خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

به تلویزیون نه بگویید

به تلویزیون نه بگویید

هیچ شکی در این نیست که تلویزیون یک اختراع حیرت انگیز است. در ۷۵ سال گذشته، یعنی از زمانی که تلویزیون اختراع شد، بزرگ‌ترین منبع اطلاعات و سرگرمی تلویزیون بوده است. اخیرا تحقیقی که توسط بنیاد خانواده‌ی کایزر، در مورد موضوع «رسانه در زندگی افراد ۸ تا ۱۸ ساله» صورت گرفته است، به ما می‌گوید که کودکان ما بصورت میانگین در هر روز ۴ ساعت و ۲۹ دقیقه تلویزیون نگاه می‌کنند، و مجموعا ۱۰ ساعت و ۴۵ دقیقه در معرض رسانه‌ها قرار دارند.

تحقیق جدیدی در آمریکا نشان داده است که کودکان و جوانان، تقریبا به همان اندازه که می‌خوابند، وقت صرف دیدن تلویزیون می‌کنند و این بیش از اندازه قرار گرفتن در مواجهه با تلویزیون، می‌تواند برای سلامتی آنها هزینه بار باشد. قرار گرفتن در معرض رسانه، می‌تواند کودکان را متمایل به خشونت بیشتر، مصرف الکل و دخانیات، فعالیت‌های جنسی زودهنگام و محافظت نشده، اختلال کمبود توجه در طول سال‌های مدرسه و چاقی کند. (دکتر ویکتور استراسبرگر، از دانشگاه نیومکزیکو)

مطلب مرتبط:  معتاد بودن به تلویزیون، بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مضر است

آیا به این فکر کرده‌اید که چقدر برای دیدن تلویزیون زمان میگذارید و چطور این کار بر سلامتی شما تاثیر میگذارد؟ در نگاه اول، نشستن روی مبل بنظر بی خطر می‌آید، اما بیایید فقط روی دو منظر تمرکز کنیم.

۱. اگر هنگامی که تلویزیون می‌بینید غذا بخورید، بیشتر از آنچه می‌فهمید خواهید خورد، و معمولا هم غذاهایی با ارزش غذایی کم را ترجیح می‌دهید. کافیست تا فقط به دیدن یک فیلم خوب بهمراه دوستانتان فکر کنید. خواهید پذیرفت که پاپ کورن و انواع نوشیدنی‌ها هم به ذهنتان می‌رسد! ۱ پاپ کورن سایز متوسط، و یک نوشابه‌ی سایز متوسط چیزی حدود ۹۰۰ کالری برای شما هزینه بردار است. شاید شما آنها را در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه مصرف نمایید، و با مصرف آنها نیمی از کالری مورد نیاز یک خانم در روز دریافت میشود.

۲. اگر ۹۰۰کالری در ۳۰ دقیقه برایتان کافی نیست، به این حقیقت فکر کنید که شما زمان گرانبهایتان را از دست خواهید داد بخاطر… هیچی! در این مدت شما میتوانید سطح اندروفین‌تان را با بدنسازی یا پیاده روی تند افزایش دهید، می‌توانید چیزی بخوانید (که به احتمال زیاد اطلاعات کاربردی بیشتری به نسبت تلویزیون به شما خواهد داد)، زمان خوبی را با خانواده‌تان سپری کنید، روی یکی از سرگرمی‌هایتان تمرکز کنید یا اینکه با سگتان به پیاده روی بروید.

به عقیده‌ی ویلیام اچ. دیتز، متخصص برجسته‌ی اطفال و چاقی از دانشگاه پزشکی تافتز، راحت ترین راه برای کاهش عدم فعالیت این است که تلویزیون را خاموش کنید! تقریبا هر کار دیگری انرژی بیشتری از تلویزیون نگاه کردن استفاده خواهد کرد.

در زیر مواردی را فهرست کرده‌ایم تا دفعه‌ی دیگر که خواستید تلویزیون را روشن کنید باید به آن‌ها فکر کنید:

  • میانگین مجموعه‌های تلویزیونی دیده شده توسط خانواده‌های آمریکایی: ۲۴.۲
  • درصد آمریکایی‌هایی که منظما هنگام صرف شام تلویزیون می‌بینند: ۶۶
  • تعداد ساعت تماشای تلویزیون آمریکایی‌ها در سال: ۲۵۰ میلیارد
  • رتبه‌ی تبلیغات تلویزیونی فست فودها و محصولات غذایی برای کودکان: ۱
  • درصد زمان اختصاص داده شده به تبلیغات در پخش اخبار محلی: ۳۰
  • درصد اختصاص داده شده به اطلاعیه‌های خدمات عمومی: ۷.۰

من نمی‌گویم که شما دیگر نباید تلویزیون ببینید، اما حداقل باید به محدود کردن زمانی که جلوی تلویزیون روی مبل می‌نشینید را محدود نمایید، در غیر اینصورت به زودی به تبدیل به سیب زمینی نشسته روی یک مبل (این اصطلاح برای افرادی که سبک زندگی بدون تحرک را اتخاذ می‌کنند بکار می‌رود) خواهید شد!

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید