خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

چگونه زمستان، خود را در برابر سرما خوردگی ایمن کنید؟

سرماخوردگی

عاملان موذی سرماخوردگی

آیا می‌دانستید که نزدیکی کردن در اینکه سرما بخورید یا نه موثر است؟

زنان جوان، بهتر از مردان با سرما خوردگی مبارزه می‌کنند که از نظر محققان با هورمون هایی مرتبط است که بعد از یائسگی از بین می‌روند. دهه‌ها پیش از آن هم، ایمنی بدن شما شروع به افول می‌کند. هرچه سن شما بالاتر رود، برخی مکانیسم های دفاعی کلیدی ضد سرماخوردگی و آنفلوانزا، موسوم به سلول های دفاعی خام، کاهش یافته و این به افزایش خطر ابتلا به عفونت و ویروس کمک می‌کند. به گفته دکتر روهیتکاتیال، مدیر بخش آلرژی و ایمنی بیمارستان سلامت یهودیان در دنور: «هرچه جوانتر باشید، سلول های ایمنی بیشتری دارید. هر بار با یک بیماری مواجه می‌شوید، این سلول ها از بدن در برابر عفونت دفاع می‌کنند. وقتی در آینده با همان ویروس ها مواجه شوید، سیستم دفاعی شما با سرعت و قوت بیشتری واکنش نشان می‌دهد، به طوری که اصلا بیمار نخواهید شد.» وی افزود که متاسفانه بدن های ما، هر سال سلول های دفاعی خام کمتری تولید می‌کنند و به این ترتیب ما برای مقابله با میکروب های جدید کمتر مجهز هستیم.

عادت های روزمره هم می‌توانند بر سیستم دفاعی شما لطمه بزنند. حیرت آورترین آعادت های مخرب سلامتی را بشناسید و بیاموزید چطور ایمنی بدنتان را تقویت کرده و در تمام فصل بدون عطسه باشید.

کفش های ورزشی‌تان در خواب زمستانی هستند

روزهای کوتاه و هوای سرد، ما را وادار می‌کنند ورزش را رها کنیم اما اگر این کار را انجام دهید، سیستم دفاعی‌تان رنج خواهد برد. بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه دولتی آپالاچی در بون، کارولینای شمالی، افرادی که حداقل ۵ روز در هفته ورزش می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر عرق می‌کنند، ۴۳ درصد روزهای کمتری را با سرماخوردگی در پاییز و زمستان سر می‌کنند. این به خاطر آن است که بدن شما در حین ورزش و سه ساعت بعد از آن، تولید سلول های مهم ضد میکروب موسوم به نوتروفیل را افزایش می‌دهد. به گفته دیوید نیمن، نویسنده این مقاله: «هر بار ورزش می‌کنید، از خود در برابر بیماری محافظت می‌کنید.» برای دو و نیم ساعت ورزش ملایم در هفته برنامه ‌ریزی کنید، مثلا با دی وی دی ورزشی مورد علاقه‌تان کار کنید یا پیاده‌ روی کنید اما افراط نکنید. در یک تحقیق، دونده‌های ماراتن که ۹۶ کیلو یا بیشتر در هفته می‌دویدند، دو برابر بیشتر از کسانی که کمتر می‌دویدند سرما خوردند.به گفته نیمن: «انجام هر ورزش سخت برای ۹۰ دقیقه یا بیشتر می‌تواند بدن را در معرض بیماری قرار دهد. در آن محدوده، بدن شما ورزش را مانند یک عامل استرس ‌زا می‌شناسد و سیستم دفاعی شما به خوبی عمل نمی‌کند.»

مطلب مرتبط:  بهترین روشهای مراقبت از پا در زمستان

در محل کار عصبی هستید

به گفته دکتر ساندرا آ. فرایهوفر، عضو هیات مشاوره تناسب اندام: «استرس مزمن، تغییرات بیوشیمیایی در بدن ایجاد می‌کند که باعث می‌شود سیستم دفاعی کارایی لازم را نداشته باشد.برای مهار تنش در محل کار، هر وقت احساس فرسودگی کردید، از یک همکار بخواهید تا برای ناهار یا پیاده‌روی شما را همراهی کند» دکتر شارون توکر، محقق دانشگاه تل آویو در اسرائیل، که کشف کرد کارمندانی که روابط قوی در محل کار دارن، نسبت به آنها که از آن بی‌بهره‌اند بیشتر عمر می‌کنند، می‌گوید: «در زمان تعاملات اجتماعی بدن ما هورمون هایی مثل اکسسیتوسین، ترشح می‌کند که سطح مواد استرس ‌زا مثل آدرنالین را کاهش می‌دهد.»

تنها منبع ویتامین D شما شیر با ادویه پای کدو حلوایی است

طبق مطالعه‌ای جدید در دانشکده پزشکی کلورادو، هفتاد و هفت درصد از بزرگسالان آمریکایی کمبود ویتامین D دارند و احتمال سرما خوردن آنها نسبت به کسانی که میزان بیشتری از این ویتامین دارند، ۲۴ تا ۳۶ درصد بیشتر است.نویسنده مقاله، دکتر آدیت گینده می‌گوید: «بدون میزان مناسب ویتامین D، سلول های ایمنی، پروتئین های ضد باکتری کمتری تولید کرده و در کشتن ویروس و باکتری ضعیف عمل می‌کنند. «دکتر فرایهوفرمی‌گوید: در روز ۱۰۰۰ واحد ویتامین را با خوردن غذاهای غنی از ویتامین D، مثل ماهی های چرب (سالمون، ماهی خالدار و ساردین)، شیر غنی شده، غلات یا مصرف روزانه مکمل ها دریافت کنید. حتما از ماست غنی شده با ویتامین Dکه حاوی باکتری مفید پروبیوتیک است، استفاده نمایید. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که به طور منظم پروبیوتیک مصرف کرده‌اند، ۲۴ درصد کمتر از کسانی که دارونما استفاده کرده‌اند، دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند.

هر شب لباس خواب پشمی می‌پوشید

به جای آن با پوشیدن لباس خواب سکسی، ابریشمی به رختخواب بروید. به گفته محققان دانشگاه ویکس بار پنسیلوانیا، افرادی که یک یا دو بار در هفته نزدیکی دارند، غلظت ایمونوگلوبین A برای مبارزه با بیماری در بدنشان ۳۰ درصد بیشتر است. این آنتی بادی «اولین خط دفاعی در برابر سرما خوردگی» سدی در مقابل عوامل بیماری ‌زا، مثل ویروس ها می‌سازد. همچنین به هر گونه عامل بیماری‌ زا متصل شده، به سیستم ایمنی پیام می‌دهد تا آن را نابود کنند. نویسنده مقاله، دکتر کارل چارنتسکی می‌گوید: «در طول نزدیکی، بدن امواجی از اندروفین آزاد می‌کند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و احتمالا در افزایش ایمونوگلوبین موثر است.»

شماره پیتزا فروشی را در تلفنتان ذخیره کرده‌اید

برای اینکه این زمستان سالم باشید، از غذاهای راحتی استفاده کنید که پر از میوه و سبزی باشد. جول فورمان، مولف کتاب ایمنی فوق‌العاده می‌گوید: «بدون مواد مغذی لازم، سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بازگشت ویروس ها و بیمار کردن شما، به اندازه کافی مجهز نیست.» سبزیجات سبز را مخصوصا اسفناج، ، کلم، کلم پیچ، بوک چوی، کلم بروکسل، کاهو وکلم بروکلی را با حداقل دو وعده غذایی روزانه‌تان ترکیب کنید. دکتر فورمان افزود: «سبزی ها، حاوی ایزوتیوسیانات فراوان هستند، ترکیبی که گلبول های سفید را فعال می‌کند که ویروس ها را دفع کرده و توانایی سلول های کشنده طبیعی را برای مبارزه با میکروب ها بالا می‌برد.رژیم غذایی ضد سرماخوردگی، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید: بیشتر سالاد بخورید، سبزیجات برگدار به سوپ و پاستا و روی پیتزایتان اضافه کنید.

مطلب مرتبط:  تمرینات پیش از سفر

تمام زمستان در پیله می‌مانید

حلقه زدن روی کاناپه ممکن است بهترین راه برای حفاظت از بیماری به نظر برسد اما این طور نیست: بیرون رفتن با دوستان در واقع باعث می‌شود شما سالم تر باشید. وقتی محققان در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ از شرکت کنندگان در آزمایش را در معرض یک ویروس سرماخوردگی قرار دادند؛ افراد بسیار اجتماعی با دوستان زیاد، دوستان در محل کار و دوستان همراه ورزش کمتر از خانه‌نشین ها مریض می‌شوند. بخشی می‌تواند به این دلیل باشد که افرادی بسیار اجتماعی، تمایل بیشتری به مراقبت از خود دارند؛ به گفته دکتر شلدونکوهن، استاد روانشناس، آنها سالم تر غذا می‌خورند و بیشتر ورزش می‌کنند. پس سعی کنید تا می‌توانید به دعوت ها پاسخ مثبت دهید و قرارهای هفتگی با بهترین دوستانتان تنظیم کنید.

سرماخوردگی است یا آنفلوآنزا؟

بیمارتر از آن هستید که به محل کارتان بروید؟

دکتر جاشوا ریف، مدیر ارشد پزشکی شرکت تارگت که به ۳۵۵۰۰۰ کارمند شرکت توصیه می‌کند چطور حالشان خوب باشد، می‌گوید: «قبل از اینکه به محل کارتان بروید، ببینید آیا برای کار کردن به اندازه کافی حالتان خوب است. اگر برای انجام کارهایتان باید سخت تلاش کنید، پس بهتر است در خانه بمانید. در غیر اینصورت، بدون دلیل همکارانتان را در معرض خطر قرار می‌دهید و به دلیل استراحت ناکافی ، بیماری را طولانی‌تر می‌کنید.»

یک آمپول بهتر برای آنفلوآنزا با درد کمتر

آنها که از آمپول می‌ترسند، توجه! به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، یک میکرو اینجکشن جدید برای آنفلوآنزا به نام Fluzone Intradermal سوزنی دارد که ۹۰ درصد کوچکتر از آمپول های سنتی و به همان اندازه موثر است. به گفته دکتر فرایهوفر: «به جای پوست و عضله، آنها تنها وارد لایه بالایی پوست شما می‌شوند، در نتیجه درد بسیار کمتری دارند.» هنوز از تزریق می‌ترسید؟ واکسن اسپری بینی به نام FluMist را انتخاب کنید که همه افراد جز زنان باردار مجاز به استفاده آن هستند. هنوز برای واکسن زدن در این فصل فرصت دارید، اما حالا انجامش دهید چون دو هفته لازم است تا سیستم ایمنی شما به آن پاسخ دهد.. اگر آمپول جدید یا اسپری بینی می‌خواهید و مرکز همیشگی شما آن را ندارد، با پزشکتان مشورت کنید.

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید