سلامتـی

روی تردمیل بدویم یا در فضای باز؟

روی تردمیل بدویم یا در فضای باز؟

من همیشه یکی از طرفداران دویدن بوده‌ام چرا که راحت است، باحال است، موثر است، نیازی ندارید که برای انجامش به باشگاه بروید و هیچ هزینه ای هم ندارد (البته بجز یک جفت کفش مناسب). برای شروع یک روز خوب، چه راهی از ۳۰ دقیقه دویدن در پارک، لذت بردن از هوای تازه و همزمان هم ورزش کردن، بهتر است؟ می توان گفت که دویدن، ورزشی است که نه تنها برای بدن شما، بلکه برای روحتان هم خوب است.

اگرچه من همیشه ترجیح می دهم در محیط بیرون بدوم و از طبیعت لذت ببرم، اما در طول فصل‌های سرد برای دویدن به باشگاه می‌روم، درست مانند کاری که بقیه انجام می‌دهند. تا به الآن هم شایعات زیادی شنیده‌ام که بیرون دویدن بهتر از روی تردمیل دویدن است، اما روراست بگویم که هیچ کدام آنها نتوانسته است واقعا به من بگوید که چرا؟ پس تصمیم گرفتم خودم کمی در این رابطه تحقیق کنم. در ادامه چیزهایی که در این رابطه دستگیرم شده را خواهید خواند:

مقدار مصرف انرژی

در حالت عادی بنظر می‌رسد که هر انتخابی که بکنید، باید به یک اندازه تلاش کنید، و به یک اندازه هم کالُری می‌سوزانید اما در واقع اینطور نیست! دویدن روی تردمیل ساده‌تر از بیرون دویدن است! توضیحش ساده است: تسمه‌ی تردمیل به شما کمک می‌کند تا شروع به دویدن کنید و در حین دویدن هم شما را به جلو می‌راند.

مطلب مرتبط:  ۴ نکته جدید در باب دویدن

اما هنگامی که در فضای بیرون می دوید، برای دویدن باید پاهای خودتان را بدون هیچگونه کمکی حرکت دهید. همچنین توجه داشته باشید که مقاومت باد و نوع زمینی که همیشه هم هموار نیست را در نظر نگرفته‌ایم! تمام این تغییرات کوچک، شاید ناچیز بنظر برسدن، اما هنگامی که می خواهید کالری بسوزانید، همین تغییرات ناچیز هم شمرده خواهند شد.

احتمال آسیب پذیری

بعضی ها ممکن است استدلال کنند که احتمال آسیب دیدن هنگام دویدن در بیرون بیشتر است، که البته تقریبا هم صحیح است. همانطور که قبلا هم گفتم، زمینی که روی آن می دوید می‌تواند چالش بر انگیز باشد، مخصوصا برای تازه کارها: می تواند دارای موانع یا اختلاف سطح های زیادی باشد، بعلاوه سنگ فرش‌های خیابان شاید به مفاصلتان فشار بیاورد.

این در حالی است که برای دویدن روی تردمیل با چنین مواردی روبرو نیستید. تا بحال چند بار در باشگاهتان دیده‌اید که شخصی از روی تردمیل بیفتد؟ همین که پاهایتان را روی تردمیل تنظیم کنید کافیست تا بتوانید همراه با چرخش تسمه‌ی آن بدوید، و نیازی نیست که همچون زمانی که در فضای بیرون می‌دوید پاهایتان را کنترل کنید. پس از این زاویه که نگاه کنیم، هر کدام از این روش ها معایب خاص خودشان را دارند.

مطلب مرتبط:  چرا سالم نگه‌ داشتن بدن اهمیت دارد؟

طبیعت یا روابط اجتماعی

فکر می‌کنم دیگر نیازی به گفتن نیست که اگر از این زاویه به دویدن نگاه کنیم، انتخاب فضای باز برای دویدن خیلی بهتر است! درست است که شما می‌توانید هنگام ورزش کردن به برنامه‌های تلویزیونی نگاه کنید و در فصل‌های سرد هم یخ نکنید، اما بیرون دویدن مزایای خیلی بیشتری از این‌ها دارد: می توانید هر بار مسیر و چشم اندازتان را عوض کنید، از طبیعت لذت ببرید، هنگام صبح هوای تازه تنفس کنید و حتی با اشخاص دیگری هم که به فکر سلامتی و تناسب اندامشان هستند رابطه برقرار کنید.

بسیار خب، دیدید که هر دوی این روش ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند، پس آنقدرها هم مهم نیست که کدام را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید ورزش کردنتان هم فال باشد و هم تماشا، و اگر می‌خواهید فقط قدرت عضلاتتان شما را به جلو براند نه غلطانک زیر پاهایتان، معلوم است که باید کدام را انتخاب کنید. آنچه که بیش از همه اهمیت دارد، این است که حتما برای تمرینتان زمان بگذارید، حداقل ۳۰ دقیقه در روز، این است که بدنی خوش تراش و اندامی متناسب به شما خواهد بخشید.

۷ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام باتشکرازمطالب مفیدتون ،فقط میشه بگین وقتی روزمین بدویم کالری بیشتری میسوزونیم یاروی تردمیل ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • سلام آزیتای عزیز؛

      قطعا دویدن روی زمین بیشتر از تردمیل کالری می‌سوزاند. البته به همان تناسب سخت‌تر، و مقداری خطر آسیب پذیریش هم بیشتر هست.
      پیشنهاد می‌کنیم ترکیبی از این دو را در برنامه‌ی تمرینی تون بگنجونید :)

  • آقا من صبح ها توی فضای باز میدوم بعضی از عصرها هم رو تردمیل.اما فعلا با 20 شروع کردم ایشالله برسه به 30 دقیقه.
    دوتا سوال داشتم.
    من رو تردمیل هرچه قدر هم که سرعت رو زیاد می کنم پاهام درد نمیگیره ولی رو زمین بعد از 5 دقیقه دویدن درد شدیدی رو توی زانو و عضلات پشت زانو حس میکنم.دلیلش چیه؟
    و دوم اینکه اصولا این درد که فکر کنم به خاطر آزاد کردن اسید لاکتیک راه درمانی داره یا مثلا بعد یه مدت که بدن به دویدن عادت کرد خودش از بین میره؟

    • علیرضا جان وقتی که روی تردمیل میدوی خود تردمیل شما رو همراهی میکنه و پاتون رو به عقب میکشه.در واقع شما فقط روی تردمیل پاهاتون رو عوض میکنید اما در فضای باز باید فشار بیشتری روی پاتون بیارین که خودتون رو به جلو بکشین که بسیار متفاوت هست با تردمیل

  • با سلام.مطالبتون عالی و بی نظیره؛فقط این که اگه بخوایم تو فضای باز بدویم، تو این هوای کثیف تهران کار اشتباهیه.نظر شما چیه؟

    • سلام علی عزیز، از لطفتون سپاسگزاریم

      بهرحال متاسفانه چه در درون منزل یا باشگاه و چه در فضای آزاد ما در معرض هوای آلوده هستیم.
      بنابراین اگر تصمیم گرفتید در فضای آزاد ورزش کنید، بهتره که هنگام صبح که هوا تمیزتره و همچنین در پارک‌ها بدلیل وجود درخت‌ها و تولید بیشتر اکسیژن ورزش کنید.