چگونه پس از ورزش خسته نشویم؟

یکی از مزایای ورزش منظم این است که قلب شما تحریک می‌شود، ریه‌ها بهتر کار می‌کنند، و در نتیجه بیشتر انرژی می‌سوزانید. دن فالکنبرگ، مربی فیتنس می‌گوید احساس خستگی پس از ورزش کاملا طبیعی است. او تاکید می‌کند اما اینکه پس از ورزش تمام روز را خسته باشید نه تنها طبیعی نیست بلکه خطرناک هم هست!

اگر شما همیشه احساس خستگی دارید، در طول روز به خواب عمیق فرو می‌روید، یا اینکه خلق و خویتان دچار نوسان می‌گردد، روال تمریناتتان را دوباره ارزیابی کنید و قدم‌هایی را بردارید تا از خستگی جلوگیری کنید.

۱. حدود ۲ ساعت پیش از تمرین دو لیوان آب بنوشید، در حین تمرین هر ۱۵ دقیقه یک لیوان آب بنوشید، و پس از تمرین هم به ازای هر نیم کیلو وزنی که در هنگام تمرین از دست داده‌اید 2 لیوان آب بنوشید. اگر شما بیشتر از یک ساعت ورزش کرده، یا اینکه در آب و هوای گرم خیلی تعریق کرده‌اید، در حین و پس از ورزش به جای آب، نوشیدنی‌های ورزشی بنوشید، با اینکار الکترولیت‌های از دست رفته‌تان تامین خواهند شد. سعی کنید تا بدنتان همیشه هیدراته بماند، چرا که بی آبی می‌تواند سر آغاز خستگی باشد.

۲. تقریباً ۲ ساعت پیش از تمرینتان یک وعده‌ی غذایی کوچک که حاوی کربوهیدرات باشد بخورید تا گلوکز بدن شما که در حین تمرین بعنوان منبع انرژی استفاده می‌شود را تامین کند. همچنین ۳۰ دقیقه پس از تمرین هم یک وعده‌ی غذایی دیگر حاوی کربوهیدرات مصرف کنید تا دوباره مخازن گلوکز بدنتان پر شود تا از خستگی جلوگیری شود.

۳. بین هر جلسه تمرین، یک روز استراحت داشته باشید تا عضلاتتان بتوانند خود را ترمیم کنند و نسوزند. خوابتان را در روز برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید طبق توصیه‌ی بنیاد ملی خواب، در هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابید.

۴. یک روال تمرینی داشته باشید تا بتوانید در مدت زمانی طولانی به مرور آنرا اجرا کنید. سعی کنید تا خیلی زود یا بیش از اندازه در برنامه پیشرفت نکنید، چرا که خطر خستگی یا سوختن عضلاتتان افزایش پیدا می‌کند. از روال‌ تمرینی که بیش از اندازه شدید هستند نیز دوری کنید.

6 نظر ارسال شده است

  1. sahereh

    با عرض پوزش ازاینکه اینقدراذیت میکنم.باور کنید من از پزشکها مربیها بدنسازا کشتی گیرا مشاوره میگیرم رسما همه رو دیوونه کردم گوگلم که بماند ولی میشه بگیدمنابع غیر هیدراتی چه چیزایی هستن که بدونم.

    1. مجله تناسب اندام

      هر چیزی غیر از مواد غذایی کربوهیدراتی، میشه منابع غیر کربوهیدراتی :)
      مثلا ماهی، مرغ، گوشت، تخم مرغ و روغن‌ها خوردنی‌هایی هستند که انرژی هم می‌رسونن اما کربوهیدرات ندارن.

  2. sahereh

    حالا خودتونو کنترل کنید هر چی شما بگید.آخه لاغری بدون ورزش باعث شل شدن بدن میشه به نظر من کسی میخواد با ریاضت کشیدن لاغر شه بهتره نشه کوپولیه بهتره که.البته نظرم رو گفتم .پس من که ورزش میکنم کربو کربو داشته باشم؟

    1. مجله تناسب اندام

      بله شما به میزان مورد نیاز بدنتون برای تامین انرژی باید کربوهیدرات مصرف کنید.

      اشخاصی که تصمیم به کاهش وزن دارن، و ورزش هم می‌کنن باید سعی کنن تا بخش بیشتر انرژی‌شون رو از منابع غیر کربوهیدراتی تامین کنن. بهرحال تقریبا هیچ رژیم درست و حسابی‌ای به کلی کربوهیدرات رو قطع نمی‌کنه :)

  3. sahereh

    مگه شما نمیگید برنامه غذایی کم کربوهیدرات داشته باشید.اینجا که میگید کربو و کربو.البته ببخشید شما رو اینقدر اذیت میکنم.

    1. مجله تناسب اندام

      خوب، اول اینکه در این مقاله صحبت از وعده‌ی کوچک کربوهیدرات هست، اون هم تنها برای پر شدن دوباره‌ی ذخایر بدن، نه اینکه کربو کربو :)
      دوم اینکه اگر جایی گفته میشه کربو رو کم کنید، موضوع کاهش وزن و رژیم غذاییه، اما اینجا این بحث مطرح نیست، بحث درباره‌ی خستگی در ورزشه. الزاما هر کسی که بعد از ورزش خسته میشه قصد کاهش وزن نداره.

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلگرام مجله تناسب اندام

نکته و ترفندهای تناسب اندام، فقط مخصوص شما!