوت ایجاد کند. عموما هر زمانی که راحت باشید می‌توانید آنها را مصرف نمایید، اما اگر تداخلات و عوارض جانبی آنها را در نظر داشته باشید، طبیعتا بیشتر نفع خواهید برد.

مزایای مصرف ویتامین در صبح

بعضی‌ها ممکن است دریافته باشند که مصرف ویتامین‌ها در شب، با خوابشان تداخل ایجاد کرده و باعث خواهد شد تا دیرتر به خواب روند، و از ساعات خوابشان کاسته شود. تحقیقی که در مجله‌ی Sleep Medicine در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید، روشن ساخت که بین خواب بد و مصرف مولتی‌ویتامین ارتباط‌های وجود دارد، ولیکن این موضوع تایید نمی‌کند که ویتامین‌ها مسبب بی‌خوابی هستند.

اگر شما هم تجربه کرده‌اید که مصرف ویتامین در شب باعث بی خواب شدنتان می‌شود، پس بهتر است آنها را صبح‌ها مصرف کنید.

مطلب مرتبط:  ۶ گام برای ریکاوری سریع

مزایای مصرف ویتامین در شب

به بعضی‌ها هنگام مصرف مولتی‌ویتامین یا مکمل‌هایی که حاوی آهن هستند، حالت تهوع دست می‌دهد. این موضوع مخصوصا در مورد خانم‌های بارداری که به بیماری صبحگاهی یا همان تهوع بارداری مبتلا هستند بیشتر دیده می‌شود.

در چنین شرایطی بهتر است که ویتامین‌هایتان را شب‌ها مصرف کنید، یعنی زمانی که دیگر قرار است بخوابید. مصرف یک میان وعده‌ی جمع و جور بهمراه ویتامینتان نیز به شما کمک خواهد کرد تا این عارضه را به حداقل برسانید. حتی می‌توانید قرصتان را به دو نیم تقسیم کرده، نصف آنرا صبح و نصف دیگر را شب مصرف نمایید.

توجه به نوع ویتامین

بهتر است مولتی‌ویتامین‌ها و ویامین‌های محلول در چربی، هنگام وعده‌های غذایی‌تان مصرف شوند. چرا که ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A, E, D و K، برای جذب شدن نیازمند منبعی از چربی هستند. از طرفی آهن موجود در مولتی‌ویتامین‌ها، اگر همراه با غذا مصرف شود، عوارض کمتری همچون تهوع خواهد داشت.

مطلب مرتبط:  زرده تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ؟

ویتامین‌های محلول در آب مانند انواع ویتامین‌های بی و سی، الزاما نیازی نیست همراه با غذا مصرف شوند، و چه آنها را صبح بخورید چه شب، به راحتی جذب خواهند شد.

فعل و انفعالات

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، با یکدیگر، یا با ترکیبات درون مواد غذایی، یا با داروهای دیگر فعل و انفعالاتی انجام می‌دهند، و در جذبشان تداخل بوجود می‌آید. مثلا، آهن و کلسیم نباید باهم مصرف شوند. یا مثلا هنگام مصرف مولتی‌ویتامین یا مکمل آهن، نباید غذاهای پر فیبر، یا قهوه و چای مصرف نمایید.

بهترین حالت این است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، و در مورد بهترین زمان مصرف مکمل‌هایتان، و تداخلات دارویی از وی مشورت بگیرید.

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید