سلامتـی مکمل‌های ورزشی

چگونه پودر گلوتامین را مصرف کنید

چگونه پودر گلوتامین را مصرف کنید

گلوتامین، یک آمینو اسید ضروری مشروط است! یعنی بدن ما قادر به تولید آن می‌باشد، اما با این حال ممکن است همیشه نتواند مقدار کافی از این آمینو اسید تولید کند. در زمان آسیب یا ضربه، مکمل گلوتامین می‌تواند میزان بهبودی را افزایش دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر کند.

گلوتامین، بصورت درمانی برای بیماران سرطانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر پزشکی می‌تواند به درمان زخم معده و بیماری التهابی روده نیز کمک کند. ورزشکاران هم برای کمک به حفظ بافت‌های عضلانی‌شان، از گلوتامین استفاده می‌کنند. مقدار مصرف، با توجه به دلیل استفاده، متغیر است.

بیماری التهابی روده و زخم معده

بیماری التهابی روده، التهاب تمام یا بخشی از دستگاه گوارش است. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گوید: گلوتامین می‌تواند به حفاظت از پوشش داخلی دستگاه گوارش کمک کند. از طرفی برخی مطالعات هم نشان داده‌اند که استفاده از گلوتامین برای بیماری التهابی روده، فایده‌ای ندارد.

بطور کلی بنظر می‌رسد که تحقیقات بیشتری در مورد گلوتامین و بیماری التهابی روده مورد نیاز است. وب‌سایت Harvard Gazette گزارش می‌دهد که مصرف گلوتامین اضافی می‌تواند در برابر آسیب معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که باعث زخم معده می‌شود، از بدن محافظت کند.

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده‌ای برای بیماری التهابی روده یا زخم معده وجود ندارد، با این حال مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه می‌کند که بزرگسالان، سه بار در روز، ۵۰۰ میلی‌گرم گلوتامین مصرف کنند.

مطلب مرتبط:  چگونه بدون از دست دادن عضله، چربی سوزی کنید؟

ورزشکاران

اگرچه برخی مطالعات، هیچ مزیتی برای ورزشکارانی که از گلوتامین استفاده می‌کنند برنشمرده است، اما منابع دیگر از جمله مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گویند که مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید، می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و به محافظت در برابر بیماری‌های متداول، کمک کند.

در حالیکه گلوتامین، فراوان‌ترین آمینو اسید در بدن است، ممکن است مقدار آن در زمانی که بدن شما در حال ترمیم است، کاهش یابد. شاید به همین دلیل است که ورزشکاران از مکمل گلوتامین استفاده می‌کنند. اگرچه هیچ داده‌ی علمی وجود ندارد که از استفاده‌ی گلوتامین برای مقاصد ورزشی حمایت کند، اما گلوتامین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها در میان بدنسازان و ورزشکاران است.

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده‌ای برای عضله سازی وجود ندارد، اما اکثر تولید کنندگان این مکمل، معمولا ۵ گرم از آن را دو یا سه بار در روز توصیه می‌کنند.

سایر کاربردها

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش می‌دهد که مطالعات نشان داده‌اند استفاده از گلوتامین، همراه با سایر مواد مغذی می‌تواند به افزایش وزن و افزایش جذب مواد مغذی در مبتلایان به HIV و ایدز کمک کند، اما هیچ دوز خاصی برای این کاربرد، توصیه نشده است. وب‌سایت drugs.com می‌گوید: مطالعه‌ای که در آن ۴ هفته درمان با گلوتامین با دوز ۳۰ گرم در روز انجام شد، فواید بالینی در کاهش حساسیت اکسیداتیو گلبول‌های قرمز داسی شکل خون را نشان داده است.

مطلب مرتبط:  یک فرمول ساده برای ترمیم بهتر عضلات

برای سندرم روده‌ی کوتاه – بیماری که مانع جذب مواد مغذی می‌شود، زیرا بخش بزرگی از روده‌ی کوچک، از بین رفته یا بوسیله‌ی جراحی برداشته می‌شود – وب‌سایت MayoClinic.com توصیه می‌کند که در هر روز ۳۰ گرم در دوزهای مجزا تا ۱۶ هفته مصرف شود.

ملاحظات

برای جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه، با یک دوز کم روزانه شروع کنید، و بتدریج آن را افزایش دهید. مقدار توصیه شده را تقسیم کنید تا چند بار در روز، از آن استفاده کنید. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش می‌دهد که گلوتامین به احتمال زیاد در دوز ۱۴ گرم یا بیشتر در روز، بی خطر است؛ اما توصیه می‌شود که از این دوزها، تنها با نظارت پزشکتان استفاده کنید.

همیشه گلوتامین را با مایعات یا غذاهای سرد یا در دمای اتاق مصرف کنید. هرگز گلوتامین را به نوشیدنی‌های گرم اضافه نکنید، زیرا گرما گلوتامین را از بین می‌برد. فراموش نکنید که افراد مبتلا به بیماری کبدی، کلیوی یا «سندرم ری»، نباید از گلوتامین استفاده کنند.

۱۲ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • ببخشید دقیق توضیح بدید گلوتامین رو چطور مصرف کنیم الان من هر روز تمرین میکنم هر روز قبل و بعد تمرین مصرف کنم؟؟؟با تشکر

    • سلام امید عزیز،

      مواد مغذی متعددی برای عضله سازی وجود دارند که هیچکدام یکی نیستند و مکمل یکدیگرند. پروتئین یک ماده‌ی غذایی اصلی است. اما گلوتامین یک آمینو اسید است. مصرف هر دو مفید، اما مصرف پروتئین ضرورت بیشتری دارد.

  • وقتى همزمان از كراتين و گلوتامين ميخواهيم استفاده كنيم بهتره كراتين رو قبل از ورزش و گلوتامين رو بعدش استفاده كنيم يا بالعكس؟

    • کراتین تقریبا زمان خاصی برای استفاده ندارد. تنها نکته در مصرف کراتین این هست که عضلاتتان غنی از کراتین بمانند. می‌توانید صبح و عصر استفاده کنید. در مورد گلوتامین، پیشنهاد می‌کنیم پس از تمرین، و پیش از خواب مصرف نمایید.

  • این پودر گلوتامین تو بعضی دارخونه های استاندارد ایران هست ولی من بهت توصیه میکنم یه آشنا پیدا کنی تا برای از یه مربی بدنسازی سفارش بدهه بیاره چون کیفیت و ارزش غذایی گلوتامنی هایی که مربیا میران خیلی خوبه ، معمولاً 300 گرم میشه و 500 گرم هست . که 300 گرم مونده به کارخانه اش که 120 هزار تومان شروع میشه تا 160 هزار تومن هست . من خودم روزی 15 گرم استفاده میکنم در برابر سرما خوردگی و ریکاوری بدن اینا خیلی تاثیر میکنه 5 گرم تو صبحونه باید بخوری، 5 گرم هم شب 40 دقیقه قبل خواب ، اگه ورزش مداوم هم بکنی 5 گرم هم تو ناهار میتونی بخوری با یه نوشیدنیه سرد .

    • فروشگاه های مکمل، داروخانه ها البته دقت کن تقلبی رو بهت نندازن چون مال داروخانه ها ک مثلا آرم وزارت بهداشت داره اما مفتشم گرونه.